خوب بخورید تا خوب بخندید

به گزارش مجله بوشهری ها، یکی از بارزترین مشخصه های خنده ای زیبا، داشتن دندان هایی سفید و سالم است ؛ اندکی تغییر در برنامه رژیم غذایی تان، سلامت دندان های شما را تضمین می نماید. همه می دانیم که تغذیه، نقش مهمی در حفظ سلامت بدنمان دارد، اما گاهی به یک هشدار و یادآوری کوچک نیازمندیم . از قلم نیاندازید که فقط شکر و مواد قندی نیست که برای دندان هایتان

خوب بخورید تا خوب بخندید

خوب بخورید تا خوب بخندید

دندانتان را مسوا ک می کنید ،نخ دندان استفاده می کنید ،دندان پزشک تان را مرتب دیدار می کنید اما...آیا فکر نموده اید تغذیه سالم ،چه تاثیر بسزایی در حفظ سلامت دندان و زیبایی خنده تان دارد ؟

یکی از بارزترین مشخصه های خنده ای زیبا، داشتن دندان هایی سفید و سالم است ؛ اندکی تغییر در برنامه رژیم غذایی تان، سلامت دندان های شما را تضمین می نماید. همه می دانیم که تغذیه، نقش مهمی در حفظ سلامت بدنمان دارد، اما گاهی به یک هشدار و یادآوری کوچک نیازمندیم . نباید فراموش کنید که فقط شکر و مواد قندی نیست که برای دندان هایتان مضر هستند ،بلکه بعضی از مواد غذایی به ظاهر سالم و مغذی هم می توانند باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شوند، در حالی که بسیاری از مواد غذایی دیگر، باعث جلوگیری از خرابی دندان، بوی بد دهان و بیماری های لثه می شوند. 5نکته کلیدی که رعایت آن برای خنده ای زیبا غوغا می نماید را در این مطلب بیان نموده ایم، حتماً آنها را جدی بگیرید.

1مصرف کربوهیدارت های تهدیدی

جدی است! مصرف آنها را تنها به وعده های اصلی غذا محدود کنید

یک بسته چیبس یا کمی سیب زمینی سرخ نموده می تواند ،به مقدار یک عدد شیرینی یا یک تخته شکلات مضر باشد ساختمان کربوهیدارت ها به گونه ای است که تجزیه شده و تبدیل به شکر و قند می شوند و نهایتا به وسیله باکتری هایی که در دهان وجود دارند به پلاک هایی چسبنده تبدیل می شوند و باعث ایجاد حفره و بیماری های لثه می شوند. مواد غذایی که پایه اولیه آن کربوهیدارت است مانند انواع نان، سیب زمینی و...به دلیل این که بافت نرمی دارند، به راحتی بین دندان ها و خطوط میانی دندان و لثه می مانند؛ این تجمع دقیقاً در محلی است که باکتری های موجود در دهان، برای تخریب فعالیت می نمایند. کربوهیدرات ها تهدیدی جدی هستند، اما این به معنی حذف این ماده غذایی نیست، بلکه بهتر است مصرف این ماده، تنها به وعده های اصلی محدود گردد و دیگر به تنقلات و میان وعده ها نکشد.

2چای بنوشید

چای سبز و چای معمولی، سرشار از انواع پلی فنول ها و ترکیبات آنتی اکسیدان است که مانع از تشکیل پلاک های چسبنده روی دندان می گردد و به کاهش بیماری های لثه و ایجاد حفره یاری می نماید. نوشیدن چای بعلاوه، نقش چشمگیری در کاهش بوی بد دهان دارد؛ چرا که مانع از رشد باکتری های بوزا در دهان می شوند. جالب است بدانید بسیاری از انواع چای، حاوی درصد فلوراید (در برگ و آب موجود در برگ آن)هستند که از خرابی دندان جلوگیری می نماید.

3از مصرف نوشیدنی های حاوی سودا و قند بپرهیزید.

بیشتر نوشیدنی ها ی گازدار، انرژی زا و بعلاوه آبمیوه ها ،حاوی اسیدهای قوی مانند اسید سیتریک و اسید فسفریک هستند که سلامت دندان ها را تهدید می نمایند. حتی اگر این نوشیدنی ها به صورت رژیمی یا بدون قند مصرف شوند، باز تهدیدهای جدی محسوب می شوند. به هواداران این نوشیدنی ها که بدون مصرف آن قادر به زندگی نیستند(!)توصیه می کنیم، حداقل هنگام مصرف این نوشیدنی ها ،از نی استفاده نمایند تا نوشیدنی با دندان هایشان تماس کمتری داشته باشد. استفاده از نی را نباید فراموش کنید.

4مصرف ویتامینC را افزایش دهید

ویتامین Cهمانند بتن عمل می نماید که تمام سلول های بدن را محکم و راسخ در کنار همدیگر قرار می دهد. به همان مقدار که این ویتامین برای سلامت پوست تان حیاتی است، برای سلامت بافت های لثوی و دندان هایتان هم لازم و لازم است . در افرادی که روزانه کمتر از 60میلی گرم ویتامین Cمصرف می نمایند (یک پرتقال به مقدار 80میلی گرم ویتامین Cدارد .)بیش از 25درصد، احتمال ابتلا به بیماری های لثه وجود دارد . آمار نشان می دهد افرادی که روزانه حدود 180میلی گرم یا بیشتر ویتامین Cمصرف می نمایند، سلامت لثه هایشان را تضمین می نمایند.

5روزانه 800میلی گرم کلسیم مصرف کنید.

نتیجه تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته نشان می دهد افرادی که روزانه 800میلی گرم کلسیم مصرف می نمایند ،کمتر به بیماری های لثه مبتلا می شوند؛ دلیل هم این است که 99درصد کلسیم موجود در بدن، در استخوان ها و دندان ها جمع شده است . مواد لبنی مانند پنیر، شیر، ماست و ...باعث تقویت استخوان آرواره می شوند که به استحکام دندان ها و قرار گرفتن آن در استخوان آرواره و فک یاری می نمایند. برترین مقدار مصرف کلسیم برای خانم های بالای 50سال، هزار میلی گرم است.

منبع:نشریه زندگی ایده آل شماره47

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1742

به "خوب بخورید تا خوب بخندید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوب بخورید تا خوب بخندید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید