قدیمی ترین قنادی مدرن مرکز اینجا بود؛ نخستین غذای فرنگی ها کجا پخته شد؟

به گزارش مجله بوشهری ها، کافه نادری در خیابان جمهوری ازجمله بنا های ارزشمند تاریخی است که نامش با بسیاری از اتفاقات و رویددا های فرهنگی تاریخ کشور گره خورده است.

قدیمی ترین قنادی مدرن مرکز اینجا بود؛ نخستین غذای فرنگی ها کجا پخته شد؟

سال 1306 یک مهاجر ارمنی به نام خاچیک مادیکیانس در خیابان نادری کافه ای به سبک فرنگی ها راه اندازی می نماید که خیلی زود به معروف ترین پاتوق روشنفکران و اهالی مرکز نشین تبدیل می گردد.

آقای مادکیانس قبل از راه اندازی این کافه در خیابان جمهوری که پیش از آن به نادری مشهور بود، نخستین قنادی و شیرینی پزی مدرن تهران روبه روی سفارت انگلیس در همین مکان فعلی افتتاح کرد. بعد از مدتی هم به این نتیجه رسید راه اندازی یک کافه به سبک فرنگی ها می تواند پر رونق و مشتری باشد، دست به کار راه اندازی کافه شد. نام خیابان نادری را هم روی کافه گذاشتند.

کافه نادری نخستین کافه رستورانی بود که غذا ها و نوشیدنی های فرنگی را وارد ایران نموده و برای نخستین بار مرکز نشینان طعم کافه گلاسه، قهوه ترک، قهوه فرانسه، یونانی را چشیدند. علاوه بر آن نخستین غذا های فرنگی مانند: بیف استراگانوف، بیفتک و شاتوبریان و ... در این کافه به مشتریان ارائه شد.

از سال های 1315 و 1320 به بعد کافه نادری معتبرترین پاتوق روشنفکران معاصر شد و افرادی مانند:صادق راهنمایی، سیمین دانشور، احمد فردید، نیما یوشیج، جلال آل احمد، نصرت رحمانی، احمد شاملو و... پای ثابت این کافه شدند.

در پی آن افراد علاقه مند به ملاقات سلبریتی های زمان خود، پاتوقشان همین کافه بود. نکته جالب تر کافه نادری به نسبت گراندهتل از اولین مجموعه های مدرن پذیرایی و اقامتی تهران اجتماعی بودن این کافه است در واقع افراد ثروتمند بیشتر به گراند می رفتند واما قشر میانه و روشنفکر جامعه بیشتر وقت خود را در کافه نادری می گذراندند.

مشتریان کافه نادری همگی جز افراد تحصلینموده و کتابخوان جامعه بودند و به تقلید از آنچه در اروپا جریان داشت می نشستند و درباره شعر و ادبیات به ویژه تئاتر که آن موقع میان قشر روشنفکر تازگی داشت، صحبت می کردند.

بسیاری از مردم هم برای تماشا چهره مطرح فرهنگی و هنری ورزشی راهی این کافه می شدند و در دل همین نشست ها و گعده ها بسیاری از رویداد های تاریخی کشور چه آشکارا یا مخفیانه رقم خورد.

منبع: همشهری

منبع: فرادید
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2179

به "قدیمی ترین قنادی مدرن مرکز اینجا بود؛ نخستین غذای فرنگی ها کجا پخته شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین قنادی مدرن مرکز اینجا بود؛ نخستین غذای فرنگی ها کجا پخته شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید