چرا باید از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنیم؟

به گزارش مجله بوشهری ها، یک مقام مسئول در سازمان غذا و دارو، نسبت به مصرف روغن های غیر سرخ کردنی در سرخ کردن مواد غذایی، به علت احتمال بروز سرطان هشدار داد.

چرا باید از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنیم؟

روغن خام حاصل از دانه ها و میوه های روغنی یا منابع حیوانی حاوی ناخالصی هایی است که در طعم، رنگ، بو، شفافیت، پایداری، ارزش تغذیه ای و به طور کلی در کیفیت روغن موثرهستند. این ناخالصی ها با عملیات تصفیه از روغن خارج می شوند و سعی بر این است که تا حد امکان مواد با ارزش حفظ و از بروز تغییرات شیمیایی در تری گلیسریدها جلوگیری شود. در این مطلب از خبرنگاران به آنالیز دلیل اصرار استفاده از روغن های سرخ کردنی در موارد حرارت بالا برای طبخ غذا می پردازیم.

مراحل فرآوری روغن

فرآوری روغن شامل مراحل صمغ گیری، تصفیه قلیایی و یا فیزیکی، بی رنگ کردن و بوگیری است و پس از طی مراحل فوق روغن نباتی مایع فراوری می شود. معمولا پس از افزودن آنتی اکسیدان روغن ها بسته بندی می شود ضمن آن که در صورت احتیاج به فراوری روغن هیدروژنه یا جامد، روغن تحت عملیات هیدروژنه کردن قرار می گیرد.

پایداری در مقابل حرارت کلید سلامتی

مصرف روغن مایع جهت استفاده درسالاد و پخت و پز و غذاهایی است که معمولا احتیاج به سرخ کردن در حرارت زیاد ندارند در حالی که روغن سرخ کردنی به دلیل پایداری زیاد در برابر حرارت در غذاهایی که احتیاج به سرخ کردن طولانی و عمیق دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورت عدم دسترسی به روغن مایع جهت پخت وپز می توان از روغن جامد کم ترانس استفاده کرد. در زمان خرید باید به برچسب روغن توجه کرد؛ اگر اندازه ایزومر ترانس آن از اندازه خاصی تجاوز نکرد قابلیت استفاده به عنوان روغن مناسب پخت و پز و غیر قابل مصرف برای سرخ کردن را دارا خواهد بود.

سرطان در کمین افرادی که نکات را رعایت نمی نمایند

روغن گیاهی مایع را به شرط بکارگیری در پخت و پز و سالاد، می توان به طور کامل جانشین روغن جامد کرد زیرا روغن های مایع علی رغم تفاوت هایشان نمی توانند درجه حرارت بالا را تحمل نمایند بنابراین می سوزند و سوختن آن ها در مرحله سرخ کردن می تواند آن را به مواد سرطان زا تبدیل کند.

آسان ترین راه بهرمندی صحیح از روغن ها کنترل اطلاعات روی برچسب روغن ها است. متخصصین از مردم خواستند در کنترل این فراورده ها حتما به تاریخ فراوری و انقضاء، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نشان سازمان غذا و دارو، نام و آدرس کارخانه فراوری نماینده، شرایط نگهداری، اندازه اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع و اسید چرب ترانس دقت نمایند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب 10 جادوی لیمو ترش در خانه داری را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2074

به "چرا باید از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید