پیش بینی یک کارشناس درباره رقم احتمالی حقوق کارگران، چراغ سبز دولت به افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد؟

به گزارش مجله بوشهری ها، بر اساس مصوبات دیروز کمیسیون تلفیق مجلس، حداقل حقوق برای سال آینده 7 میلیون و 920 هزار تومان معین شد؛ مبلغی که حتی برای پرداخت به سربازان متاهل هم پرداخت خواهد شد.

پیش بینی یک کارشناس درباره رقم احتمالی حقوق کارگران، چراغ سبز دولت به افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد؟

به گزارش خبرآنلاین؛ بنا به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، 7 میلیون و 920 هزار تومان حداقل حقوق در سال آینده خواهد بود. به این ترتیب، براساس تصمیم کمیسیون تلفیق، در سال آینده حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر به میزان 20 درصد نسبت به سال 1401 افزایش می یابد.

بنا به اعلام او، براساس این مصوبه حداقل حکم کارگزینی سال 1402 حقوق بگیران معادل 1.2 برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال 1401 موضوع جزء 1 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 با اعمال امتیازات جز یک قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

در همین حال، حقوق بازنشستگان وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه اجرایی نیز مشابه کارمندان به میزان 20 درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال 1401 افزایش می یابد.

دستمزد کارگران چه عددی می گردد؟

در همین خصوص، حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار می گوید: چراغ سبز دولت برای افزایش حداقل دستمزد به میزان 40 درصد و افزایش سایر سطوح به میزان 25 درصد قطعی است.

وی می افزاید: به هرحال من فکر می کنم آنچه که در مورد حقوق ها در کمیسیون تلفیق گذشت و بعلاوه موضوع تعریف مبلغ حداقل دستمزد، ظاهرا با توافق کامل دولت و نمایندگان مجلس اجرا شده است؛ آن هم با رعایت سقف اعتباری بودجه. بر همین اساس، می گردد این را مبنای دقیق و خوبی برای رویکرد دولت در شورای عالی کار در مورد دستمزد کارگران تلقی کرد.

وی می افزاید: آنچه که رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام نموده، حداقل حقوق به حدود 7 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و افزایش سایر سطوح مزدی برای کارمندان و بازنشستگان نیز به طور یکسان 20 درصد شده است.

این کارشناس بازار کار عنوان می نماید: این نشان می دهد که ما الان در شورای عالی کار برای چانه زنی و مذاکره برای دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی یک مبنایی را از کمیسیون تلفیق مجلس داریم که باید ورای آن، دنبال افزایش حقوق کارگران و چانه زنی با دولت باشیم.

حاج اسماعیلی تصریح می نماید: رقم بیش از 42، 43 درصد برای حداقل حقوق قطعی شده است. یعنی آنچه که دولت رقم 7 میلیون و 900 هزار تومان برای کارمندان اعلام نموده، برای کارگران هم پذیرفته شده است.

حداقل حقوق باید 10 میلیون تومان باشد

وی تاکید می نماید: البته که این رقم پایینی است و قبلا هم گفتم که رقم 10 میلیون تومان را حداقل برای حقوق بگیران و کسانی که کف دریافتی را دارند، باید معین کنیم. ما باید در شورای عالی کار به این رقم 10 میلیون تومان هم برای حداقل بگیران کارگری و هم برای حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی در چانه زنی با دولت برسیم.

این کارشناس بازار کار در ادامه می گوید: دیدیم که رقم بالای 41، 42 درصد براساس حداقلی که کمیسیون تلفیق و دولت براساس توافق در کمیسیون تایید کردند، قطعی شده است. یعنی کارگران بدانند که افزایش حداقل دستمزد بیش از 44، 45 درصد سال جاری خواهد بود.

حاج اسماعیلی می افزاید: قطعا این عدد پایین است و ما باید متناسب با خط فقر و شرایط مالی کشور و نرخ تورم بتوانیم حداقل حقوق را تعریف کنیم که باز هم تاکید من، 10 میلیون تومان است.

وی عنوان می نماید: امیدواریم در شورای عالی کار روندی پیش برود که بتواند رقم 10 میلیون تومان را به عنوان حداقل تثبیت کند.

این کارشناس بازار کار متذکر می گردد: در مورد سایر سطوح نیز من فکر می کنم با توجه به افزایش 20 درصدی که دولت برای همه کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته، 25 درصد برای بازنشستگان و بقیه کارگران نیز قطعی خواهد بود.

حاج اسماعیلی تاکید می نماید: این رقمی نیست که احتیاج به چانه زنی خاص داشته باشد و براساس شرایط تورمی و خط فقر، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید کوشش نمایند که رقم های بالاتری را متناسب با نرخ تورم برای کارگران و بقیه بازنشستگان سایر سطوح به دست بیاورند.

وی خاطرنشان می نماید: پیش بینی من این است که 1402 سال سختی به علت شرایط تورمی اقتصاد کشور خواهد بود و به همین علت باید کوشش کنیم که دستمزد ها به میزان کافی افزایش پیدا کند، چون راه های حمایتی دیگر برای گروه های حقوق بگیر در کشور وجود ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 28 بهمن 1401 بروزرسانی: 28 بهمن 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2159

به "پیش بینی یک کارشناس درباره رقم احتمالی حقوق کارگران، چراغ سبز دولت به افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی یک کارشناس درباره رقم احتمالی حقوق کارگران، چراغ سبز دولت به افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید