معرفی تیرآهن IPE و INP، تفاوت ها و قیمت ها

به گزارش مجله بوشهری ها، تیرآهن معمولی (I) از آشناترین مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی و کارهای عمرانی است. اما بسیاری از ما ممکن است با انواع تیرآهن معمولی که خرید و فروش می گردد و در ساختمان سازی و عملیات عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد، آشنا نباشیم.

معرفی تیرآهن IPE و INP، تفاوت ها و قیمت ها

تیرهای فولادی I به دو صورت ساخته و به بازار عرضه می شوند؛ IPE و INP. این دو صورت در واقع دو استاندارد فراوری تیرهای فولادی هستند که در کشورهای مختلف فراوری و استفاده می شوند. در ایران استاندارد IPE فراوری می گردد و INP عمدتاً وارداتی است. قیمت تیرآهن INP نسبت به IPE اندکی فرق دارد. با ما همراه باشید تا علت این تفاوت قیمت را برایتان توضیح دهیم.

تیرآهن چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن نام آشناترین مصالح ساختمانی است. علاوه بر ساختمان سازی، در عملیات عمرانی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد. یک مقطع به طول 12 متر است و بدنۀ آن شامل دو بال و یک جان است. بخش میانی تیرهای فولادی را در اصطلاح فنی، جان می گویند. جان به وسیله دو بخش به نام بال، احاطه شده است. دو بال تیرهای فولادی، به موازات هم قرار دارند. استفاده از تیرهای فولادی در سقف و ستون، رایج ترین کاربرد این محصول است. در شتصویر شاخص می توانید بدنۀ یک تیرفولادی و بخش های مختلف آن را بببینید.

این مقاطع فولادی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. تیرآهن معمولی (تیراهن I)

  2. تیرآهن هاش (H)

نوع اول کاربرد بیشتری دارد. از نوع دوم در پروژه های بزرگ و سنگین که احتیاج به استحکام و قدرت عمل بیشتری است، استفاده می گردد. هاش شکل پهن تری دارد. به همین علت به آن تیرآهن بال پهن نیز گفته می گردد. در این مقاله، ما در رابطه با انواع I شکل صحبت می کنیم. انواع I شکل، خود شامل دو نوع است:

  1. IPE

  2. INP

تفاوت تیرآهن IPE و INP

همانطور که در بالا بیان شد، IPE و INP هر دو جزء تیرهای فولادی I طبقه بندی می شوند. در هر دو، اندازۀ جانِ تیر نسبت به بال ها، بیشتر است. این ویژگی باعث می گردد تا وقتی که به تیر نگاه می کنیم، آن را به شکل حرف I لاتین ببینیم. همین امر هم باعث شده است تا حرف I در نامگذاری تیرآهن های معمولی به کار گرفته گردد. اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. تفاوت این دو نوع که منجر به نام گذاری متفاوت آن ها و قرار گیریشان در دو دسته جداگانه شده، به لحاظ زیر است:

  • IPE استاندارد اروپا است و ایران نیز از این استاندارد در ساخت تیرها استفاده می نماید.

  • INP استاندارد کشورهایی مانند چین و روسیه است.

  • شیب فلنج در تیرهای IPE چهارده درصد است.

  • در تیرهای INP ضخامت بال ها در همۀ بخش های تیرآهن یکسان نیست. هر قدر از جان تیر به سمت بیرون بال ها حرکت می کنیم، از ضخامت بال ها کم می گردد. این در حالیست که در IPE ها ضخامت بال در همۀ بخش های تیر، یکسان است.

  • اندازۀ عرض بال ها در IPE بیشتر از INP است.

  • به طور کلی، وزن تیرهای INP بیشتر از IPE است. این امر بر قیمت تیرآهن تأثیرگذار است.

در شکل زیر، تصویری از تیرهای IPE و INP به نمایش گذاشته شده است. همانطور که در شکل ملاحظه می کنید، ضخامت جان در تیرهایی که با استاندارد INP ساخته می شوند، اندکی بیشتر از همتایان IPE است. ضخامت بال ها نیز در تیرهای INP بیشتر است.

چند استاندارد وجود دارد که تیرهای اروپایی بر اساس آن ها ساخته می شوند؛ این استانداردها عبارتند از:

  • DIN 1025-1: 1995

  • EN 10024: 1995 (Tolerances)

  • EN 10163-3: 2004 (Surface conditions)

  • STN 42 5550

  • ČTN 42 5550

  • TDP: STN 42 0135

به عنوان مثال، تیرهای IPE در کشور آلمان، بر اساس استاندارد DIN آلمان، یعنیDIN 1025-1 ساخته و فراوری می گردد.

قیمت تیرآهن IPE مناسب تر است یا قیمت INP؟

وزن، یکی از عوامل اصلی در معین قیمت تیرآهن است. همانطور که در بالا گفته شد، وزن تیرهای INP بیشتر از IPE است. به بیان دیگر، به طور کلی، وزن تیرهای فولادی که با استاندارد چین و روسیه ساخته می گردد، بیش تر از تیرهای فولادی داخل کشور است. بنابراین، محصولات وارداتی، اگر فراوری کشور چین و روسیه باشد، با قیمت بالاتری عرضه می گردد. در حال حاضر، ترکیه، روسیه و کره از جمله کشورهایی هستند که تیرآهنشان به داخل کشور ما وارد می گردد.

در خصوص محصولات داخلی نیز گاه برند فراوری کننده بر نرخ فروش محصول تأثیرگذار است. فایکو، اهواز، یزد و ذوب آهن اصفهان، از برندهای داخلی تیرآهن هستند. قیمت هر یک از این کارخانه های فراوری کننده، در یک روز، ممکن است با قیمت دیگر کارخانه متفاوت باشد. ممکن است یکی از کارخانه ها نرخ فروش محصول خود را افزایش دهد اما کارخانه دیگر هیچ تغییری در قیمت تیرآهن خود اعمال ننموده باشد؛ یا حتی یک افت اندک در قیمت ها لحاظ نموده باشد. از این رو، آنالیز آنلاین قیمت روز تیرآهن و سایر محصولات فولادی، یک منظره کلی از چگونگی قیمت ها به شما ارائه می دهد، بدون آنکه هزینه ای صرف رفتن به بازار کنید یا وقت زیادی برای استعلام قیمت به صورت حضوری از دست دهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2225

به "معرفی تیرآهن IPE و INP، تفاوت ها و قیمت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تیرآهن IPE و INP، تفاوت ها و قیمت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید