استانبول بهتر است یا دبی؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

به گزارش مجله بوشهری ها، استانبول و دبی دو مقصد پرطرفدار در بین ایرانیان است و هر ساله تعداد زیادی ایرانی به این شهرها سفر می نمایند. گردشگران بسیاری برای بازدید از زیبایی ها و جاذبه های گردشگری استانبول و دبی برای سفر به این شهرها برنامه ریزی می نمایند، اما انتخاب اینکه استانبول بهتر است یا دبی کار دشواری است چون هر کدام از این دو شهر حذابیت های خاص خود را دارند. اگر شما هم قصد سفر به استانبول یا دبی را دارید در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره این دو مقصد پرطرفدار گردشگری اطلاعات بیشتری به دست آورید.

استانبول بهتر است یا دبی؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

برای رزرو آنلاین مقرون به صرفهترین تور به مقصد دبی با برترین قیمت کافی ست روی تصویر زیر کلیک کنید.

استانبول بهتر است یا دبی

استانبول و دبی دو شهر منحصربه فرد در همسایگی ایران و از جمله اولین مقاصد پرطرفدار بین ایرانیان است که هر کدام مزایا و معایبی دارند. این دو مقصد دنیاگردی جز برترین انتخاب ها برای افرادی است که قصد سفری مقرون به صرفه به خارج را دارند. در استانبول می توانید از جاذبه های تاریخی زیبا، تنوع غذایی بالا، سواحل متنوع مجذوب نماینده، جزیره های رویایی و مراکز خرید اروپایی تماشا کنید و در دبی از تماشا برج های سر به فلک کشیده، خیابان های بزرگ، مراکز خرید لوکس و کویر لذت ببرید.

افرادی که برای اولین بار در پی سفر خارجی در نزدیکی ایران هستند حتما استانبول و دبی یکی از انتخاب هایشان است و قبل هر چیزی در پی اطلاعات کامل هستند تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. اینکه استانبول بهتر است یا دبی بستگی به نوع سفر، زمان سفر، بودجه سفر، فصل سفر و بسیاری موارد دیگر دارد تا بتوانید تصمیم گیری بهتری برای اینکه به دبی سفر کنید یا استانبول داشته باشید.

موقعیت جغرافیایی استانبول و دبی

هر دو کشور ترکیه و امارات از جمله کشورهای همسایه ایران هستند که یکی در حاشیه خلیج فارس و دیگری در شمال غرب ایران واقع شده است. شهر استانبول در شمال غربی منطقه مرمر ترکیه و دبی در جنوب شرقی خلیج فارس واقع شده است و به علت نزدیکی این کشورها به ایران دو مقصد پرطرفدار برای سفر خارجی بین ایرانیان است.

سفر به دبی از راه هوایی، دریایی و زمینی و سفر به استانبول از راه زمینی و هوایی امکان پذیر است، اما سفر دریایی و زمینی به علت مسافت طولانی که دارد کمی سخت و سخت اما مقرون به صرفه تر از سفر هوایی است.

شرایط آب و هوایی استانبول و دبی

در آنالیز و انتخاب مقصد و اینکه اساسا استانبول بهتر است یا دبی دانستن شرایط آب و هوایی این دو مقصد بسیار حائز اهمیت است.

استانبول

استانبول که در حاشیه دریای سیاه واقع شده است از آب و هوای چهار فصل در طول سال برخوردار است و شما هر زمان که به این شهر تاریخی و زیبا سفر کنید می توانید از حضور در آن لذت ببرید. اما برترین زمان برای سفر به استانبول فصل بهار و پاییز است که علاوه بر مقرون به صرفه بودن سفر در این ایام تخفیف های بسیاری هم می توانید پیدا کنید.

اما دبی به علت قرارگیری در منطقه گرمسیری در بیشتر ماه های سال از آب و هوایی گرم و مرطوب برخوردار است و برترین زمان برای سفر به دبی بین ماه های آذر تا اسفند است که گرما و رطوبت در حد تعادل است و از تابش مستقیم نور خورشید خبری نیست.

دبی

با توجه به اینکه دبی در منطقه ای گرم و کویری و استانبول در منطقه ای ساحلی با آب و هوایی چهار فصل واقع شده است می توان متوجه شد که از نظر شرایط آب و هوایی استانبول و دبی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. به همین علت با اطلاع داشتن از شرایط جوی می توانید از نظر اینکه استانبول بهتر است یا دبی بین این دو مقصد دنیاگردی انتخاب آسان تری داشته باشید.

برترین فصل سفر به استانبول و دبی

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد و اینکه برای انتخاب مقد سفر استانبول بهتر است یا دبی بد نیست بدانیم برترین زمان برای سفر به این دو شهر چه زمانی است؟ برترین زمان برای سفر به استانبول تقریبا در تمام فصل ها است اما بهار و پاییز برترین زمان برای سفر به این شهر هستند، البته ناگ فته نماند که تابستان هم زمان بسیار خوبی است در صورتی که شما با شلوغی شهر و بالا بودن هزینه به نسبت دو فصل دیگر مسئله ای نداشته باشید. در صورتی که خواستید هزینه های سفرتان را کاهش دهید زمستان هم می تواند گزینه خوبی باشد اما حسابی باید لباس گرم ببوشید.

در مورد شهر دبی هم باید بگوییم که برترین زمان برای سفر به دبی در ماه های دسامبر تا مارس (آذر تا اسفند) برترین شرایط آب و هوایی برای سفر فراهم است، در واقع همان زمان هایی که از شدت گرمای طاقت فرسای منطقه کمی کاسته می شود. البته این نکته حائز اهمیت است که در دبی باید همواره انتظار آب و هوای گرم را داشته باشید اما در فصول پاییز و زمستان هوا کمی ملایم می شود و بسیاری از دنیاگردان نیز در این دو فصل به دبی سفر می نمایند.

اطلاعات ضروری در استانبول و دبی

جاذبه های دنیاگردی

استانبول

استانبول شهری مدرن با قدمتی هزاران ساله است که قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر و بازدید از جاذبه های آن شما را به تاریخ کهن این شهر زیبا خواهد برد. از جمله معروفترین جاذبه های دنیاگردی استانبول برج گالاتا، دلفیناریوم استانبول، قلعه دختر، مسجد سلطان احمد، مسجد آبی، ایاصوفیه، ویالند، کاخ توپکاپی، موزه اسباب بازی، پل بسفر، آب انبار باسیلیکا، میدان تکسیم، میدان هیپودروم، کاخ دولما باغچه، روملی حصار، موزه باستان شناسی، حمام خرم سلطان، بازار ادویه، جنگل بلگراد و بسیاری موارد دیگر هستند که می توانید ساعت ها از تماشا آن ها لذت ببرید.

دبی

دبی یکی از شهرهای مدرن با برج های سر به فلک کشیده است و در این شهر خبری از تاریخ غنی نیست. اگر به جاذبه های دنیاگردی مدرن علاقه دارید بهتر است در دبی از برج خلیفه، دهکده دنیای دبی، اوت لت مال دبی، آکواریوم دبی، آبنمای دبی، مسجد جمیرا، بازار مدینه جمیرا، خیابان السیف، پیست اسکی دبی، پارک آبی ویالند، پارک آبی آتلانتیس، دهکده میراث و غواصی دبی، باغ معجزه دبی، اپرای دبی، فواره دبی، گاردن گلو دبی، موزه آینده دبی و بسیاری موارد دیگر تماشا کنید.

جاذبه های دنیاگردی در استانبول و دبی

شکم گردی در دبی و استانبول

یکی از نکات مهم در انتخاب مقصد سفر، تنوع غذایی مقصد است و از نظر تنوع غذا اینکه استانبول بهتر است یا دبی باید گفت که در هر دو شهر غذاهای متنوع و لذیذ را می توانید امتحان کنید.

ترکیه تنوع غذایی بالایی دارد و در شهر استانبول می توانید انواع رستوران های مقرون به صرفه تا لوکس و غذاهای خیابانی را پیدا کنید و غذاهای ترکی و لذیذ را امتحان کنید. از جمله غذاهای محبوب استانبول می توان به لهمجون، اسکندر کباب، سیب زمینی شکم پر و بورک اشاره نمود.

بعلاوه در دبی انواع غذاها و نوشیدنی های عربی با طعم لذیذ را می توانید تجربه کنید و از غذاهای محبوب دبی که در بین دنیاگردان پرطرفدار هستند می توان به هوموس، شاورما، شتر شکم پر و الهریس اشاره نمود.

غذاهای محبوب در استانبول

برای بسیاری نیز غذاهای شهر مقصد در انتخابشان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین در این بخش ما قصد داریم در مورد غذاهای این دو شهر اطلاعاتی هر چند کوتاه را برای پاسخ به این سوال که استانبول بهتر است یا دبی به شما ارائه دهیم.

سیب زمینی شکم پر (Kumpir): این غذا یکی از غذاهای پرطرفدار در استانبول یا به طور کلی در ترکیه است که در ایران هم نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است. این غذا که یک سیب زمینی شکم پر است، در درون سیب از زمینی نخود، لوبیا، سس مایونز، سوسیس و غلات پر شده است.

لهمجون (Lahmacun): لهمجون یا همان پیتزای ترکی از گوشت قیمه شده، پیاز، و فلفل قرمز تهیه می شود، برای بهبود عطر و طعم آن معمولاً کمی جعفری و آب لیمو هم به آن اضافه می نمایند. پیتزای ترکی را حتما با لیوان دوغ میل کنید.

اسکندر کباب (Iskender Kebap): این غذای ترکیه ای بشقابی است که در آن ورقه های نازکی از گوشت که با چربی گوشت گاو، گیاهان محلی و ادویه جات طعم دار شده اند، به سیخ زده شده و به صورت عمودی کباب می شوند.

بورک (Borek): بورک در واقع شامل پنیر و سبزیجات میان لایه های نازک خمیر است که اصطلاحا به آن یوفکا می گویند.

غذاهای محبوب در دبی

الهریس (Al Harees): این غذا در واقع بسیار شبیه حلیم است و برای پختش از گندم و گوشت استفاده می شود.

هوموس (Hummus): این پیش غذا که در بین کشورهای خاورمیانه بسیار پرطرفدار است و معمولا آن را با نخود، ارده، آبلیمو، روغن زیتون، سیر و نمک درست می نمایند. در کشورهای دیگر برای تهیه آن از موادی مثل ماست، زیره و نعناع هم استفاده می شود.

شاورما(SHAWARMA): این غذا میز شبیه به کباب ترکی ما ایرانی هاست که برای تهیه آن از گوشت مرغ و بره استفاده و همراه با غذا، سبزیجات، ترشی و سس مخصوص سرو می شود.

شتر شکم پر: برای تهیه شتر شکم پر باید داخل شکم یک شتر بزرگ را با گوسفند پر می نمایند و سپس داخل شکم گوسفندها را هم با مرغ پر می نمایند. این غذا می تواند حدود 800 نفر را سیر کند. این غذا آنقدر وعده غذایی عظیمی است که همین ویژگی آن موجب شده در کتاب گینس ثبت شود!

مچبوس(machboos): برای تهیه این غذا از گوشت بره، برنج و گوجه استفاده می شود. طعم دهنده لومی این غذا را بسیار خوشمزه می نماید.

استانبول مقرون به صرفهتر است یا دبی!

به طور کلی اگر از نظر هزینه سفر به این نکته که استانبول بهتر است یا دبی توجه کنید، باید بدانید که دبی شهری مدرن و لوکس است و طبیعتا سفر به دبی هزینه بیشتری نسبت به استانبول دارد و هزینه بلیط رفت و برگشت، حمل و نقل و هتل نسبت به استانبول گران تر است. از طرفی هزینه استفاده از امکانات دنیاگردی، خورد و خوراک و خرید در دبی نسبت به استانبول گران تر است و به همین علت اگر قصد خرید سفری مقرون به صرفه دارید استانبول می تواند گزینه بهتری نسبت به دبی باشد .

باید ها و نباید ها در استانبول و دبی

چند مقایسه کوتاه درباره شهر استانبول و دبی

  • تعداد موزه ها در استانبول حدود 48 موزه ولی در دبی علاوه بر موزه های دائم که تعداد زیادی هستند، بسیاری از موزه ها بصورت موقت شبیه نمایشگاه ها و فستیوال ها دایر می شود.
  • شهر استانبول دارای 2 فرودگاه بین المللی و دبی هم دارای 2 فرودگاه بین المللی است که این امر نشان می دهد که ارتباط شهرها با مقصد های مختلف بین المللی و قابلیت دسترسی بین المللی چگونه است.
  • به لحاظ دارا بود دریا و ساحل دریایی، می توان گفت هر دو دارای سواحل متعدد و زیادی هستند و از این حیث برابرند.
  • هر دو شهر دارای تئاترها و سینماهایی زیادی هستند.
  • میانه بیشترین دما در شهر استانبول 24 درجه و در شهر دبی 41 درجه سانتی گراد است.
  • میانه کمترین دما در استانبول 6 درجه و در دبی 14 درجه سانتی گراد می باشد.
  • میانگین هزینه حمل و نقل عمومی در استانبول حدود 10 هزار تومان و در دبی 20 هزار تومان می باشد که در دبی هزینه حمل و نقل تقریبا دو برابر است.

جمع بندی درباره استانبول بهتر است یا دبی

استانبول و دبی دو مقصد پرطرفدار دنیاگردی و از جمله شهرهای توریستی مطرح در دنیا هستند و به علت جاذبه های دنیاگردی، غذاهای متنوع، امکانات تفریحی، طبیعت متفاوت و بسیاری موارد دیگر سالانه پذیرای میلیون ها دنیاگرد از سراسر دنیا هستند. سفر به استانبول و دبی دارای مزایا و معایبی است که با دانستن آن ها بین اینکه استانبول بهتر است یا دبی می توانید انتخابی به مراتب آسان تر داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2272

به "استانبول بهتر است یا دبی؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانبول بهتر است یا دبی؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید