استارتاپ ها ستاره های جیتکس شدند
به گزارش مجله بوشهری ها، امارات متحده عربی بتازگی میزبان نمایشگاه جیتکس 2019 یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های فناوری در خاورمیانه و آفریقا بود و طی آن بزرگان عرصه فناوری از 140 کشور جهان گرد هم جمع شدند تا علاوه بر نمایش آخرین دستاوردهای خود در حوزه های مختلف تکنولوژی، بازارهای جدید پیدا کنند. ایران هم برای پنجمین سال متوالی در این نمایشگاه حضور یافته و پاویون ایران با 10 شرکت دانش بنیان ایرانی در کنار 64 پاویون از دیگر کشورهای جهان برپا شده است.
هوش مصنوعی و 5G در صدر
سال جاری سی و نهمین دوره این نمایشگاه در مرکز تجارت دنیای دوبی برپا شد و در قالب آن، موضوعات مختلف آی تی و فناوری در حدود 20 بخش مختلف که در بیش از 10 صنعت کاربرد دارند، مورد توجه قرار گرفت. هرچند بیشترین تمرکز این نمایشگاه بر فناوری نسل پنجم اینترنت(5G) و هوش مصنوعی بود ولی از حوزه های دیگر غالب در این نمایشگاه می توان به سخت افزار، نرم افزار، رایانش ابری، بلاکچین، خانه های هوشمند، محل کار هوشمند، حمل ونقل در آینده و هواپیمای بدون سرنشین هم اشاره کرد. امنیت زیرساخت های ارتباطی و دیتاسنترها، بانکداری، کشاورزی فناورانه، روبات ها و پرینت سه بعدی هم از دیگر بخش های این نمایشگاه بود که به آن توجهی ویژه شده است. حضور فعالانه استارتاپ ها و جوانان فعال در حوزه فناوری که می توانند در اقتصاد دنیا نقشی مهم ایفا کنند هم بخشی دیگر از نقطه عطف نمایشگاه سال جاری بود و در بخش استارتاپ ها عنوان شد که انتظار می رود میزان هزینه برای آی تی دنیا تا خاتمه سال جاری میلادی، به 160میلیارد دلار برسد.
در این نمایشگاه که در قالب 4هزار و 800 غرفه برپا شد، بیشتر مدیران ارشد کمپانی های مطرح دنیا در بخش های مختلف میزگرد، سخنرانی، ورکشاپ های یک روزه و... حضور یافتند. گفتنی است در این رویداد 250 سخنران از کمپانی های برتر تکنولوژی دنیا به بیان دیدگاه های خود در زمینه های مختلف پرداختند.
استارتاپ ها، ستاره های آینده جیتکس
در نمایشگاه سال جاری کشورهای مختلفی حضور یافتند که از آنها می توان به امریکا، مصر، آفریقای جنوبی، نیجریه و... اشاره کرد. به عنوان مثال مصر با دو غرفه برای پانزدهمین بار در این نمایشگاه شرکت کرد و 18 کمپانی مصری در این غرفه ها حضور داشتند. این کمپانی ها در زمینه اپلیکیشن های تعاملی تلفن همراه، اینترنت اشیا، امنیت اطلاعات، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شبکه 5G، تحصیلات دیجیتال و... خدمات ارائه می دهند. همچنین 10 استارتاپ مصری در بخش ستاره های آینده جیتکس حضور یافتند. ستاره های آینده جیتکس یکی از بزرگ ترین رویدادهای استارتاپی منطقه خاورمیانه و آفریقاست که تعداد زیادی از استارتاپ های دنیا را جذب خود کرد.
مصر در زمینه آی تی اعتباری ویژه دارد و به عنوان یکی از قطب های آی تی شناخته می شود و تاکنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای در تکنولوژی داشته است به گونه ای که این کشور در پنج سال گذشته به عنوان یکی از کشورهایی شناخته شده است که رشدی قابل توجه در حوزه آی سی تی داشته و در سال 2019 نیزسریع ترین رشد را با نرخ 13درصد داشته است.
از دیگر کشورهایی که استارتاپ های آنها حضوری چشمگیر در جیتکس سال جاری داشتند می توان به آفریقای جنوبی اشاره کرد. 16 استارتاپ برجسته آفریقای جنوبی در این نمایشگاه به 750 استارتاپ از 75کشور دیگر پیوستند تا دستاوردها و توانمندی های خود را به نمایش بگذارند. این استارتاپ ها بیشتر در زمینه اپلیکیشن های فرودگاهی و ابزارهای فناورانه سلامت فعالیت می کنند. سال جاری همچنین 60 کمپانی آی سی تی بحرینی برای سیزدهمین سال متوالی در جیتکس شرکت کردند.
غول های فناوری در دوبی
تصمیم سازان دنیای آی تی سال جاری در نمایشگاه جیتکس که به عنوان بزرگ ترین نمایشگاه تکنولوژی در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا شناخته می شود، در بخش های مختلف خوش درخشیدند، به عنوان مثال مایکروسافت علاوه بر نمایش تلویزیون های غول پیکر خود با همکاری شرکت فرانسوی Arioneo، یک پروژه جدید برای محافظت از اسب های عربی ارائه داد و در قالب آن، یک زین اسب مجهز به شتاب سنج به نمایش گذاشت.
اسب دیجیتال(Digital Horse) بخشی از مجموعه پروژه های پیشین این کمپانی همچون AI for Good یا AI for Earth و همچنین AI for Cultural Heritage است که در هرکدام به ترتیب بهبود کیفیت زندگی مردم، زمین و میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. اما پروژه اسب دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی و بررسی پیشرفته، اینترنت اشیا و واقعیت افزوده، 24 مورد را بررسی و بررسی می کند که از آنها می توان به سلامت و تغذیه، خواب و تمرین اسب ها اشاره کرد. این پروژه برای اسب های عربی امارات که از آن به عنوان میراث فرهنگی این کشور یاد می شود بسیار جالب توجه است.
نوکیا نیز در جیتکس در حوزه فضای ابری(cloud) فعالیت گسترده ای داشت. هرچه کمپانی ها بیشتر به سمت فضای ابری می روند این بخش بیشتر مورد توجه هکرها قرار می گیرد به همین دلیل هم نوکیا در نمایشگاه جیتکس به امنیت فضای ابری توجه زیادی داشته است. در واقع نوکیا با همکاری کمپانی OmniClouds یک تأمین کننده سرویس های ابری، می خواهد ارتباط ابری را برای کارآفرینان و شرکت ها در اروپا، خاورمیانه و منطقه آفریقا آسان تر و امن تر کند و در این راستا، از شبکه SD-WAN 2.0 خود استفاده کرده است. کمپانی اریکسون هم به دنبال محکم کردن جای پای خود در حوزه اینترنت نسل پنجم خود در خاورمیانه و آفریقاست به همین دلیل هم در جیتکس سال جاری بر این بخش تمرکز زیادی داشت.
برنامه های امارات
امارات متحده عربی هم سال جاری برنامه های ویژه ای داشت که از آن می توان به برنامه هایی برای اینترنت نسل پنجم(5G) و تحول در صنعت بانکداری اشاره کرد. به عنوان مثال مشرق یک مؤسسه مالی پیشرو در امارات متحده عربی با همکاری کمپانی های Avaya و Koopid به دنبال یک تجربه بانکداری جدید است.سیستم جدید که به عنوان یک دستیار مجازی عمل می کند، به مشتریان بانک ها کمک می کند تا از طریق هوش مصنوعی و چت بات agent به سرویس های بانکی دسترسی داشته باشند. این بات می تواند مشتریان را شناسایی و جابجایی مالی را از هر گوشه دنیا کامل کند و این راهکار عملاً راه را باز می کند تا کانال های جدیدی برای تراکنش های مالی در امارات متحده عربی باز شود. سال جاری همچنین سیستم جدید بیومتریک Biometric Passenger Journey در فرودگاه بین المللی دوبی به صورت رسمی راه اندازی شد که در این روش هیچ نیازی به ارائه گذرنامه نیست و تنها از اسکن چهره و چشم استفاده می شود.
یک جشنواره فروش
نمایشگاه جیتکس سال جاری به روال سابق یک جشنواره فروش در دل خود جای داده که در بخش های مختلف محصولاتی را ارائه می دهد.
در جشنواره فروش سال جاری انواع لپ تاپ، تبلت، تلویزیون هایی با صفحه نمایش بسیار بزرگ و البته تلفن های هوشمند مجهز به اینترنت نسل پنجم(5G) و همچنین لوازم خانه ارائه شد. واقعیت مجازی و صنعت گیم و بازی هم در این بخش نقش پررنگی داشتند و طرفداران خود را جذب کردند به گونه ای که در جیتکس بخشی به نام Shopper Games هم وجود داشت. در این بخش لپ تاپ های ویژه گیم، کامپیوترهای خانگی، کنسول های بازی، نوت بوک هایی ویژه بازی و همچنین محصولاتی ویژه بازی که مبتنی بر هوش مصنوعی و واقیت مجازی فعالیت می کنند هم ارائه شد.
در جشنواره فروش سال جاری جیتکس، فناوری های پوشیدنی هم حضوری چشمگیر داشتند. آمار نشان می دهد در سال 2018 بیش از یک میلیون واحد از فناوری های پوشیدنی مختلف در امارات متحده عربی به فروش رسید که انتظار می رود سال جاری این رقم بالاتر برود به همین دلیل هم در این بخش فروشگاه تجمع خریداران دیده می شد تا فناوری های پوشیدنی از بهترین برندها را خریداری کنند. درمقابل، با توجه به اشباع شدن بازار امارات متحده عربی، در سال 2018 شاهد کاهش 9.7درصدی فروش محصولاتی همچون لپ تاپ، دوربین های دیجیتال و تلویزیون بوده ایم و البته صف خریداران این بخش نیز نسبت به فناوری های پوشیدنی بسیار کم تر بود.
منبع: ایران آنلاین