یادداشت، آیا ویروس کرونا ترامپ را بازنده انتخابات ریاست جمهوری می کند؟

به گزارش مجله بوشهری ها، با گسترش شیوع ویروس کرونا در آمریکا و نوع واکنش دولت به آن، سوالات درباره آینده سیاسی و انتخاب مجدد دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو در این کشور جدی تر می شود.

یادداشت، آیا ویروس کرونا ترامپ را بازنده انتخابات ریاست جمهوری می کند؟

به گزارش خبرنگاران، شیوع کرونا این روزها کشورهای بسیاری را درگیر کرده است و موضوعات اجتماعی، مالی و سیاسی آنها را تحت الشعاع قرار داده است. آمریکا نیز از جمله کشورهایی است که با وجود تلاش های رئیس جمهور این کشور برای کم اهمیت نشان دادن خطر کرونا برای کشورش، با ویروس جدید دست و پنجه نرم می کند. جدای از کاستیهایی که در زمینه مقابله با ویروس کرونا در آمریکا وجود دارد، یکی از موضوعات جنجالی عملکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و تاثیرات آن بر آینده سیاسی وی است.

آقای ترامپ در زمینه های سیاست داخلی و به ویژه سیاست خارجی اشتباهات و جنجال های زیادی داشته است، اما هیچکدام از آنها از جمله استیضاح اخیر بر سر پفراینده اوکراین تا به امروز نتوانسته اند، سیاستمدار تاجرمسلک را از ریل خارج کنند. عده ای تصور میکنند که موضوع کرونا هم شاید به مانند سایر موضوعات موضوعی گذرا بوده و رئیس کاخ سفید کماکان در حاشیه امنیت خواهد بود. اما ابهامات و تردیدهای جدی در این خصوص وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد، اما آب از آب تکان نخورد. شاید گرمایش تدریجی و زمانبر کره زمین یکی از دلایلی است که آقای ترامپ را از عواقب چنین تصمیمی مصون داشته است. او همچنین از توافقنامه های متعددی نیز خارج شد و جنگ تجاری با چندین کشور از جمله متحدان خود شروع کرد، اما باز هم آقای ترامپ روزانه به دفتر بیضی شکل خود در کاخ سفید می رود. شاید قدرت مالی آمریکا مانع از آن شد که کشورهای دیگر بتوانند تلافی و انتقام جدی را از این کشور بگیرند.

نمونه های دیگری را شاید بتوان مشابه چنین تصمیماتی یافت، اما به نظر می رسد موضوع ویروس کرونا به دلیل سر و کار داشتن با سلامت و جان مردم آمریکا می تواند بحرانی را ایجاد کند که تبعات آن، نه برای آینده دور، بلکه سریعتر و ملموس تر توسط مردم این کشور احساس شود. به عبارتی، پتانسیل بحران زایی ویروس کرونا به مراتب بیشتر و فوری تر از موضوعات و پفراینده های دیگر است.

کرونا این روزها ابعاد جهانی پیدا کرده، وبه همین دلیل غلبه بر آن نیازمند همکاری بین المللی و جهانی است. اما به نظر می رسد این در تناقض با شعار اول آمریکای آقای ترامپ در فعالیتهای انتخاباتی او باشد. او سعی میکند آمریکا را تافته جدا بافته به تصویر بکشد که باید منافع خود را در خلوت خود تامین و از آنها بهره برداری کند. اما این بار رئیس جمهور آمریکا نمیتواند با چنین کلیدی، قفل جدیدی را بگشاید.

اما مسئله مهمتر، میزان تاثیر چنین شرایطی بر انتخاباتی پیش رو در آمریکا و انتخاب مجدد ترامپ باشد. موضوع کرونا درست دست روی نقطه حساس کمپین انتخاباتی ترامپ میگذارد. رئیس کاخ سفید طی سال های گذشته و بارها و بارها بر عملکرد مالی خود مفتخر بوده و آن را اهرم اصلی فعالیت های انتخاباتی قرار داده است.

شیوع ویروس کرونا در جهان، و به ویژه در آمریکا، تاثیر قابل توجهی را بر نظام عرضه و تقاضا داشته است. چنین امری طبیعتا بر شرایط بازار و مالی آمریکا و حتی تجارت خارجی آن با کشورهایی مانند چین و اروپایی ها تاثیر می گذارد. این موضوعی است که کارشناسان و مقامات مالی، و بیشتر از همه، آقای ترامپ را نگران کرده است. اقدامات دولت آمریکا در محدود یا منع کردن مسافرت ها از چین، اروپا و کشورهای مختلف هر چند در ادامه شعار اول آمریکا یا به تعبیر برخی تحلیلگران فقط آمریکا می آید، اما ضربه های جدی را به همکاری های مالی آمریکا با چین و اروپا وارد می کند.

همزمانی این شرایط با کاهش قیمت نفت بر اثر رقابت عربستان و روسیه نمک دیگری بر زخم های دولت آمریکا شده است. همه این تحولات می تواند مقدمه بروز بحران مالی جدیدی در آمریکا شود. انزواگرایی و دیگرهراسی آقای ترامپ اگر در انتخابات قبلی به نفع او تمام شد، این بار می تواند به پاشنه آشیل او تبدیل شود، چرا که ستون خیمه انتخاباتی خود، یعنی گفتمان مالی، او را شل میکند. افت بازار بورس در آمریکا نیز نوید دهنده اخبار خوبی برای کاخ سفید نیست.

تاریخ نیز میتواند معیار و خط کشی برای اندازهگیری شانس آقای ترامپ برای پیروزیت در انتخابات آینده شود. قبل از سال 2008، زمانی که حباب مسکن باعث ایجاد بحران مالی در آمریکا شد، مردم آمریکا از جمهوریخواهان رویگردان شده به باراک اوباما رای دادند. همزمان مجلسین کنگره آمریکا نیز دموکرات شدند. هر چند که باخت ترامپ در انتخابات هنوز با قطعیت فاصله دارد، اما زنگ خطر برای او جدی است.

دان ابرهارت، یکی از تامینکنندگان کمکهای مالی برای جمهوریخواهان در رقابت های انتخاباتی میگوید: تبعات مالی ویروس کرونا به طور فزاینده ای سایه سنگینی بر شانس انتخاب مجدد ترامپ می اندازد و این حتی می تواند به قیمت باخت ترامپ در انتخابات پیش رو تمام شود.

علاوه بر مولفه مالی، کیفیت عملکرد دولت ترامپ در روبروه با ویروس کرونا انتقادهای زیادی را متوجه آن کرد. ترامپ در روزهای اول به ویژه در 26 فوریه سعی کرد که خطر این ویروس را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که آمریکاییها با ریسک خیلی کمی روبرو هستند و احتمالا این ریسک بیشتر نشود. ترامپ از همان روزهای اول ظاهرا نگران تاثیر سیاسی این بحران سلامت بود، به همین دلیل بارها اظهاراتی داشت که در تناقض با کارشناسان دولت و حتی معاون خودش بود. او برای ایجاد وجهه ای فعال از خود، طی روزهای اول مایک پنس، معاون رئیس جمهور را مسئول کارگروه مبارزه با ویروس کرونا معین کرد. اما رفتارها و گفتارهای متناقض او نگرانی های جدی را در میان نخبگان و افکار عمومی آمریکا ایجاد کرد. دست دادن های او، دست زدن به میکروفون و ادامه رقابت های انتخاباتی از جمله مسائلی بودند که باعث شدند رسانه ها، رئیس جمهور آمریکا را به سهل انگاری و سیاسی بازی در زمینه مقابله با کرونا متهم کنند.

بر اساس نظرسنجی موسسه راهبردهای افکار عمومی، موضوع کرونا این روزها به یک موضوع کلیدی انتخاباتی و به یکی از مهمترین موضوعات طی 10 سال اخیر برای افکار عمومی در آمریکا تبدیل شده است. روز به روز هم به میزان حساسیت مردم به این موضوع افزوده می شود. در همین حال، نظرسنجی ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال نشان داد که 51 درصد مردم آمریکا، تا به اینجای کار، از عمللکرد ترامپ در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا ناراضی هستند و فقط حدود 45 درصد آنها ابراز رضایت کرده اند.

فراموش نکنیم که یکی از راهبردهای انتخاباتی ترامپ برای پیروزی، افزایش میزان مشارکت است. اگر قرار باشد بحران سلامت در آمریکا برای مدت زمان بیشتری و تا روزهای نزدیک به انتخابات در این کشور ادامه پیدا کند، آقای ترامپ باید با یک بحران و معضلی جدید نیز سر و کله بزند.

عده ای هم معتقدند که ترامپ در این بحران با هوچی گری سعی خواهد کرد دشمن تراشی کرده و انگشت اتهام را به سمت مهاجران، رسانه ها، رنگین پوستان و دموکرات ها نشانه فرایند. اما اینکه تا چه پیروز خواهد شد و تا چه حمایت مردم را جلب خواهد کرد، هنوز محله سوال است. نکته مهمتر اینکه او در مسند قدرت است و بجای انتقاد، باید پاسخگو باشد و این خبر خوبی برای او نیست.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 801

به "یادداشت، آیا ویروس کرونا ترامپ را بازنده انتخابات ریاست جمهوری می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، آیا ویروس کرونا ترامپ را بازنده انتخابات ریاست جمهوری می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید