آیا کتاب های راهنمای سفر هنوز در عصر دیجیتال مفید هستند؟

به گزارش مجله بوشهری ها، با توجه به اینکه امروزه مردم در خصوص سفر خود، بیشتر در اینترنت جستجو می نمایند، آیا کتاب های راهنمای سفر هنوز مفید هستند؟ آیا ما هنوز به کتاب های راهنمای سفر نیاز داریم؟ با وجود وبسایت های مسافرتی بزرگی نظیر Tripadvisor و Expedia، فکر می کنید در این روزها چه افرادی هنوز از کتاب های راهنما استفاده می نمایند؟ تحقیقات اخیر نشان داده است، اگرچه بیشتر افراد از اینترنت به عنوان منبع اصلی اطلاعات سفر استفاده می نمایند، تعداد زیادی از افراد نیز هنوز به کتاب های راهنمای سفر در طول سفر خود وابسته اند.

آیا کتاب های راهنمای سفر هنوز در عصر دیجیتال مفید هستند؟

برای سفر با تور پوکت زمستان 99 همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

بر اساس تحقیقی که در مجله پژوهش های سفر در سال 2011 منتشر شده است، 196 مسافر هنگ کنگی که به مقاصد خارجی سفر کردند مورد مطالعه قرار گرفتند. قصد اکثریت مسافران از سفر، تفریح بود. از پاسخ دهندگان در خصوص منابع اطلاعاتی برنامه ریزی سفرشان (قبل از سفر)، منابع اطلاعاتی هنگام سفر و منابعی که قبل از سفر استفاده نموده اند، سوال پرسیده شد و از آنها خواسته شد که به میزان اثرگذاری هریک از منابع اطلاعاتی سفر رتبه بدهند.

بر اساس یافته های پژوهش، با وجود اینکه بیشتر افراد اینترنت را به عنوان منبع اصلی معرفی نموده بودند، اما کتاب های راهنما در رتبه بندی پاسخ دهندگان، به عنوان اثرگذار ترین منبع اطلاعاتی سفر شناسایی شد. اینترنت و اطلاعات کسب شده از دوستان و آشنایان به عنوان رایج ترین منبع اطلاعاتی قبل از سفر و کتاب های راهنمای سفر به عنوان رایج ترین منبع اطلاعاتی هنگام و بعد از سفر معرفی شدند و جالب اینکه دفاتر اطلاع رسانی گردشگری به لحاظ اثرگذاری، پایین ترین رتبه را کسب کردند.

رتبه بندی موثرترین منابع اطلاعاتی سفر به توضیح زیر می باشد:

1. کتاب های راهنمای سفر

2. دوستان و آشنایان

3. تجربه شخصی

4. اینترنت

5. روزنامه/ مجله

6. تلویزیون/ رادیو

7. شرکت ها/ سازمان ها

8. آژانس های مسافرتی

9. دفاتر اطلاع رسانی گردشگری

5 منبع اصلی اطلاعاتی قبل از سفر:

1. اینترنت (85 %)

2. دوستان و آشنایان (82 %)

3. کتاب های راهنمای سفر (76 %)

4. روزنامه ها/ مجلات (70 %)

5. آژانس های مسافرتی، شرکت ها و سازمان ها (57 %)

5 منبع اصلی اطلاعاتی در طول سفر:

1. کتاب های راهنمای سفر (76 %)

2. تجربه شخصی (45 %)

3. دوستان و آشنایان (32 %)

4. اینترنت (28 %)

5. آژانس های مسافرتی (25 %)

5 منبع اصلی اطلاعاتی بعد از سفر:

1. کتاب های راهنمای سفر (37 %)

2. تجربه شخصی (14 %)

3. اینترنت (25 %)

4. دوستان و آشنایان (12 %)

5. شرکت ها و سازمان ها (7 %)

با وجود اینکه اینترنت متداول ترین منبع اطلاعاتی سفر می باشد، مردم به اندازه کتاب های راهنما و اطلاعات دوستان و آشنایان به آن اعتماد ندارند. همچنین به دلیل اینکه در طول سفر بیشتر افراد دسترسی به اینترنت ندارند، استفاده از کتاب های راهنما و دیگر منابع اطلاعاتی رایج تر است، البته با همه گیر شدن استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت ها ممکن است نتیجه این پژوهش مقداری تغییر نموده باشد. نتیجه جالب دیگری که در این تحقیق به دست آمد، عدم اعتماد مسافران به دفاتر اطلاع رسانی گردشگری و شرکت ها بود؛ دلیل اصلی این موضوع نیز کوشش این دفاتر به تبلیغ گزینه های گران قیمت به جای اطلاعات مفید می باشد.

انتخاب یک کتاب راهنمای سفر و استفاده از آن به عنوان منبع اصلی برنامه ریزی سفر، بسیار جذاب می باشد، اما امروزه نسخه دیجیتالی این کتاب ها نیز وجود دارد و گردشگران می توانند آنها را در تبلیت یا گوشی هوشمند خود ذخیره نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 559

به "آیا کتاب های راهنمای سفر هنوز در عصر دیجیتال مفید هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کتاب های راهنمای سفر هنوز در عصر دیجیتال مفید هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید