ژان کلود کریر درگذشت

به گزارش مجله بوشهری ها، ژان کلود کریر فیلمنامه نویس فرانسوی برنده اسکار که بیشتر برای اقتباس آثار مهم ادبی و همکاری با لوئیس بونوئل شناخته میشد، در سن 89 سالگی درگذشت.

ژان کلود کریر درگذشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، کریر در شش فیلم سینمایی با لوییس بونوئل کارگردان مطرح اسپانیایی همکاری داشت که به ترتیب خاطرات یک کلفت (1964)، بل دو ژور (1967)، راه شیری (1969)، جذابیت پنهان بورژوازی (1972)، شبح آزادی (1974) و میل مبهم هوس (1977) بودند.

از مهمترین فیلمنامه های او میتوان به اقتباس اش از رمان بار هستی نوشته میلان کوندرا اشاره نمود که چارلی کافمن در سال 1988 فیلمی بر اساس آن ساخت که ژان کلود کریر برای آن نامزد اسکار فیلمنامه اقتباسی شد.

او همچنین فیلمنامه ای بر اساس کتاب مشهور گونتر گراس به نام طبل حلبی نوشت و فولکر شلوندورف فیلمی بر اساس آن ساخت و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد.

این چهره فرانسوی دو بار دیگر برای فیلمنامه آثار لوئیس بونوئل با عنوان میل مبهم هوس و جذابیت پنهان بورژوازی نامزد اسکار فیلمنامه نویسی شد و در سال 1963 نیز با فیلم کوتاه سالگرد مبارک به همراه پیر اتکس پیروز به کسب فیلم کوتاه شد و آموزشگاه علوم و هنرهای سینمایی اسکار نیز در سال 2014 با اعطای جایزه اسکار افتخاری از او تقدیر کرد.

او همچنین علاوه بر سابقه همکاری با پیتر بروک کارگردان سرشناس تئاتر، با فیلمسازانی چون میلوش فورمن، آندری وایدا و ژان لوک گدار نیز کار کرد.

ژان کلود کریر در سال 2020 نیز در نگارش فیلمنامه نمک اشک ها با فیلیپ گارل مشارکت داشت.

این هنرمند سرشناس سفرهای مختلفی به ایران داشت و همسرش نهال تجدد نویسنده ایرانی بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1420

به "ژان کلود کریر درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژان کلود کریر درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید