ساخت سردخانه و عوامل موثر در معین هزینه های احداث سردخانه!

به گزارش مجله بوشهری ها، رپرتاژ آگهی - چرا ساخت سردخانه های مختلف در شهرهای صنعتی و عظیم اهمیت زیادی دارد؟ هزینه راه اندازی سردخانه های مختلف چقدر است؟ در سال های اخیر تعداد کارخانه های مواد غذایی، زمین های کشاورزی و باغات افزایش پیدا نموده است به همین دلیل ساخت سردخانه های کوچک و عظیم از رونق بسیار خوبی برخوردار است. امروزه کشاورزان و باغداران نیز برای این که محصولاتشان دچار افت کیفیت نشوند و یا در شرایط بد آب و هوایی فاسد نشوند، ترجیح می دهند که آن ها را به یک سردخانه منتقل نمایند و یا در صورت امکان یک سردخانه مجزا برای خودشان بسازند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با دلایل اهمیت ساخت سردخانه در شهرهای مختلف بیشتر آشنا کنیم و به آنالیز نکاتی در خصوص هزینه ساخت یک سردخانه استاندارد بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

ساخت سردخانه و عوامل موثر در معین هزینه های احداث سردخانه!

چرا احداث سردخانه کسب و کاری پر سود است؟

شاید افزایش تقاضا برای ساخت سردخانه را بتوان به عنوان مهم ترین عامل در پرسود بودن این کسب و کار دانست. تعداد کارخانه های مواد غذایی مختلف مانند کارخانه فراوری محصولات لبنی یا فرآورده های پروتئینی روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر این با پیشرفت تکنولوژی، ظرفیت فراوری کارخانه ها به شدت افزایش پیدا نموده است؛ بنابراین آن ها برای نگهداری محصولاتشان به سردخانه های مناسب در مقیاس عظیم نیاز دارند. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که احداث یک سردخانه استاندارد کار چندان آسانی نیست و نیاز به مشاوره های فنی و امکان سنجی دارد.

نکاتی که باید قبل از ساخت سردخانه بدانید!

قبل از این که به فکر ساخت سردخانه باشید باید اطلاعات کافی در خصوص انواع سردخانه و کاربرد آن ها را به دست بیاورید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که آیا راه اندازی یک سردخانه برای شما صرفه اقتصادی دارد یا نه؟ بهتر است بدانید که سردخانه ها را می توان به دو دسته سردخانه های ثابت و متحرک تقسیم بندی کرد. سردخانه های متحرک یا پرتال در داخل کانتینرها یا سایر سازه های فلزی ساخته می شوند و شما می توانید در صورت نیاز آن ها را جابه جا کنید اما سردخانه های ثابت در یک ساختمان ساخته می شوند و قابل جابه جایی نیستند. همچنین تجهیزات مورد استفاده در هر دو نوع سردخانه یکسان است و از این نظر با یکدیگر تفاوتی ندارند. سردخانه ها را از نظر نوع گاز مبردی که در آنها استفاده می گردد نیز می توان به دو دسته سردخانه های فریونی و سردخانه های آمونیاکی تقسیم بندی کرد. گاز فریون و آمونیاک هر دو مزایا و معایب مختلفی دارند.

با این حال گاز فریون برای سردخانه های کوچک مناسب تر است زیرا بسیاری از افراد به دلیل هزینه بالای گاز فریون ترجیح می دهند از آمونیاک به عنوان مبرد در سردخانه های عظیم و صنعتی استفاده نمایند. دما و رطوبت سردخانه های مختلف نیز بر اساس نوع محصولی که در آن ها نگهداری می گردد می تواند بسیار متفاوت باشد. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از میوه ها را نیز نمی توان در یک سردخانه در کنار هم نگهداری کرد زیرا شرایط نگهداری آن ها با یکدیگر فرق می نماید. پس از معین نوع محصولی را که قصد نگهداری آن را در سردخانه دارید می توانید برای دریافت مشاوره های بیشتر درباره احداث سردخانه و تجهیزات مورد نیاز با صنایع برودتی برادران حقیقی در ارتباط باشید تا با توجه به شرایط محیطی، گنجایش مورد نیاز و بودجه ای که در اختیار دارید بتوانید یک سردخانه کارآمد و استاندارد احداث کنید.

چرا احداث سردخانه در شهرهای عظیم مهم است؟

ایجاد سردخانه در شهرهای عظیم اهمیت زیادی دارد زیرا تعداد کارخانه های مواد غذایی و میزان محصولات کشاورزی فراوری شده در آن ها نسبت به شهرهای کوچک تر بیشتر است. علاوه بر این بیشتر کارخانه های عظیم بخشی از محصولات خود را برای فروش به شهرهای دیگر ارسال می نمایند؛ بنابراین برای انتقال آن ها به شهرهای دیگر نیز به تعداد زیادی سردخانه متحرک نیاز دارند. در ادامه به آنالیز دلایل احداث سردخانه در بعضی از مراکز استان های پرجمعیت کشور می پردازیم.

سردخانه مشهد

مشهد یکی از عظیم ترین شهرهای کشور است که تعداد زیادی شهرک صنعتی در اطراف آن وجود دارد و بخش قابل توجهی از کارخانه ها و کارگاه های فراورینماینده مواد غذایی در آن ها فعالیت دارند. حجم زیاد فراوریات محصولات غذایی، فرآورده های پروتئینی و محصولات لبنی باعث شده است که ساخت سردخانه در این شهر از اهمیت زیادی برخوردار باشد. همچنین با توجه به این مسئله که نمی توان محصولات غذایی یا محصولات کشاورزی را در مجاورت یکدیگر و در یک سردخانه نگهداری کرد به همین دلیل انواع مختلفی سردخانه زیر صفر و بالای صفر در شهر مشهد ساخته شده است تا جوابگوی نیازهای کارخانه داران، کشاورزان و باغداران باشد.

سردخانه بندرعباس

عظیم ترین بندر ایران بندرعباس است و بخش زیادی از فراوریات داخلی برای صادرات به این بندر منتقل می شوند. محصولات کشاورزی و محصولات غذایی برای این که باکیفیت مطلوبی به کشورهای دیگر صادر شوند باید در شرایط مناسبی نگهداری شوند به همین دلیل است که هر ساله به تعداد سردخانه های شهر بندرعباس افزوده می گردد. علاوه بر این در بندرعباس و سایر شهرهای مجاور آن، زمین های کشاورزی و باغ های زیادی وجود دارند که آن ها نیز برای نگهداری محصولاتشان به سردخانه نیاز دارند. موقعیت جغرافیایی بندرعباس این امکان را برای سرمایه داران فراهم نموده است که بتوانند تعداد زیادی کارخانه فرآوری و بسته بندی مواد غذایی را در نزدیکی این شهر احداث نمایند به همین دلیل آن ها نیز برای نگهداری محصولاتشان به سردخانه های عظیم و صنعتی نیاز دارند.

سردخانه تهران

با توجه به این که شهر تهران پرجمعیت ترین و عظیم ترین شهر کشور است، میزان مصرف مواد غذایی و انواع سبزیجات و میوه ها در آن به شدت زیاد است به همین دلیل تعداد بسیار زیادی سردخانه بالای صفر و زیر صفر در این شهر وجود دارد. علاوه بر این تعداد کارخانه های فراورینماینده مواد غذایی نیز در اطراف پایتخت در حال افزایش است و همان طور که می دانید برای نگهداری این فراوریات چاره ای به جز ایجاد سردخانه های مختلف وجود ندارد. به جرئت می توان گفت که بخش زیادی از سردخانه های صنعتی و پیشرفته کشور در تهران ساخته شده اند تا بتوانند جوابگوی نیازهای مردم باشند.

سردخانه شیراز

تعداد قابل توجهی از باغات کشور در شهر شیراز و استان فارس قرار دارند به همین دلیل احداث سردخانه هایی که مناسب انواع مرکبات و سایر میوه های فراوری شده در باغات این شهر باشند، اهمیت زیادی دارد. اگر میوه ها در شرایط مناسبی نگهداری نشوند به سرعت از بین می فرایند و کیفیتشان را از دست می دهند به همین دلیل سردخانه های زیادی در این شهر ساخته می شوند. بهتر است بدانید که شرایط نگهداری میوه های مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است به عنوان مثال دمای مناسب برای نگهداری پرتقال بین پنج تا هفت درجه سانتی گراد است در حالی که برای نگهداری خربزه دمای سردخانه باید حدود دو تا پنج درجه سانتی گراد باشد.

سردخانه تبریز

با وجود این که استان آذربایجان شرقی از نظر تعداد سردخانه در کل کشور رتبه سوم را در اختیار دارد اما باز هم ساخت انواع سردخانه ها در این شهر پرجمعیت می تواند بسیار پر سود باشد. زیرا میزان فراوریات باغات و زمین های کشاورزی اطراف شهر تبریز بسیار زیاد است. همچنین تعداد زیادی کارخانه مواد غذایی نیز در این شهر وجود دارند که به سردخانه های مختلف نیاز دارند. البته بهتر است بدانید که سردخانه ها فقط برای نگهداری مواد غذایی و محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه بعضی محصولات دیگر مانند بعضی داروها نیز باید در سردخانه های مخصوص نگهداری شوند.

سردخانه کرمانشاه

شهر کرمانشاه نیز همانند سایر شهرهای عظیم کشور برای رفع کردن نیازها مردم به سردخانه های عظیم و صنعتی نیاز دارد. علاوه بر این تعداد زیاد باغ های اطراف کرمانشاه باعث شده است که افراد زیادی برای کسب درآمد بیشتر به فکرساخت سردخانه در این شهر بیفتند. راه اندازی سردخانه نیازمند خرید تجهیزات به روز و پیشرفته است. به همین دلیل در بخش های بعدی این مقاله به آنالیز هزینه های لازم برای خرید تجهیزات سردخانه می پردازیم.

چه عواملی در معین هزینه های ساخت یک سردخانه تأثیرگذارند؟

عوامل مختلفی در معین هزینه ساخت سردخانه نقش دارند اما یکی از مهم ترین عوامل معین نماینده هزینه سردخانه ها، ابعاد و نوع سردخانه است. با توجه به این که چه نوع محصولاتی قرار است در سردخانه ها نگهداری شوند، هزینه های ساخت سردخانه می تواند بسیار متفاوت باشد. همچنین کیفیت و برند تجهیزاتی که برای یک سردخانه خریداری می گردد نیز در افزایش یا کاهش هزینه ها موثر است. استفاده از بهترین تجهیزات می تواند باعث افزایش بهره وری یک سردخانه گردد.

مهم ترین فاکتور در معین هزینه های ساخت سرخانه، ابعاد آن است. هر چه قدر ابعاد یک سردخانه عظیم تر باشد شما باید هزینه های بیشتری را برای عایق بندی و نگهداری از آن بپردازید. علاوه بر این عواملی مانند نوع شیرآلات مصرفی، تجهیزات کنترلی مورد نیاز، تابلو برق، نوع و مقدار ساندویچ پنلی که برای عایق بندی استفاده می گردد و نوع کندانسور، اواپراتور و کمپرسور مورد نیاز برای سردخانه نیز نقش بسیار مهمی در معین هزینه های تمام شده یک سردخانه استاندارد دارند.

در برآورد هزینه تقریبی احداث سردخانه استاندارد بیشتر از هر چیز دیگری باید یک ارزیابی دقیق و یک برنامه ریزی اقتصادی اصولی انجام گردد. پارامترهایی مانند ابعاد سردخانه، شرایط آب و هوایی و نوع سردخانه که می تواند سردخانه بالای صفر یا زیر صفر باشد، در برآورد بودجه مورد نیاز برای احداث سردخانه نقش مهمی ایفا می نمایند. با این حال در نظر داشته باشید که ساخت یک سردخانه استاندارد صنعتی هزینه بسیار بیشتری نسبت به یک سردخانه متحرک و کوچک دارد. توجه داشته باشید که در سال های اخیر به دلیل نوسانات ارز، قیمت تجهیزات سردخانه چند برابر شده است. به همین دلیل اگر قصد احداث سردخانه دارید می توانید به وسیله شماره تماس های 05138762118 و 05138762119 با مشاوران سردخانه برادران حقیقی در ارتباط باشید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1264

به "ساخت سردخانه و عوامل موثر در معین هزینه های احداث سردخانه!" امتیاز دهید

1 کاربر به "ساخت سردخانه و عوامل موثر در معین هزینه های احداث سردخانه!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سردخانه و عوامل موثر در معین هزینه های احداث سردخانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید