روابط ترکیه - هندوستان، آنکارا به دنبال کارت طلایی

به گزارش مجله بوشهری ها، ترکیه به دنبال توسعه روابط اقتصاد با هندوستان است، اما فعلاً، این اقتصاد ترکیه است که به مواد خام هندوستان نیازمند است و بخش گردشگری نیز چشم به راه مسافران هندی است و ترکیه تا به امروز نتوانسته برای فتح بازارهای هندوستان، امتیازات طلایی به دست بیاورد.

روابط ترکیه - هندوستان، آنکارا به دنبال کارت طلایی

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، توسعه روابط سیاسی و مالی ترکیه با کشورهای قاره آسیا، به یک اولویت مهم دستگاه دیپلماسی این کشور تبدیل شده است.

این اولویت، در چهارچوب یک استراتژی کلان به نام مجدداً آسیا (yeniden asya) مطرح شده و یک اداره کل برای پیگیری اهداف آن در دستگاه دیپلماسی ترکیه تاسیس شده است.

در این چهارچوب، توسعه روابط ترکیه با اغلب کشورهای آسیایی، از اهمیت بالایی برخودار است، اما از بین کشورهای آسیایی، بیشترین میزان توان توجه دستگاه وزارت امور خارجه ترکیه، معطوف به قدرت های مالی این قاره خواهد بود و در کنار قدرت های مهمی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی، توسعه و تقویت رابطه با هندوستان هم برای آنکارا مهم است.

هندوستان، در 15 آگوست 1947 استقلال خود را به دست آورد و روابط دیپلماتیک بین این کشور با ترکیه، در همان دوران برقرار شد.

ترکیه در دهلی نو سفارت دارد و سرکنسولگری های عمومی ترکیه در بمبئی و حیدرآباد فعالیت می نمایند. ترکیه هند را به عنوان کشوری دوست قلمداد می نماید که با اقتصاد در حال رشد، بازار گسترده، قدرت نظامی، فزونی در فضا و فناوری اطلاعات، منابع انسانی غنی، میراث تاریخی و فرهنگی ریشه دار، گام های محکمی در جهت تبدیل شدن به یک قدرت دنیای بر می دارد.

رجب طیب اردوغان در 30 آوریل سال 2017 به طور رسمی به هند سفر کرد و البته پیش از او هم عبدالله گل در فوریه 2010 به هند رفته بود و در سال 2013 میلادی هم در آنکارا میزبان رئیس جمهور وقت هند پراناب موکرجی بود.

آخرین سفر سطح بالا از هند به ترکیه توسط نارندرا مودی نخست وزیر در اجلاس G-20 در نوامبر 2015 در آنتالیا بود. در سال 2016 میلادی و پس از سفر مولود چاووش اوغلو به هند، نقشه راه بین وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه و وزارت امور خارجه جمهوری هند به منظور ترسیم توسعه روابط، مورد قبول طرفین نهاده شد.

آخرین رایزنی های سیاسی میان دو کشور در 8 مه 2019 در دهلی نو بین هیئت های به ریاست سادات اونال معاون وزیر امور خارجه و گیتش شارما معاون غرب وزارت امور خارجه هند برگزار گردید.

روابط مالی

ترکیه عزم خود را جزم نموده تا با هندوستان روابط مالی خود را توسعه دهد. اما شواهد نشان می دهد که فعلاً، این اقتصاد ترکیه است که به مواد خام هندوستان نیازمند است و بخش گردشگری ترکیه نیز چشم به راه مسافران هندی است و ترکیه تا به امروز نتوانسته برای فتح بازارهای هندوستان، امتیازات طلایی به دست بیاورد.

هندوستان با جمعیتی بیش از 1 میلیارد نفر، از قدرت های مالی نوظهور دنیا است و حجم واردات کالا در این کشور، به رقمی بالغ بر پانصد و پنجاه میلیارد دلار می رسد، اما ترکیه هنوز سهم بسیار کوچکی از این کیک بزرگ را در اختیار دارد.

حجم کل مبادلات تجاری بین بین ترکیه و هندوستان در سال گذشته، به این شکل بوده است:

1.سال 2015 میلادی 6.2 میلیارد دلار.

2.سال 2016 میلادی 6.4 میلیارد دلار.

3.سال 2017 میلادی 7 میلیارد دلار.

4.سال 2018 میلادی 8.6 میلیارد دلار.

5.سال 2019 میلادی 7.8 میلیارد دلار.

6.سال 2020 میلادی 1.6 میلیارد دلار.

البته ذکر این نکته مهم است که در تمام این سالیان، تراز تجاری با فاصله قابل توجهی به نفع هندوستان بوده است. ترکیه از هندوستان، روغن های نفتی، الیاف، ملزومات نساجی و قطعات خودرو می خرد و به هندوستان، دانه های روغنی، مرمر، سنگ های قیمتی و طلای کار شده می فروشد.

فاکتوری به نام پاکستان

رابطه با پاکستان برای ترکیه از اهمیت حیاتی ویژه ای برخوردار است. در دو دهه اخیر و در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه، روابط ترکیه و پاکستان در حوزه های سیاسی، امنیتی، صنایع دفاعی و تجارت، با رشد قابل توجهی روبرو شده و شواهد نشان می دهد که پتانسیل بالایی برای تقویت و توسعه این رابطه وجود دارد. اما ارتباط تنگاتنگ سیاسی - امنیتی با پاکستان و توجه به مساله کشمیر، از موضوعاتی است که همیشه می تواند بر روابط ترکیه - پاکستان، اثر بگذارد.

تجربه ارزیابی چند و چون توسعه روابط ترکیه - چین، این واقعیت را نشان می دهد که دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه در مشی عملگرایانه خود، به منظور توسعه رابطه تجاری با چین، از موضع گیری تند در مورد مسائل مرتبط با ترکستان شرقی یا اویغورها خودداری نموده و نمی خواهد رابطه با پکن، به خاطر این موضوع از دست برود. در نتیجه می توان چنین پیش بینی کرد که در صورت دستیابی به ضریبی از اطمینان در مورد امکان توسعه روابط مالی با هندوستان، مواضع آنکارا درباره کشمیر نیز، نرمش بیشتری به خود ببیند.

ترکیه به دنبال گردشگران هندی

یکی دیگر از بخش های مهم روابط ترکیه و هندوستان، حوزه گردشگری است. آژانس های گردشگری ترکیه در چند سال گذشته کوشش نموده اند تا علاوه بر جذب عمومی گردشگران، سهمی از بازار چند میلیارد دلاری عروسی های خارج از کشور خانواده های ثروتمند هندوستان را به دست بیاورند.

بسیاری از خانواده های متمول هندی عادت دارند که عروسی فرزندان خود را در یک کشور خارجی برگزار نمایند و کلیه هزینه های پرواز، اقامت چند روزه در هتل و ملزومات و تجملات بر عهده خانواده زوجین باشد. حالا ترکیه نیز در این بازار صاحب سهم قابل توجهی شده و تا به امروز چندین عروسی لوکس چند میلیون دلاری هندی در آنتالیا، استانبول و شهرهای دیگر، برگزار گردیده است.

آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان می دهد که میزان ورود گردشگران هندی به ترکیه در چند سال، از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده و آمار 3 سال متوالی به این شکل بوده است:

1. سال 2017 میلادی 87 هزار نفر

2.سال 2018 میلادی 147 هزار نفر.

3.سال 2019 میلادی 230 هزار نفر.

اگر چه این آمار در چند سال اخیر، همیشه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده، اما هم در مقایسه با جمعیت بزرگ هندوستان و هم در مقایسه با آمار 52 میلیون گردشگری که در سال 2019 میلادی به ترکیه سفر نموده اند، عدد قابل توجهی نیست و حتی کمتر از 1 درصد است. در نتیجه، جذب گردشگر هندوستانی برای آژانس های گردشگری ترکیه به یک اولویت مهم تبدیل شده و این حوزه برای ترکیه جای کار فراوان دارد.

در سرانجام باید گفت، ترکیه در صنایع هوانوردی، احداث فرودگاه های بزرگ و حمایت از خطوط هوایی قدرتمند در هر دو بخش دولتی و خصوصی، عملکرد قابل دفاعی داشته اما هنوز هم با توجه به هزینه های سنگین حمل و نقل هوایی، بیشترین میزان موفقیت ترکیه در حوزه تجارت، کشورهایی است که برای ترکیه امکان ترانزیت ریلی و همچنین بازرگانی دریایی وجود دارد. در نتیجه، با توجه به بعد مسافت ترکیه و هندوستان و نداشتن مرز مشترک، مهم ترین راه حل ترکیه برای توسعه روابط تجاری و صادرات کالا به هندوستان، بهره برداری از ظرفیت های ترانزیت ریلی و زمینی از راستا ایران به پاکستان و هندوستان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1637

به "روابط ترکیه - هندوستان، آنکارا به دنبال کارت طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط ترکیه - هندوستان، آنکارا به دنبال کارت طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید