دختر گردشگر فرانسوی گیوه مریوان را جهانی کرد

به گزارش مجله بوشهری ها، خبرنگاران : اگرچه در ابتدا، عده ای ایده او را جدی نگرفتند، اما اوسه آن کاستانه دختر جوان فرانسوی، سفر توریستی به ایران و به ویژه اصفهان را نقطه عطف زندگی خود می داند. با مشاهده گیوه های دست دوز اصفهان و کردستان ایده یک پروژه سودآور در فکر اوسه آن جرقه زد.

دختر گردشگر فرانسوی گیوه مریوان را جهانی کرد

به گزارش خبرنگاران، او که هرگز تصور نمی کرد در نقطه ای از جهان، مردم کفش هایی به پا می نمایند که بافته می شوند، با تغییراتی در مواداولیه و طراحی های هنرمندانه، گیوه ایران را با راه اندازی یک استارت آپ و با استفاده از بستر اینترنت، جهانی کرد. او با ارائه ایده خود در پلتفرم کیک استارتر، شروع به جذب سرمایه کرد و اگرچه در ابتدا با مشکلاتی روبه رو بود؛ اما این ایده توانست زنان روستایی در کردستان، اصفهان، زنجان، زاهدان و غیره را به درآمدزایی برساند. با این حال، این ایده قطعا بیشترین سود را برای خود او به همراه آورده است.

اوسه آن اکنون گیوه های بهینه شده ایرانی را با قیمت هایی 100 تا 200یورو در سایت این استارت آپ عرضه می نماید. اوسه آن مواداولیه را برای دوزندگان گیوه فراهم می نماید. سپس برای تبدیل آنها به محصول نهایی، کارِ دستِ زنان زحمتکش ایرانی را به پرتغال که صنعت کفش دوزی بهتری دارد و قیمت تمام شده کمتری خواهد داشت، می برد.

وی می گوید: اگر در ایران چنین سیستمی وجود داشت، هزینه تمام شده کمتر می شد و سرعت بیشتری داشتیم، اما هنوز نتوانسته ام چنین کارگاه یا کارخانه ای پیدا کنم. بین خود گیوه دوزها از تخته کفش های سنتی و سفتی استفاده می گردد که در خارج استفاده از آن مرسوم نیست. دوختن کناره و تخته کفش هم دقیق تر است.

تزیین زیست بوم استارت آپی با فرش ایرانی

با وجود توسعه انواع فناوری ها، راه اندازی کارخانه های مختلف و بعلاوه طرح های متنوع، فرش ایرانی همچنان بر تارک هنر فرش جهان می درخشد. هموطنان زحمتکش و خوش ذوق طراحی می نمایند و می بافند و در این میان برای تکمیل چرخه مالی، گروهی در حوزه فروش فعالیت می نمایند. استارت آپ ها و پلتفرم هایی برای عرضه این هنر کم نظیر به جهانیان، طراحی و پیاده سازی شده اند تا به صورت آنلاین انواع دستبافته های ایرانی مانند فرش، گبه، گلیم، گلیم فرش، خورجین، کلاژ و فرش رنگ شده و تابلوفرش را عرضه نمایند.

پیش از این، مرسوم بود که عده ای در روستاها راه می افتادند و دستبافته های روستاییان را به ثمن بخس می خریدند. این در حالی بود که چند روز بعد، همان دستبافته به چند برابر قیمت یا در فرش فروشی ها عرضه می شد یا راهی فرنگ می شد تا جلوه ای از هنر مردمان ایران را به رخ بکشد. این استارت آپ با همکاری و تجربه 2هم بنیانگذار خود که یکی متخصص فراوری فرش و دیگری متخصص فناوری اطلاعات است، کار خود را از چند سال پیش شروع نموده است.

یکی از ویژگی های این پلتفرم، عرضه فرش های روستایی و عشایری است. بنابراین روستاییان و عشایر کشور می توانند با نگاه بازتری نسبت به طراحی، بافت و فروش محصولات خود به قیمت واقعی اقدام نمایند. یکی از ویژگی های فناورانه این پلتفرم استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده(Augmented Reality) است. درواقع، مشتریان می توانند محصولات این پلتفرم را از هر نقطه جهان، با استفاده از موبایل یا تبلت، بدون احتیاج به نصب اپلیکیشن، به صورت مجازی در کنار وسایل منزل یا محل کار خود ببینند تا هماهنگی طرح و رنگ آن را با دکوراسیون خود آنالیز نمایند.

یکی از ایده های این پلتفرم استفاده از خط کش های نوآورانه است. این خط کش ها اطلاعات دقیقی از مقدار تراکم بافت و ارتفاع فرش را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

پذیرش ارزهای دیجیتال از سوی این پلتفرم هم یکی دیگر از ویژگی های فناورانه این استارت آپ محسوب می گردد که خرید فرش با رمزارزهایی چون بیت کوین و لایت کوین را در شرایط امکان پذیر می نماید. چندزبانه بودن این پلتفرم هم در معرفی و عرضه این هنر ایرانی سهیم است. اکنون علاوه بر فارسی، زبان های انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، عربی، چینی، ترکی استانبولی، فرانسوی، روسی، ایتالیایی و ژاپنی، هم در وب سایت و هم در اپلیکیشن موبایل فعال است.

منبع: همشهری

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2046

به "دختر گردشگر فرانسوی گیوه مریوان را جهانی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختر گردشگر فرانسوی گیوه مریوان را جهانی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید