افزایش خطرات قلبی با شیرین کننده های مصنوعی

به گزارش مجله بوشهری ها، اریتریتول الکل قند طبیعی است که در بسیاری از سبزیجات و میوه ها یافت می گردد. حتی بدن انسان نیز مقادیر کمی اریتریتول فراوری می نماید.

افزایش خطرات قلبی با شیرین کننده های مصنوعی

اما محققان گزارش دادند که سطوح بالاتر شیرین کننده اضافه شده به غذا های فرآوری شده ممکن است خطر لخته شدن خون را در افراد افزایش دهد.

محققان دریافتند افرادی که مقادیر زیادی اریتریتول در خون خود داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان را داشتند تا دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته بودند.

دکتر استنلی هازن، محقق ارشد و رئیس علوم قلب و عروق و متابولیک در کلینیک کلیولند، گفت: شیرینی اریتریتول به میزان 70 درصد شیرینی شکر است و به وسیله تخمیر ذرت به صورت تجاری فراوری می گردد. این ماده در بسیاری از غذا های کتو و غذا های بدون قند یافت می گردد.

هازن گفت: این ماده به معنای واقعی کلمه یکی از سریع ترین شیرین کننده های مصنوعی است که در غذا های فرآوری شده استفاده می گردد. ما خودمان آن را در بدنمان می سازیم، اما به میزان هزار تا یک میلیون برابر کمتر از میزانی است که وقتی آن را در یک محصول شیرین شده مصنوعی مصرف می کنیم.

برای این مطالعه، محققان ابتدا 1157 بیمار را که تحت ارزیابی سلامت قلب قرار می گرفتند، مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که سطوح خونی اریتریتول با خطر سه ساله حمله قلبی یا سکته مغزی مرتبط است.

هازن گفت: ما در آزمایشات آزمایشگاهی دریافتیم که به نظر می رسد اریتریتول پلاکت ها را بیش از حد جوابگو می نماید.

وی اضافه کرد: این روند مانند محرکی است که باعث لخته شدن پلاکت ها می گردد.

هازن گفت: هرچه سطح اریتریتول بالاتر می رود، خطر لخته شدن بیشتر می گردد، بنابراین باید در خصوص مصرف مقادیر بالای این مواد نگران بود.

منبع: فرارو
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2165

به "افزایش خطرات قلبی با شیرین کننده های مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش خطرات قلبی با شیرین کننده های مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید