هوش مصنوعی می تواند به خوبی پزشکان متخصص بیماری ها را تشخیص دهد

به گزارش مجله بوشهری ها، آنالیز های پزشکی جدیدی که در رابطه با هوش مصنوعی و قدرت آن اجرا شده به این نتیجه رسیده که هوش مصنوعی (AI) می تواند به خوبی یک پزشک متخصص حرفه ای، در تشخیص بیماری ها موثر باشد. اما فقدان آزمایشات کیفی باعث شده پتانسیل و توانایی دقیق این فناوری همچنان نامشخص بماند.

هوش مصنوعی می تواند به خوبی پزشکان متخصص بیماری ها را تشخیص دهد

تعدادی از محققین به آنالیز تحقیقات موجود در زمینه هوش مصنوعی پرداخته و یافته های خود را با مجله The Lancet Digital Health به اشتراک گذاشتند. این آنالیز ها با تمرکز بر قابلیت یادگیری عمیق هوش مصنوعی انجام شده که با به کارگیری الگوریتم های خاص و قدرت بالای محاسباتی، هوش انسان را شبیه سازی می نماید. این قابلیت در هوش مصنوعی باعث شده آن ها با آنالیز هزاران تصویر، الگو های بیماری را تشخیص دهند.

جذابیت و البته کاربرد بالای این فناوری باعث شده اداره غذا و دارو ایالت متحده آمریکا از مدت ها پیش، به کارگیری الگو های هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی را در دستور کار قرار دهد و آن را تصویب کند. هوش مصنوعی به عنوان یکی از راه هایی که فشار و سختی کار را از روی دوش پزشکان متخصص برمی دارد و یا آن را به حداقل می رساند، بسیار مورد توجه قرار گرفته، اما تحقیقات دانشمندان در رابطه با این فناوری همچنان کافی به نظر نمی رسد.

پروفسور آلستیر دنیستون (Alastair Denniston) از بنیاد ملی خدمات بهداشت و درمان دانشگاه بیرمنگام انگلستان، که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشت گفت از مجموع 20.500 مقاله ای که در زمینه هوش مصنوعی مورد آنالیز قرار گرفته، تنها یک درصد آن ها به اندازه کافی ارزشمند و قابل اعتماد بودند. او اضافه کرد:

آنالیز های انجام شده از 14 تحقیق به این نتیجه ختم شد که هوش مصنوعی می تواند در 87 درصد موارد، بیماری ها را تشخیص دهد که این آمار برای متخصصین حوزه پزشکی، 86 درصد ثبت شده! این فناوری همچنین در 93 درصد موارد توانست افرادی را که از مریضی رهایی یافته بودند شناسایی کند که این مورد برای انسان ها 91 درصد بود.

درحالیکه این اعداد و ارقام امیدوار نماینده هستند، محققین ادعا می نمایند همچنان به تحقیقات بیشتر و بهتری در رابطه با هوش مصنوعی احتیاج دارند تا از قدرت و پتانسیل واقعی آن با خبر شوند. آن ها می خواهند مطالعاتی صورت گیرد که از طرح تحقیق بهتری برخوردار باشد و در شرایط آزمایشگاهی مشابه با آنچه که متخصصین حوزه پزشکی نمونه های خود را مورد آنالیز قرار می دهند، هوش مصنوعی را تست نمایند.

لیویا فیز (Livia Faes) از بیمارستان مورفیلد آیز واقع در شهر لندن کشور انگلستان طی بیانیه ای گفت:

متخصصین ضمن تحسین برانگیز دانستن این آنالیز ها، بر احتیاج به تحقیقات بیشتر در این زمینه نیز تاکید بسیاری داشته اند. فرانز کرالی (Franz Kiraly) از دانشگاه کالج لندن می گوید:

نیلز همرلا (Nils Hammerla) از شرکت سلامت بابیلون انگلستان، که از هوش مصنوعی به منظور بهبود دسترسی و کاهش هزینه های دارویی استفاده می نماید، معتقد است قبل از اینکه هوش مصنوعی به بالاترین میزان پتانسیل خود برسد، باید آنالیز ها و تحقیقات بسیار زیادی صورت گیرد. به اعتقاد او، یادگیری ماشینی می تواند تاثیر زیادی بر مسائل خدمات بهداشتی داشته باشد، اما اگر آن ها نتوانند متخصصین و عموم مردم را قانع نمایند هوش مصنوعی بسیار امن و مورد اعتماد است، این فناوری هیچ کمکی به هیچ کس نخواهد کرد.

طبق آماری که شرکت خدمات اقتصادی مورگان استنلی منتشر نموده، به نظر می رسد هوش مصنوعی به شدت در حال فراگیر شدن است و انتظار می رود بازار دنیای آن از 1.3 میلیارد دلار در سال 2019، به 10 میلیارد دلار تا سال 2024 برسد. بیمارستان های بعضی نقاط دنیا از قبیل مورفیلد آی لندن، در حال حاضر از این فناوری در خدمات بهداشتی و درمانی خود استفاده می نمایند و انتظار می رود در آینده ای نزدیک، بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتری به سوی آن کوچ نمایند.

در خصوص قابلیت های جذاب و عجیب هوش مصنوعی نیز شواهد بسیار زیادی وجود دارد. برای مثال الگوریتم DeepGestalt، که توسط شرکت FDNA توسعه یافته بود می توانست با اسکن چهره یک فرد، اختلالات نادر ژنتیکی آن ها را شناسایی کند. همچنین الگوریتم جدیدی که توسط شرکت دیپ مایند طراحی شده می تواند نارسایی های حاد کلیوی را حتی قبل از آسیب دیدگی شناسایی کند.

با توجه به این شواهد، به نظر می رسد در آینده ای نزدیک، شاهد حضور پررنگ تر این فناوری کاربردی در زندگی مردم خواهیم بود. حضوری که مسلما تنها به حوزه پزشکی محدود نخواهد بود!

منبع: editioncnn

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 327

به "هوش مصنوعی می تواند به خوبی پزشکان متخصص بیماری ها را تشخیص دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی می تواند به خوبی پزشکان متخصص بیماری ها را تشخیص دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید