تامین سلامت 83 میلیون ایرانی عزم ملی می خواهد، احتیاج به آگاهی بخشی

به گزارش مجله بوشهری ها، به گزارش خبرنگاران، آمارها در حوزه کم تحرکی ایرانیان از یک هشدار جدی خبر می دهد، هشداری که عدم توجه به آن جز مرگ و میر نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و سهل انگاری در این خصوص باعث شده طی سال های اخیر شاهد وخیم شدن شرایط سلامت مردم باشیم و ادامه این فرایند در سال های آینده فاجعه ای جبران ناپذیر را به دنبال خواهد داشت.

تامین سلامت 83 میلیون ایرانی عزم ملی می خواهد، احتیاج به آگاهی بخشی

میانگین شیوع کم تحرکی در کشور به 56 درصد رسیده است و در این بین کم تحرکی، عامل 82 درصد از مرگ و میرها در ایران است و به طور حتم این شرایط متناسب با شیوع ویروس کرونا تشدید می شود. این در حالی است که کم تحرکی در بین زنان 64 درصد و سهم کم تحرکی در بین مردان 46 درصد است.

طبق اطلاعات مرکز ملی آمار ایران در سال 96، معادل 51.1 درصد از مردم ایران فعالیت ورزشی دارند و در مقابل آن 49.9 درصد مردم کشور اساساً ورزش نمی نمایند. ممکن است سوال پیش آید این نرخ رشد بیماری و نرخ رشد کم تحرکی چگونه با این 51 درصد همخوانی دارد؟

تحلیل اجرا شده از سوی فدراسیون ورزش های همگانی نشان می دهد تنها 35 درصد از 51 درصد از مردمی که ورزش می نمایند به میزان لازم و کافی ورزش می نمایند و اگر در مجموع نگاه کنیم تقریباً از جمعیت کل نیز احتمالاً همان 35 درصد هستند که به میزان مناسب از نظر روز و ساعات تعریف شده فعالیت ورزشی دارند که این نوع ورزش ها باعث کاهش عوارض کم تحرکی خواهد شد و سلامت را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

در عین حال باید گفت حدود 65 درصد مردم ایران یا ورزش ننموده یا به میزان کافی ورزش نمی نمایند تا اینگونه بتوانند تاثیرات مثبت خود را در سلامت فردی و اجتماعی کشور نشان دهند. ورزش مناسب برای هر رده سنی متفاوت است، به طور مثال از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که میزان مناسب ورزش برای افراد بزرگسال 150 دقیقه در هفته با شدت متوسط است اما در بچه ها روزی یک ساعت بازی توصیه می شود، بنابراین متناسب با شرایط سنی در صورتی که شرایط سلامت روح و جسم مدنظر قرار گیرد میزان مناسب ورزش تعریف شده است.

گروه ورزشی خبرنگاران در ادامه پیگیری های خود در زمینه نقش ورزش همگانی در سلامت مردم و عبور از سیاه چاله بیماری های غیر واگیر مصاحبهیی با دبیر فدراسیون ورزش های همگانی انجام داده است.

فعالیت ورزشی مردم را باید هدفمند کنیم

محمدرضا فروحی در مصاحبه با خبرنگاران درباره نقش ورزش همگانی در زندگی روزمره مردم ایران گفت: مردم در چارچوب های مختلف فعالیت های ورزشی را انجام می دهند اما این فعالیت های ورزشی هدفمند نیست، اگر بتوانیم فعالیت های ورزشی مردم را هدفمند کنیم در چارچوب فدراسیون همگانی قرار خواهد گرفت. اقبال عمومی کم است، باید ایجاد انگیزه کنیم و این ایجاد انگیزه با برگزاری رویدادهای مختلف و آگاهی بخشی امکان پذیر است.

احتیاج به آگاهی بخش

دبیر فدراسیون ورزش های همگانی در ادامه تاکید نمود: در گذشته کار فدراسیون همگانی فقط رویداد محور بود، پیاده روی های خانوادگی برگزار می شد و در نهایت یک پراید به عنوان جایزه به آن ها تعلق می گرفت. باید در کنار برگزاری رویدادهای مختلف، بحث آگاهی بخشی را نیز افزایش دهیم. آگاهی بخشی باید تا جایی انجام شود که یک شهروند بداند برای سلامتی خود باید روزانه 30 دقیقه پیاده روی انجام دهد. متأسفانه در آگاهی بخشی کار کمی اجرا شده است.

محمدرضا فروحی دبیر فدراسیون ورزشهای همگانی

تحقق هدف با هم افزایی ملی

فروحی با اشاره به فعالیت های فدراسیون همگانی ادامه داد: در 6 ماه گذشته با روی کار آمدن ریاست جدید در فدراسیون ورزش های همگانی گام های خوبی در زمینه آگاهی بخشی برداشته شده است. برنامه های مستمر خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد اما برای تحقق اهداف به یک هم افزایی ملی احتیاج داریم. فدراسیون های ورزشی در ایران، مخاطب خاص خود را دارند، جامعه آماری آنها تعیین است که در سرانجام نتایج کار به غرور ملی یعنی کسب مدال المپیک منجر می شود. فدراسیون های ورزشی تعدادی ورزشکار سازمان یافته در اختیار دارند و همین نقطه تفاوت با فدراسیون ورزش های همگانی است. کار فدراسیون ورزشهای همگانی یعنی برنامه ریزی برای سلامتی 83 میلیون ایرانی و همین وظیفه سازمانی را متفاوت می نماید. از نظر بودجه تفاوتی نداریم و حتی شاید پایین تر هم باشیم.

دبیر فدراسیون ورزشهای همگانی گفت: بحث سلامت ملی باید در اولویت ها و سیاست گذاری های دولت قرار گیرد. خوشبختانه مجلس وارد کار شده است و در 10 روز گذشته مبلغی حدود 5 میلیارد تومان را به صورت مستقیم به غیر از بودجه در نظر گرفته سالانه برای فدراسیون ورزش های همگانی در نظر گرفت.

جمعیت هدف 4 میلیون نفری در سال 1400

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه در نظر گرفته شده کافی است یا خیر گفت: کافی نیست، ما برای سال 1400 جمعیت 4 میلیون نفری را در نظر گرفته ایم تا آنها را سازمان یافته کنیم که ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهند و برای رسیدن به این هدف به بودجه ای بالغ بر 200 میلیارد تومان احتیاج داریم.

فروحی اضافه کرد: در کنار بودجه های در نظر گرفته شده، بحث هم افزایی ملی را در نظر گرفته ایم. برای مثال اگر بودجه 50 میلیارد تومانی را در نظر بگیرند اما ارگان هایی مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت کار و… با فدراسیون ورزشهای همگانی پای کار قرار بگیرند و بار حوزه اقشار خود را به دوش گیرند، می توان به هدف رسید.

دبیر فدراسیون ورزش های همگانی در پاسخ به این سوال که کدام ارگان پیشگام شده اند، گفت: در حال حاضر وزارت کشور، سازمانهای شهرداری و دهیاری ها را وارد گردونه فعالیت های فدراسیون همگانی نموده است و حدود چهار ماه می باشد که این اتفاق اتفاق افتاده که قرار است ابتدا شهرهای فعال ایران را با حضور وزارت کشور استارت بزنیم. 28 شهر و شهرداران پای کار آمده است که همه اینها به سلامت مردم بازمی شود.

وی ادامه داد: روز دوشنبه اولین جلسه وبینار شبکه شهرداری ها دهداری های کشور را خواهیم داشت که در این شبکه رؤسای هیئت های استانی شرکت و نمایندگان تام و تام الاختیار مراکز استان ها در حوزه ورزش حضور خواهند داشت. برنامه ها در سال 1400 ابلاغ می شود و از اواخر خرداد اگر کرونا اجازه بدهد رنگ و بوی شهرها تغییر خواهد نمود. البته موازی با این استان ها ما در شهرستانها نیز شروع به کار نموده ایم.

با هم افزایی از جمعیت هدف عبور خواهیم کرد

فروحی درباره اینکه به غیر از وزارت کشور دیگر با چه ارگان هایی وارد مذاکره شده اند، گفت: موازی با وزارت کشور با وزارتخانه های دیگر نیز وارد عمل شده ایم. برای مثال وزارت آموزش و پرورش نیز پای کار است و قرار است طرح هایی را نهایی کنیم. در سال گذشته با بیشتر ارگان های تأثیرگذار وارد عمل شدیم و تفاهم نامه های امضا کردیم تا برای سال 1400 این برنامه ها را اجرایی کنیم که موجب هم افزایی می شود. زمانی که دانش آموزان، قشر کارگر و غیره پای کار بیایند ما کم کم از جمعیت آماری 4 میلیون نفر در نظر گرفته شده نیز عبور خواهیم کرد.

کارشناس همگانی گفت: بودجه که هیچگاه تأمین نمی شود ولی ما برای نزدیک شدن به اهداف خود این طرح هم افزایی را ادامه خواهیم داد چرا که رهبر معظم انقلاب نیز پیرامون ورزش همگانی و سلامت مردم تاکید داشته اند. به همین دلیل توجه به ورزش همگانی را از رئیس جمهور تا وزیر کشور در دستور کار خود قرار داده اند اما شرایط اقتصادی کشور نیز برای همه تعیین است. می خواهیم با هم افزایی به اهدافمان برسیم. کوششی در فدراسیون ورزش های همگانی شروع شده که به لطف هم افزایی به جامعه هدف ما در سال 1400 دست خواهیم یافت.

عزم ملی برای سلامت 83 میلیون ایرانی

محمدرضا فروحی در سرانجام مصاحبهیش با خبرنگاران تاکید نمود: در یک سال گذشته شرایط با قدیم بسیار متفاوت شده است، در گذشته انتظاری از فدراسیون همگانی برای برنامه ریزی در حوزه سلامت مردم نبود و به همین دلیل بودجه ها بر اساس رویداد محور تعلق می گرفت اما در حال حاضر نگاه جدید علمی اضافه شده است که با اعداد و ارقام سر و کار داریم و نشان می دهد در این حوزه شرایط خوبی نداریم. برای کاهش کم تحرکی و بیماری های غیر واگیر باید برنامه ها بر اساس موارد علمی پیش رود. مسئولان با این نگاه موافق هستند و کوشش خود را می نمایند. خواهش من از شما به عنوان رسانه این است در اطلاع رسانی صدای فدراسیون ورزش های همگانی باشید و آن را به گوش مسئولان برسانید تا عزم ملی نباشد نمی توان برای 83 میلیون ایرانی برنامه ریزی کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1530

به "تامین سلامت 83 میلیون ایرانی عزم ملی می خواهد، احتیاج به آگاهی بخشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین سلامت 83 میلیون ایرانی عزم ملی می خواهد، احتیاج به آگاهی بخشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید