سلامت افراد را رابطه با اعضای خانواده تعیین می کند

به گزارش مجله بوشهری ها، افرادی که با اعضای خانواده شان مشکل داشتند بیشتر به بیماری های قلبی و مزمن دچار شده بودند. عجیب تر اینکه بین مسائل با همسر و شریک زندگی و بیماری های مزمن هیچ ارتباطی گزارش نشد.

سلامت افراد را رابطه با اعضای خانواده تعیین می کند

به نظر می رسد کیفیتِ روابطی که شما با خانواده گسترده - شامل مادر، پدر، خواهران و برادران، عمو ها و خاله ها، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها - دارید می تواند بر سلامتی شما در درازمدت تأثیر بگذارد؛ تأثیری به مراتب بزرگتر از تأثیری که همسر شما می تواند داشته باشد.

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد افرادی که احساس می کنند از سوی خانواده گسترده خود حمایت نمی شوند، در مقایسه با افرادی که از زندگی زناشویی و عشقی خود رضایت ندارند، بیشتر احتمال دارد دچار بیماری های مزمن شوند.

در این پژوهش داده های نزدیک به 3000 نفر در مابین سال های 1995 و 2014 گردآوری شد. میانگین سنی افراد در شروع این پژوهش 45 سال بود. افراد در طی این 19 سال در سه مقطع درباره کیفیت زندگی شان با اعضای خانواده گسترده و همسران و شرکای زندگی شان گزارش دادند. سپس پاسخ افراد با شرایط سلامتی آن ها و دفعاتی که طی این مدت به بیماری های مزمن - از سکته تا درد های قلبی - دچار شدند، مقایسه شد.

برای آزمون رابطۀ شریکِ زندگی سؤال هایی از قبیل: اینکه: بطور معمول با شریک زندگی خود چند بار جر وبحث می کنید؟ شریکِ زندگی شما چقدر شما را تحسین می کند؟ پرسیده شد. برای سنجش کیفیت روابط خانوادگی، این افراد به سؤالاتی از قبیل: اینکه: اعضای خانواده تان - به غیر از همسر یا شریک زندگی - معمولاً چه تعداد بار از شما انتقاد می کنند؟ اگر مسئله ای داشته باشید چقدر می توانید روی کمک این افراد حساب کنید؟ پاسخ دادند.

بیشتر بخوانید

نتایج پژوهش نشان داد افرادی که با اعضای خانواده شان مشکل داشتند بیشتر به بیماری های قلبی و مزمن دچار شده بودند. عجیب تر اینکه بین مسائل با همسر و شریک زندگی و بیماری های مزمن هیچ ارتباطی گزارش نشد.

پاتریشیا توماس، جامعه شناس از دانشگاه پوردو، که در این پژوهش مشارکت نداشته است، گفت: بسکمک از پژوهش ها بر اهمیت روابط با همسر تأکید می کنند، اما این پژوهش از این حیث که به تأثیر روابط همسر و سایر اعضای خانواده بر سلامت افراد پرداخته، بسیار منحصر به فرد است؛ و در اینجا به نظر می رسد که روابط خانوادگی تأثیرات مستقیم و مهمتری بر بیماری های مزمن و اینکه افراد سلامت عمومی خود را چطور ارزیابی می کنند، دارند.

خانواده همیشگی است

برای سارا وودز، استادیار دانشگاه یو تی در رشته پزشکی خانواده و جوامع، این نتایج بسیار شگفت آور بود. سارا و همکارانش انتظار داشتند هر دو، هم مسائل با اعضای خانواده گسترده و هم مسائل با همسر، بر سلامتی افراد اثر داشته باشد. یکی از دلایلی که آن ها گمان می کنند این نتایج به دست نیامده، تغییر ماهیت ازدواج و نقش طلاق است.

وودز می گوید: افراد حتی اگر ازدواج کنند، در سنین بالا ازدواج می کنند و کمتر احتمال دارد که برای تمام زندگی خود با فردی که با او مشکل دارند، بمانند. اما خانواده همیشگی است.

در حقیقت، وودز می گوید، اکثریت افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند، هنوز والدین و خواهر و برادرهایشان در قیدِ حیات بودند. اگر پویایی تعاملات منفی باشد، استرس های ناشی از خانواده می تواند با گذشت زمان و همینطور که افراد مسن تر می شوند، بر سلامتی آن ها اثر منفی بگذارد.

وودز می گوید: روابط خانوادگی، بلندمدت و به لحاظ عاطفی قوی هستند. اعضای خانواده گسترده کسانی هستند که شما برای همیشه با آن ها مرتبط هستید. اگر شما نسبت به استرس های عاطفی حساس باشید، این استرس ها در طولانی مدت بدن شما را فرسوده و از هم گسسته می کند.

توماس می گوید: درحالیکه روابط با همسر به اندازه روابط با اعضای خانواده گسترده بر سلامتی فرد تأثیر نمی گذارد، درد و رنج هایی که فرد در زندگی زناشویی تجربه می کند بازتابِ درد هایی است که در جا های دیگری رخ می دهد.

روابطِ صمیمانه افراد در بستر روابط اجتماعی و تحتِ تأثیر این روابط شکل می گیرد؛ بنابراین افرادی که با شرکای زندگی خود مشکل دارند، به مراتب مسائلِ بیشتری با اعضای خانواده خود دارند.

وودز می گوید: تحقیقات بیشتری برای مطالعه پویایی تعاملات باید انجام شود؛ اما این تحقیق یک زنگ هشدار برای افرادی است که در زمینه سلامت خانواده فعالیت می کنند.

چیزی که از این پژوهش می توان دریافت کرد این است که اگر روابط شما با خانواده تان در سن بزرگسالی پر از التهاب و کشمکش است، باید تلاش کنید این روابط را با کمک دریافت از افراد حرفه ای بهبود ببخشید. این توصیه، چیزی نبود که ما تا کنون به افرادی که در میانسالی هستند، پیشنهاد کنیم.

منبع: CNN

مترجم خبرنگاران: عاطفه رضوان نیا

منبع: فرادید
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 482

به "سلامت افراد را رابطه با اعضای خانواده تعیین می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت افراد را رابطه با اعضای خانواده تعیین می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید