رازهای درست کردن سرکه بالزامیک به روش ایتالیایی با انگور یا خرما

به گزارش مجله بوشهری ها، سرکه بالزامیک یکی از محبوب ترین انواع سرکه است که معمولا با استفاده از انگور سفید و شیرین درست می گردد. اما شما برای تهیه این چاشنی غلیظ می توانید از انگور قرمز، خرما، سیب و زردآلو هم بهره ببرید. سرکه بالزامیک را به عنوان چاشنی می توانید همراه با سالاد، پاستا یا برای طعم دار کردن انواع گوشت قرمز بهره ببرید. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه سرکه بالزامیک به چند روش مختلف را به شما آموزش دهیم.

رازهای درست کردن سرکه بالزامیک به روش ایتالیایی با انگور یا خرما

مواد لازم برای تهیه سرکه بالزامیک انگور

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
انگور سفید و شیرینبه میزان دلخواه

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه: یک ساعت

مدت زمان لازم برای تهیه سرکه بالزامیک خانگی: از چند ماه تا چند سال!

مراحل طرز تهیه سرکه بالزامیک با انگور

طرز تهیه سرکه بالزامیک با استفاده از انگور سفید، انگور قرمز، خرما، سیب و زردآلو به سادگی در منزل امکان پذیر است. مراحل درست کردن سرکه بالزامیک ایتالیایی با انگور سفید را دنبال کنید.

مرحله اول: انگورها را بشویید

در اولین مرحله از طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی، انگورهای رسیده و شیرین را به خوبی بشویید. سپس، دانه های انگور را از خوشه جدا نموده و به مدت یک شبانه روز در فضای سرپوشیده ای مانند آشپزخانه روی پارچه نخی تمیزی پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

مرحله دوم: دانه های انگور را بکوبید

پس از خشک شدن دانه های انگور، آن ها را در ظرف مناسبی بریزید. سپس، حبه های انگور را با یاری گوشت کوب دستی به خوبی بکوبید تا انگورها له شوند و آب انگور خارج گردد.

توجه داشته باشید، در این مرحله نباید از گوشت کوب برقی، غذاساز یا دستگاه آبمیوه گیری بهره ببرید. چرا که در این صورت، پوست انگور هم کاملا خرد شده و با آب انگور ترکیب می گردد. به این ترتیب، سرکه بالزامیک خانگی شما طعم خوشایندی نخواهد داشت.

مرحله سوم: آب انگور را صاف کنید

در این مرحله از طرز تهیه سرکه بالزامیک در منزل، باید حبه های له شده انگور را در صافی یا پارچه تنظیف بریزید و کاملا صاف کنید. به این ترتیب، آب انگور از هسته و پوست آن جدا می گردد و مایع صاف و زلالی باقی می ماند.

مرحله چهارم: آب انگور را حرارت دهید

حالا، آب انگور را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. بسته به حجم آب انگور، مدتی منتظر بمانید تا آب انگور بجوشد. در این مرحله از طرز تهیه سرکه بالزامیک در خانه، آب انگور باید تا زمانی بجوشد که حجم آن کاملا کاهش پیدا کند. برای مثال، از 5 لیتر آب انگور باید 3 و نیم لیتر مایع باقی بماند. به این ترتیب، آب انگور به میزان کافی غلیظ می گردد.

مرحله پنجم: مایع غلیظ را در ظروف مناسب بریزید

در طی جوشیدن و غلیظ شدن آب انگور، سطح مایع درون قابلمه با لایه ضخیمی پوشیده می گردد که اغلب، به شکل گلوله های منسجم ایجاد می گردد. به این لایه ضخیم، اصطلاحا بچه سرکه می گویند.

حالا، مایع داخل قابلمه را به ظروف شیشه ای تیره یا بطری های چوبی مخصوصی منتقل کنید که برای تهیه سرکه بالزامیک طراحی شده اند. سپس، یکی از بچه سرکهها را داخل هر ظرف قرار دهید تا سرکه شما به مرور زمان جا افتاده و ترش گردد. در ادامه، درب ظروف یا بطری ها را محکم ببندید.

مرحله آخر: سرکه بالزامیک را در مکان مناسبی قرار دهید

حالا، ظروف حاوی عصاره انگور را برای 3 الی 12 سال در مکان تاریک و خنکی بگذارید تا به تدریج جا بیفتد و آماده گردد. در این فاصله، اصلا نباید درب بطری ها را باز کنید تا سرکه جا بیفتد.

ضمناً برای خریدن شما می توانید به وسیله فروشگاه های به روش های و اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه سرکه بالزامیک خرما

برای تهیه سرکه بالزامیک خرما به روش فوری شما به میزانی خرمای درجه یک، سرکه بالزامیک اصل (250 میلی لیتر به ازای هر کیلو خرما)، نمک (نصف قاشق چای خوری به ازای هر کیلو خرما) و مخمر (نصف قاشق مرباخوری به ازای هر کیلو خرما) احتیاج دارید.

در روش تهیه سرکه بالزامیک ایتالیایی با خرما ابتدا باید خرماها را بشویید و روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند. سپس، هسته خرماها را خارج نموده و آن ها را در دستگاه غذاساز یا چرخ گوشت بریزید تا پوره شوند.

حالا، سرکه بالزامیک را با میزانی آب جوشیده ولرم ترکیب نموده و مایه مخمر، نمک و بعلاوه، پوره خرما را به این ترکیب اضافه کنید. این مواد را در ظروف شیشه ای تیره، خشک و تمیز بریزید و پس از بستن درب ظروف، آن ها را به خوبی تکان دهید.

ظروف شیشه ای سرکه بالزامیک را به مدت 2 ماه در مکان تاریک و خنکی بگذارید. هر هفته به سرکه بالزامیک خانگی خود سر بزنید و درب شیشه ها را باز کنید. سپس، با استفاده از یک قاشق چوبی، محتویات هر یک از شیشه ها را هم بزنید و ظرف را در جای خودش قرار دهید. پس از 2 ماه، مواد داخل شیشه ها را از صافی یا تنظیف رد نموده و سرکه بالزامیک را در یک بطری تمیز بریزید و نوش جان کنید.

برای خرید و می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

دستور تهیه سرکه بالزامیک با رب انار

منظور از سرکه بالزامیک با رب انار در اصل، نوعی سس سالاد خوشمزه است که از ترکیب رب انار، سرکه بالزامیک، روغن زیتون فوق بکر، شکر قهوه ای یا عسل، سیر، سبزیجات معطری مانند رزماری یا آویشن، پودر خردل، نمک و فلفل به دست می آید.

کافی است این مواد را به نسبت دلخواه با یکدیگر ترکیب نموده و همراه با ، یا برای مزه دار کردن گوشت قرمز مصرف کنید.

برای خرید ، ،،، و می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی

  • در طرز تهیه سرکه بالزامیک انگور در صورت تمایل می توانید از انگور قرمز شیرین به جای انگور سفید بهره ببرید.
  • در طرز تهیه سرکه بالزامیک برای سالاد کافی است سرکه بالزامیک اصل را با میزانی روغن زیتون خالص، نمک، فلفل، دانه خردل، سبزیجات معطر، سیر و شیرین نماینده هایی مانند عسل یا شکر قهوه ای (یا شکر معمولی) ترکیب کنید.
  • جا افتادن سرکه بالزامیک اصل ممکن است از چند ماه تا چند سال طول بکشد.
  • برای تسریع مراحل آماده شدن سرکه بالزامیک انگور می توانید میزانی مخمر به آن اضافه کنید.
  • شما با هر لیتر آب انگور می توانید حدود 600 میلی لیتر سرکه بالزامیک تهیه کنید.
  • ظروف چوبی ساخته شده از چوب درخت زردآلو یا سیب از برترین گزینه ها برای درست کردن سرکه بالزامیک به حساب می آیند.
  • مصرف انواع سرکه به ویژه سرکه بالزامیک به افرادی که ناراحتی گوارشی یا معده حساسی دارند توصیه نمی گردد.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های درست کردن سرکه بالزامیک خانگی

بچه سرکه چیست؟

بچه سرکه در اصل، مجموعه ای از باکتری هایی است که به تدریج، آنزیم خاصی را ترشح نموده و مولکول های الکل را به سرکه تبدیل می نمایند.

آیا با زردآلو هم می توانیم سرکه بالزامیک درست کنیم؟

بله. طرز تهیه سرکه بالزامیک زردآلو هم مشابه سرکه بالزامیک خرما است؛ با این تفاوت که لزوما احتیاجی به مخمر ندارید. البته، در صورت تمایل، می توانید میزانی مخمر را نیز به ترکیب پوره زردآلو، سرکه بالزامیک اصل، نمک و آب جوشیده ولرم اضافه کنید. به این ترتیب، سرکه بالزامیک خانگی شما سریع تر آماده می گردد.

سرکه بالزامیک سیب چگونه تهیه می گردد؟

طرز تهیه سرکه بالزامیک سیب هم درست مانند سرکه بالزامیک خرما یا سرکه بالزامیک زردآلو است.

فرق سرکه بالزامیک با سرکه معمولی چیست؟

سرکه بالزامیک در مقایسه با سرکه معمولی از غلظت بیشتر، رنگ تیره تر و طعم متعادل تری برخوردار است. با این حال، مهم ترین تفاوت سرکه معمولی با سرکه بالزامیک این است که معمولا در تهیه سرکه بالزامیک از عصاره غلیظ شده انگور یا شیره انگور استفاده می گردد.

سرکه بالزامیک در چه غذاهایی استفاده میشه؟

سرکه بالزامیک از برترین گزینه ها برای طعم دار کردن گوشت قرمز به شمار میرود. بعلاوه، شما می توانید این سرکه خوشمزه را همراه با انواع سالاد و انواع پاستا میل کنید.

طرز تهیه سرکه بالزامیک برای لاغری چگونه است؟

سرکه بالزامیک انگور از برترین گزینه ها برای لاغری است. طرز تهیه سرکه بالزامیک ایتالیایی با انگور را در این مقاله برایتان توضیح دادیم.

منبع: افق کوروش
انتشار: 18 مهر 1403 بروزرسانی: 18 مهر 1403 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2284

به "رازهای درست کردن سرکه بالزامیک به روش ایتالیایی با انگور یا خرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهای درست کردن سرکه بالزامیک به روش ایتالیایی با انگور یا خرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید