10 حقیقت باورنکردنی درباره کوه دماوند

به گزارش مجله بوشهری ها، بلندترین کوه در کشور ما کوه دماوند است که ارتفاع قله آن حدود پنج هزار متر است. این کوه آتشفشانی بلندترین آتشفشان خاموش در آسیا و خاورمیانه است که رازهای بسیاری از میلیون ها سال قبل تا کنون در دل خود نگه داشته است.

10 حقیقت باورنکردنی درباره کوه دماوند

کوه دماوند بلندترین کوه ایران و غرب آسیا که باوقار و ابهتی خاصی در بخش شمالی کشور آرام گرفته است، زمانی یکی از سهمگین ترین آتشفشان های جهان بوده است.

کوه سفید پای دربند

در میانه رشته کوه البرز و درست در جنوب دریای مازندران، در شهرستان لاریجان کوه مرتفعی واقع شده که در خیلی از شهرهای ایران و حتی بخشی از کشور ترکمنستان قابل مشاهده است. کوه دنباوند مرتفع ترین کوه ایران از شهرهای تهران، ورامین، قم، زنجان و حتی اصفهان نیز دیده می شود. این کوه به عنوان یک دارایی ارزشمند از سال 1381 در فهرست اثر طبیعی ملی ایران ثبت شده است. این کوه در طی هزاران سال گذشته شاهد فراز و نشیب های تاریخی بسیاری بوده و رازهای فراوانی را در دل خود پنهان نموده است.

ده واقعیت جالب درباره کوه دماوند

درباره این کوه باابهت که در شمال کشور آرام گرفته و سال هاست آتشفشانش خاموش شده است، واقعیت هایی وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد درباره آن ها بدانید.

ارتفاع کوه

نوک قله دماوند دقیقا 5610 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بلندترین قله آتشفشانی خاورمیانه است.

سرمای شدید

درست است که این کوه یک آتشفشان خاموش است؛ اما بر بلندای قله همواره پوشیده از برف آن سرمای شدیدی جریان دارد. در تابستان های دمای منفی دو درجه و در زمستان دمای منفی شصت درجه برای آن ثبت شده است.

دنباوند، نام تاریخی دماوند

وجه تسمیه دماوند که در گذشته آن را با نام دنباوند می شناختند به نام مرکب دوجزئی دم به معنای دم و بخار و پسوند آوند برمی شود.

توصیف کوه دماوند

مجله نشنال جئوگرافیک در سال 1390 شمسی فهرستی از خطرناک ترین کوه های جهان را منتشر کرد که نام این کوه در میان آن فهرست با رتبه دهم به چشم می خورد.

پیشینه ادبی

این کوه در تاریخ و افسانه ها داستان های اساطیری ایران جایگاه ویژه و نقش پررنگی داشته است. ناصرخسرو، فردوسی، اسدی طوسی، خاقانی و فخرالدین اسعد گرگانی از حمله شاعران و قصیده پردازانی بوده اند که نام این کوه را در اشعار و منظومه های خود آورده اند.

اولین صعود به دماوند

در سال 292 شخصی به نام ابودلف خزرجی برای اولین بار توانست به قله دماوند صعود کند و تمام این سفر خطرناک را در سفرنامه خود با توصیف کوه دماوند بیان نموده است.

اولین فوران آتشفشان کوه دماوند

حدود دو میلیون سال پیش اولین فوران این آتشفشان نیمه خاموش اتفاق افتاده است؛ ولی عمر شکل گیری این کوه به سی و هشت هزار سال پیش باز می شود.

آبشارهای یخی

در بخش جنوبی این کوه آبشار یخی وجود دارد که ارتفاع آن به حدود هفت متر و قطر آن به سه متر می رسد. جالب اینجاست که این آبشار هیچ وقت ذوب نمی شود و تنها در هنگام روز مقداری از یخ سطحی آن آب می شود و دوباره در شب یخ می زند.

نماد ملی ایران

با چاپ تصویر زیبا و باشکوه این کوه روی اسکناس های ایرانی، دماوند به نماد ملی ایران تبدیل شد. روز ملی دماوند در تقویم رسمی ایران ثبت شده است و در مازندران هرسال در شب سیزدهم آبان جشنی به این مناسبت برپا می شود.

یخچال های طبیعی

از جمله یخچال های طبیعی کوه دماوند می توان به خورتاب سر، دوبی سل (جبهه شمالی)، دره یخار (شمال شرقی)، سیوله (جبهه شمالی)، عروسک ها (جبهه شمالی) اشاره نمود.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2230

به "10 حقیقت باورنکردنی درباره کوه دماوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 حقیقت باورنکردنی درباره کوه دماوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید