خشک کردن گوجه در خانه به چند روش خوشمزه و آسان

به گزارش مجله بوشهری ها، امروزه در صنعت غذایی از گوجه به شکل های مختلف استفاده می گردد، یکی از این روش ها خشک کردن گوجه و استفاده از آن است. با توجه به اینکه بیشتر حجم گوجه از آب تشکیل شده است فرایند پوسیدگی بعد از چیده شدن در آن به سرعت انجام می پذیرد، پس بهتر خواهد بود با روشی زمان مصرف از گوجه را بیشتر کنیم تا بتوانیم از تمام فواید آن بهره کافی را ببریم. گوجه خشک شده که هم در خانه قابل تهیه است و هم به صورت آماده می توان آن را خریداری کرد روشی است که تمامی ویتامین های C و A، اسیدفولیک، ویتامین های گروه B شامل B1، B2، B3، B5، مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی را در خود نگه داری می نماید.

خشک کردن گوجه در خانه به چند روش خوشمزه و آسان

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

گوجه خشک شده علاوه بر خاصیت هایی که داراست بیشترین طعم، عطر و رنگ را به غذا می بخشد و جایگزین مناسبی برای رب های کارخانه ای خواهد بود.

خشک کردن گوجه در آفتاب

برای تهیه گوجه خشک در زیر آفتاب، بهتر است از گوجه های سفت و قرمز بهره ببرید. گوجه های را به حلقه هایی با ضخامت 1 سانتیمتر برش داده و کمی نمک روی آن بپاشید سپس گوجه ها را در سبدهای پلاستیکی با فاصله چیده و مقابل نور خورشید قرار دهید. پس از چند روز گوجه ها آب اضافی خود را از دست داده و خشک می شوند.

گوجه ها را جمع نموده و در ظرف درب دار در جای خشک و خنگ نگهداری کنید.

خشک کردن گوجه در فر

برای تهیه گوجه خشک خانگی باید گوجه ها را بعد از شستشو به ورقه های نازک و یکسان برش دهید؛ در این مرحله بسته به سلیقه خود می توانید به آن ها رزماری، نمک و فلفل، آویشن و کمی روغن زیتون اضافه کنید. با چیدن آن ها بر کف سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشیده شده است بقی مراحل در فر 150 درجه سانتی گرادی انجام می پذیرد؛ خشک کردن گوجه را تا حدی ادامه دهید که آب داخل گوجه کاملا تبخیر گردد. این فرآیند خشک کردن در دستگاه های خشک کن و آون توستر نیز قابل انجام است. اگر طعم اصیل گوجه را ترجیح می دهید لازم نیست طعم دهنده ای به آن اضافه کنید و فقط گوجه های ورقه شده را داخل فر یا خشک کن قرار دهید. با این کار زمان نگه داری گوجه را به چندین ماه می رسانید.

طرز تهیه گوجه فرنگی خشک در روغن زیتون

مواد لازم
گوجه فرنگی رسیده و سفتبه میزان لازم
روغن زیتون، سبزیجات خشک مورد علاقه و نمکبه میزان لازم

سیر

چند حبه

دستور تهیه گوجه خشک

  • فر را روی حرارت 175 درجه سانتیگراد گرم کنید. داخل سینی فر را باکاغد روغنی می پوشانیم و یا بجای کاغذ سطح سینی را چرب می کنیم.
  • گوجه ها را شسته و هر کدام را به صورت طولی نصف می کنیم. گوجه های نصف شده را داخل سینی چیده و روی هر کدام مقداری نمک می پاشیم.
  • سینی را داخل فر قرار می دهیم تا کم کم آب گوجه ها بخار شده و خشک شوند. با توجه به سایز گوجه ها و نوع فر مدت خشک شدن گوجه ها از 5 -6 ساعت تا 8 ساعت خواهد بود. در ساعات آخر برخی اوقات داخل فر را چک کنید.
  • زمانی که گوجه ها خشک شدند آن ها را از فر خارج نموده و بگذارید خنک شوند.

می توان این گوجه ها را همینطور به صورت خشک داخل ظرف درب دار ریخته و در یخچال به مدت 6-5 ماه نگه داری کرد.

می توان گوجه خشک شده را پودر کرد و با ماست ترکیب نمود و ماست قرمز با طعم گوجه داشت یا با کته مخلوط کرد و کته گوجه فرنگی درست کرد.

  • گوجه های خشک شده را در داخل روغن زیتون نگه داری کرد و برای طعم دار کردن بیشتر از سیر- سبزیجات خشک مثل آویشن -رزمای- و یا ادویه هایی مثل فلفل خشک استفاده کرد.
  • برای درست کردن گوجه داخل روغن زیتون می توان یکی دو حبه سیر را حلقه حلقه کرد و ته ظرف ریخت.
  • روی سیر مقداری سبزی و بعد تعدادی از گوجه های خشک را چید و دوباره این مرحله را تکرار کرد تا بطری پر گردد.
  • روی گوجه ها روغن زیتون ریخته و در ظرف را بسته و بگذارید یک هفته بماند تا عِطر و طعم سبزیجات - سیر و ادویه به خورد گوجه ها رفته و بعد بهره ببرید. فوق العاده خوشمزه می گردد اگر امتحان کنید متوجه می شوید چقدر تفاوت بین گوجه فرنگی خشک شده در منزل با چیزی که از فروشگاه خریداری می گردد وجود دارد!
  • بعد از چند روز گوجه ها مقداری از روغن را جذب می نمایند و می توانید روی گوجه ها مجددا کمی روغن بریزید.

گوجه خشک در چه غذاهایی استفاده میگردد

گوجه خشک را می توان در تمام غذاهایی که احتیاج به پوره گوجه یا رب دارد، استفاده کرد. همچنین پودر گوجه خشک شده طعم و رنگی عالی به هر غذایی می بخشد و به عنوان یک محصول طبیعی می تواند رنگ و رویی عالی به سس و آب میوه های خانگی بدهد. از پودر گوجه ی خشک شده در پنیر های خامه ای، چیپس های خانگی، سس های دست ساز و … بهره ببرید و از طعم لذیذ گوجه که حالا با خشک شدن چندین برابر شده است لذت ببرید. برای تهیه پودر گوجه خشک شده می توانید ورقه های گوجه خشک شده را در آسیاب و یا مخلوط کن به پودر تبدیل کنید، این پودر را می توانید به عنوان چاشنی اصلی به هر وعده غذایی خود اضافه کنید.

کلام آخر

در این مطلب طرز تهیه گوجه خشک را به شما آموزش دادیم. شما به چه روشی گوجه خشک می کنید؟ برای ما بنویسید که استفاده شما از گوجه خشک چیست و در چه غذاهایی از آن استفاده می کنید؟

در سرانجام نیز توصیه می کنیم طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی خوشرنگ و غلیظ را هم در انگیزه بخوانید و خود را از خرید رب های بازاری رها کنید!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1095

به "خشک کردن گوجه در خانه به چند روش خوشمزه و آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشک کردن گوجه در خانه به چند روش خوشمزه و آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید