بندری به سبک یونانی در همسایگی ایران؛ آیوالیک ترکیه!

به گزارش مجله بوشهری ها، آیوالیک ترکیه | Ayvalık

از آنجای یکه مجله خبرنگاران تمام جاذبه های ترکیه را به شما معرفی می نماید، پس به سراغ یکی از شهرهای کوچک اما جذاب ترکیه در کنار سواحل اژه ای آمده ایم. همگی شاید شهرهایی مانند بدروم، کوش آداسی، آنتالیا و … را بشناسیم اما کمی آن طرف تر آیوالیک ترکیه هنوز با حال و هوای درختان زیتون خود آرام نشسته و کشف نشده است. در بین استان های کشور ترکیه، فقط دو استان وجود دارد که از شمال به دریای مرمره و از غرب به دریای اژه راه دارد. این دو استان به نام های Balıkesir و Çanakkale در شمال غربی ترکیه قرار دارند که یکی از پرطرفدارترین شهرهای توریستی ترکیه با حال و هوایی بسیار متفاوت به نام آیوالیک ترکیه در آن واقع شده است. با تمام جذابیت های شهر آیوالیک ترکیه آشنا خواهید شد. از جاذبه های آن برایتان خواهیم گفت و شما را با طبیعت زیبای آن آشنا می کنیم.

بندری به سبک یونانی در همسایگی ایران؛ آیوالیک ترکیه!

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

موقعیت جغرافیایی آیوالیک ترکیه

آیوالیک ترکیه شهرستانی در استان بالیکشیر (Balıkesir) و در منطقه اژه ای ترکیه است که تبدیل به یکی از مقاصد هدف گردشگران این کشور شده است. به خاطر توسعه اهداف گردشگری در این ناحیه اقداماتی اجرا شده است اما هنوز چندان تغییر ننموده و این موضوع را می توان از جمله خوبی های آیوالیک ترکیه دانست. چرا که هنوز می توانید روح اصلی مردم و فرهنگ این نواحی را همانگونه که از قدیم بوده است را درک کنید و ببینید. جغرافیای قابل توجه این شهر، با جنگل های پوشیده شده از درختان کاج و باغ های زیتون تکمیل می گردد.

درختانی که در هوای پاک و خوب این منطقه رشد می نمایند و منظره سرسبز را پیش روی شما قرار می دهند. جزیره لسبوس (The island of Lesbos) دقیقا در سمت دیگر خلیج قرار گرفته است و مجمع الجزایر آیوالیک که شامل 24 جزیره کوچک است، تمام شهر را احاطه نموده است.

این شهرستان در ساحل دریای اژه واقع شده است. دریا را در سمت غربی خود، شهرستان گومچ (Gömeç) را در مرزهای شمالی، شهرستان دیکلی (Dikili) را در استان ازمیر در جنوب و شهر برگاما (Bergama) استان ازمیر را در شرق خود به عنوان همسایه دارد.

جذابیت ها و جاذبه های آیوالیک ترکیه

در نگاه اول، آیوالیک ترکیه ممکن است چندان جذاب به نظر نرسد. آنچه که در نگاه اول خواهید دید تنها شهر بندری شبیه به بسیاری از دیگر شهرهای بندری ترکیه در این منطقه است. با این حال، اگر تنها چند خیابان را از کنار آب ها طی کنید و به درون شهر بروید، ناگهان خود را درون یک روستای قدیمی یونانی و بسیار آرام خواهید یافت. پنجره های کرکره ای رنگارنگ هتل بوتیک های این شهر در میان دیگر خانه های پنهان هستند. این هتل ها عموما همان خانه های قدیمی روستایی هستند که پس از بازسازی به هتل و اقامتگاهی آرام تبدیل شده اند.

مساجدی که در این شهر خواهید دید از کلیساهای ارتدکس یونانی الهام گرفته اند.

پس از بازدید از مساجدی با معماری جدید و شاید نماز خواندن در این محیط دلنشین و روحانی، بهتر باشد که کمی در خیابان ها قدم بزنید. به کافه های تاریخی که با عناصر محلی و سنتی این منطقه پر شده اند وارد شوید. به سادگی، در محیط های اژه ای این کافه ها غرق شوید و دنیای جدیدی را کشف کنید.

تورهای قایقرانی آیوالیک ترکیه

صحبت از جزایر اژه ای شد. پس چه بهتر، حالا که به آیوالیک ترکیه آمده اید، در میان 20 جزیره متفاوت آن حرکت نموده و در تورهای قایق سواری آن شرکت کنید. تور قایقی آیوالیک ترکیه در بندر و هنگام صبح آغاز می گردد و شما را تا دم دمای عصر در میان جزایر می گرداند. اگر بخواهید در این تور شرکت کنید باید مبلغی حدود 35 تا 40 لیره ترکیه را (بین 8 تا 10 یورو) بپردازید که شامل ناهار هم می گردد.

جزیره کوندا و رستوران هایش | Cunda Island

جزیره کوندا یکی از محبوب ترین جزایر خارج از آیوالیک است و بهشت واقعی درختان زیتون، خانه های سنگی تاریخی، رستوران های عظیم با غذاهای دریایی و ماهی های پخته شده و بسیاری از مغازه های فروش روغن زیتون ناب است. یکی از بهترین رستوران های جزیره آینا کوندا (Ayna Cunda) است، در حالی که تاش کاهوه (Taş Kahve) محبوب ترین کافی شاپ این جزیره است. جایی که مردم محلی در آنجا صبحانه می خورند و بعد از ظهرها چای می نوشند.

خلیج نیهات (Nihat) هم که در خط ساحلی شهر واقع شده، نام یکی از بهترین رستوران های این جزیره با انواع غذاهای دریایی محلی است.

خانه های زیبای آیوالیک ترکیه

فضای منحصر به فردی دارد. با دیدن آن به راحتی متوجه خواهید شد که با شهری بسیار تاریخی با طبیعتی زیبا روبرو هستید. هنوز هم می توانید باقی مانده های زندگی قرن 18 و 19 ام کردم این ناحیه را در خیابان ها مشاهده کنید. فرهنگ ماهیگیری و دیگر فعالیت های دریایی که در میان مردم این شهر گسترش یافته است، حال و هوای دیگری به محیط داده است.

همچنین از دیگر فعالیت هایی که مردم این ناحیه انجام می دهند، کشت زیتون و دریافت روغن زیتون است که به اقتصاد و شیوه زندگی مردم این ناحیه بسیار یاری می نماید. خانه ها و شهر آیوالیک ترکیه احساس ابدی از فرهنگ مدیترانه ای را در شما ایجاد می نماید. خیابان ها، رابطه مردم با دریا و معماری، روح مشترک ایتالیا، اسپانیا و یونان را در این منطقه شاهد خواهید بود. درها و پنجره های خانه ها پهن و بلند است و فضاهای داخلی و خارجی مطابق با ارتباط آن ها با دریا تنظیم می گردد. خیابان ها عمود بر خط ساحلی قرار می گیرند و شبکه ای که توسط خیابان ها به موازات ساحل راه می یابد، نشان دهنده پیوستگی با شهرهای باستانی منطقه است.

سنگ آتشفشانی محلی که از شبه جزیره سیریمسکی استخراج شده و به صورت محلی به نام سنگ ساریمسک شناخته شده است، در دکوراسیون نمای جلوی خانه ها استفاده می گردد و به عنوان ویژگی تعیین و اصلی خانه های آیوالیک ترکیه شناخته می گردد.

  • سبک معماری بناهای آیوالیک ترکیه

معماری خانه های آیوالیک ترکیه از سبک هایی مانند ایونیک و کورنتیان گرفته شده است. در این شهر، ستون ها، دکوراسیون، پانل های دیواری، پنجره ها، دستگیره ها و زنگ ها یادآور چنین معماری و سبکی هستند. طبقه های پایین خانه دارای یک سالن ورودی عظیم هستند. زیرزمین ها به عنوان مغازه یا فضای انباری مورد استفاده قرار می گیرند که در آن کوزه های نفت خام یا پیت حلبی های نفت صندلی برجسته ای دارند. مخازن عظیم هم همانند آب انبار دارند که آب را برای فصل های خشک نگهداری می نمایند.

درختان سدر را در گوشه و کنار شهر خواهید دید.

سقف خانه ها با نقاشی های تزئین شده پوشانده شده که جزئیات مربوط به دوران گذشته نقاشی را نشان می دهد. با تمام این احوالات، شهر آیوالیک ترکیه را نمی توانید شهری ترکی و همانند استانبول یا بدورم بدانید. اینجا با محیطی کاملا یونانی و اروپایی روبرو هستید. با اینکه هنوز در کشور ترکیه قرار دارید.

غذاهای شگفت انگیز و جذاب آیوالیک

صرف نظر از رستوران های عظیمی در جزیره کوندا ذکر نموده ایم، هیچ بازدیدی از آیوالیک ترکیه صورت نمی گیرد مگر اینکه بهترین غذاهای این ناحیه را امتحان نموده باشید. بدون خوردن غذا آیوالیک توستو (Ayvalık Tostu) این ناحیه و شهر را ترک نکنید. آیوالیک توستو د رواقع یک نوع ساندویچ گریل شده و کبابی با دستورالعمل مخصوص این نواحی است که هواداران بسیاری دارد. برای پختن این ساندویچ؛ از ترکیب کردن موادی مانند سوسیس، سالامی، تخم مرغ، سالاد روسی، پنیر کفیری و ترشی ساندویچی فوق العاده خوشمزه می پزند. بهترین مکان برای امتحان کردن این ساندویچ شگفت انگیز در بازار ساندویچ های کباب شده و رستوران the Tostçular Çarşısı است. یکی دیگر از رستوران های خوب آیوالیک ترکیه رستورانی به نام Yörük Mehmet است که پیشنهاد می دهیم، در آنجا هم سفارش غذایی بدهید.

خرید روغن زیتون های عالی

در مجموع آیوالیک ترکیه و کوندا به خاطر فراوری بعضی از بهترین روغن زیتون ها در ترکیه شناخته شده هستند. شما قطعا باید چند بطری روغن زیتون را تا زمانی که در این نواحی هستید، برای مصرف خانگی خود خریداری کنید. مطمئن باشید که به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد. بهترین نام تجاری روغن زیتون در این ناحیه مطمئنا برند کورشات (Kürşat) است. شرکت کوچکی که متعلق به خانواده است که برای سالیان متمادی به این کار مشغول بوده اند و به نوعی این شغل، شغل خانوادگی و نسل به نسل آن هاست.

تماشا غروب خورشید در شیطان سفراسی | Şeytan Sofrası

شیطان سفراسی که به میز شیطان ترجمه می گردد و مردم محلی بر این باورند که رد پای شیطان در این تپه خاص یافت می گردد، یکی دیگر از جاذبه های آیوالیک ترکیه است. بازدیدنمایندگان و گردشگران از این منطقه دوست دارند که سکه ها را به درون حوضچه های کوچک و مخفی بین صخره ها یا به اصطلاح رد پای شیطان بیندازند. اما دلیل دیگری هم برای بازدید از این سایت و محیط زیست زیبا وجود دارد و آن هم این است که منظره ای شگفت انگیز، به ویژه در هنگام غروب آفتاب را پیش روی شما قرار می دهد.

راه دسترسی به آیوالیک ترکیه

بهترین راه برای رسیدن به آیوالیک ترکیه ابتدا پرواز به مقصد ازمیر است. پس از اینکه در ازمیر از فرودگاه بیرون آمدید می توانید برای رسیدن به آیوالیک تاکسی بگیرید. تاکسی در مدت 2 ساعت و نیم شما را به آیوالیک ترکیه می رساندو همچنین اگر به پایانه اتوبوس های محلی بروید، می توانید اتوبوس هایی را که به سمت آیوالیک ترکیه حرکت می نمایند را با هزینه ای کمتر از تاکسی سوار شده و خود را به این منطقه برسانید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 765

به "بندری به سبک یونانی در همسایگی ایران؛ آیوالیک ترکیه!" امتیاز دهید

1 کاربر به "بندری به سبک یونانی در همسایگی ایران؛ آیوالیک ترکیه!" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندری به سبک یونانی در همسایگی ایران؛ آیوالیک ترکیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید