سنگ های کلیوی در میان بچه ها و نوجوانان به خصوص دختران در تابستان ها رو به افزایش هستند

به گزارش مجله بوشهری ها، پزشکان در سال های اخیر به خصوص در تابستان ها با نوع متفاوتی از بیماران مبتلابه سنگ های کلیوی که می تواند بسیار دردناک گردد، روبرو بوده اند.

سنگ های کلیوی در میان بچه ها و نوجوانان به خصوص دختران در تابستان ها رو به افزایش هستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ان بی سی نیوز سنگ های کلیوی که زمانی بیماری شایع در میان مردان میان سال شمرده می شد، در سال های اخیر به طور فزاینده ای افراد کم سن تر به خصوص دختران نوجوان را مبتلا می نمایند.

کارشناسان دقیقاً نمی دانند چه عاملی باعث شده است که بچه ها و نوجوانان بیشتر به این عارضه مبتلا شوند، اما این فرضیه مطرح است که مجموعه ای از عوامل از در این تغییر دخیل باشند، ازجمله رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی غذاهای بسیار تولید شده، افزایش استفاده از آنتی بیوتیک ها در ابتدای زندگی و تغییرات اقلیمی که افزایش موارد کم آبی بدن می انجامد.

پزشکان می گویند شمار بیشتری از بچه ها مبتلابه سنگ کلیوی را در تابستان نسبت به هر فصل دیگر ویزیت می نمایند.

سنگ کلیه درواقع یک بیماری متابولیک یا بیماری سوخت وساز است که اصطلاح پزشکی برای آن نفرولیتیاز است و هنگامی رخ می دهد که مواد معدنی مانند کلسیم، اکسالات و فسفر در ادرار تجمع می یابند و بلورهای سخت زردرنگی را تشکیل می دهند که ممکن است به کوچکی یک دانه شن یا در موارد شدید به بزرگی یک توپ گلف باشند. بعضی از این سنگ ها بدون مسئله ای مسیر مجاری ادراری را می پیمایند و دفع می شوند، اما بعضی از سنگ ها هم ممکن است در این مسیر گیر نمایند و با مسدود کردن جریان ادرار به درد شدید و خونریزی بینجامند.

چرا بچه ها سنگ کلیه می گیرند

سنگ های کلیوی به عوارضی مانند نشانگان متابولیک، چاقی، فشارخون بالا و دیابت مربوط شده اند. اما بچه های که در سال های اخیر به طور فزاینده دچار سنگ کلیه می شوند، هیچ کدام از این عوامل خطرساز را ندارند و افرادی به جز این سالمی هستند که به دلایل نامعلومی صرفاً با دچار شدن به نخستین سنگ کلیوی شان مراجعه می نمایند.

پژوهشگران می گویند واضح است که چیز در محیط زندگی این بچه ها تغییر نموده است که چنین تغییر سریعی را باعث شده است.

آمار در آمریکا نشان می دهد که از هر 10 نفر در این کشور یک نفر در نقطه ای از زندگی اش دچار سنگ کلیه می گردد. سنگ کلیه در بچه های در سنین پایین حتی 5 ساله یافت شده است.

پژوهشی در استان کارولینای جنوبی آمریکا بر روی حدود 15300 کودک و بزرگ سال که برای سنگ کلیه درمان شده بودند، نشان داد که مقدار بروز سالانه سنگ کلیه از سال 1997 تا 2012 تا 16 درصد افزایش یافته است و نوجوانان 15 تا 19 ساله بیشترین افزایش را تجربه نموده اند. در این گروه سنی مقدار افزایش سنگ های کلیوی در میان دختران 52 درصد بیشتر بود. این بیماری در مردان در آغاز 25 سالگی شایع تر می شد. سایر آنالیز ها هم الگوی مشابهی را ازلحاظ افزایش سنگ های کلیوی در بچه ها و نوجوانان نشان داده اند.

آیا رژیم غذایی نقش دارد؟

کارشناسان می گویند بدتر شدن رژیم غذایی بچه ها ممکن است در این افزایش نقش داشته باشد. مقدار بالای سدیم (نمک) دریافت شده از به دلیل مصرف چیپس سیب زمینی، ساندویچ های گوشت، نوشابه های ورزشی و غذاهای آماده ممکن است مقدار اضافی مواد معدنی را وارد ادرار کند و زمینه را برای ایجاد سنگ فراهم آورد.

این امر به خصوص هنگامی محتمل است که کودک به مقدار کافی آب ننوشد یا مقدار زیادی نوشابه های شیرین شده حاوی مقدار زیاد شربت ذرت فروکتوز بنوشد.

تابستان های داغ تر و سنگ کلیه بیشتر

هرچقدر که هوا گرم تر و مرطوب تر باشد، شما بیشتر عرق می کنید و در مقابل حجم ادرارتان کاهش می یابد و این ترتیب امکان اتصال مواد معدنی در کلیه ها و مجاری ادرار و ایجاد سنگ بیشتر می گردد.

آنالیز ها نشان داده اند که مقدار افرادی که برای مراقبت درمانی از سنگ کلیه مراجعه می نمایند، با افزایش دمای هوا بالاتر می رود. در جنوب شرق آمریکا - منطقه ای به نام کمربند سنگ کلیه وجود دارد که مقدار شیوع سنگ کلیه در آن تا 50 درصد بیشتر از منطقه ها شمال غرب آمریکا است.

تأثیر آنتی بیوتیک ها

کارشناسان می گویند آنتی بیوتیک ها ترکیب میکروبیوم (میکروب های طبیعی) روده را طوری تغییر می دهند که زمینه را برای ایجاد سنگ کلیه فراهم می نماید.

یک آنالیز در سال 2018 نشان داد که افرادی که هر یک از پنج آنتی بیوتیک خوراکی رایج را مصرف نموده اند با افزایش 1/3 تا 2/3 برابری خطر دچار شدن به سنگ های کلیوی روبرو هستند. این خطر با گذشت زمان کاهش می یابد، اما تا پنج سال پس از مصرف آنتی بیوتیک همچنان بالا می ماند و بالاترین مقدار خطر سنگ کلیه هنگامی مشاهده می گردد که آنتی بیوتیک در سنین پایین تر تجویز گردد.

بالاخره اینکه هر چه فرد در سنین پایین تری دچار سنگ کلیه گردد، احتمال بیشتری دارد که دچار شکل شدیدتر بیماری و پیامدهای درازمدت آن برای سلامتی گردد. ازجمله این پیامدها کاهش کارکرد کلیه، کاهش تراکم معدنی استخوان منجر به افزایش خطر شکستگی و مقدار بالاتر خطر بیماری قلبی در دوران بزرگ سالی است.

بچه های که دچار سنگ کلیه می شوند، با احتمال 50 درصد محتمل است در طول 5 تا 7 سال آینده دوباره سنگ کلیه بگیرند.

عوارض سنگ های کلیوی برای بچه ها

هر سنگی که از مجاری ادراری عبور می نماید، خطر تنگی حالب، لوله های نازک متصل نماینده کلیه ها به مثانه که حامل ادرار هستند، را افزایش می دهند. درصورتی که کودک به این دلیل دچار تنگی حالب گردد، ممکن است برای درمان آن احتیاج به جراحی تهاجمی پیدا گردد.

مشکل روند فعلی این است که در حال حاضر شواهد چندانی درباره اینکه برترین روش درمان بچه ها مبتلابه بیماری سنگ کلیوی چیست، وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2218

به "سنگ های کلیوی در میان بچه ها و نوجوانان به خصوص دختران در تابستان ها رو به افزایش هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ های کلیوی در میان بچه ها و نوجوانان به خصوص دختران در تابستان ها رو به افزایش هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید