برای دنیا بدون رهبری امریکا آماده شویم

به گزارش مجله بوشهری ها، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان حدود یک هفته پس از مصاحبه خبری ترامپ درباره تصمیم دولتش برای خروج نیروهای نظامی اش از خاک آلمان، در اظهاراتی تأمل برانگیز درباره بر هم خوردن معادلات قدرت در دنیا و صندلی امریکا، به اروپاییان پیشنهاد کرد به دنیا بدون رهبری واشنگتن بیندیشند.

برای دنیا بدون رهبری امریکا آماده شویم

به گزارش گاردین، قدرتمندترین سیاستمدار زن حال حاضر دنیا که با وجود لرزش های جسمانی اش همچنان حرف نخست را در اروپا می زند و تا چند روز دیگر نیز در رأس اتحادیه اروپا می نشیند و ریاست دوره ای اتحادیه را در دست می گیرد، در گفت و گویی چالشی با 6 روزنامه اروپایی؛ گاردین انگلیس، زوددویچه زیتونگ آلمان، لوموند فرانسه، لاوانگاردیای اسپانیا، لااستامپای ایتالیا و پلتیکای لهستان، با صحبت درباره لزوم برقراری روابط استراتژیک و مالی با چین و روسیه و تغییر صندلی قدرت دنیای، آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت و خروج نظامیان امریکایی از خاک آلمان را برای دولت او پرضرر خواند. وی همچنین در جریان این مصاحبه به لزوم اتحاد اروپا برای احیای مالی در پساکرونا و شرایط همکاری با انگلیس پس از سرانجام ضرب الاجل برگزیت نیز اشاره ای داشت.

پاسخ به اتهام ترامپ

حدود یک هفته پیش دونالد ترامپ در گفت و گو با رسانه ها اعلام نمود با خارج کردن 9500 نظامی اش از آلمان، شمار سربازانش را به 25 هزار نفر می رساند چرا که با حضور امریکایی ها، دولت برلین از هزینه دفاعی اش غافل مانده است. مقامات آلمانی در آن موقع بلافاصله به این اتهام پاسخ ندادند اما این سکوت شروع یک طوفان بود تا به نوشته گاردین مرکل پاسخ رئیس جمهوری امریکا را در هشداری به کشورهای اروپایی درباره تأمل در واقعیت تازه تغییر در صندلی قدرت دنیای امریکا بدهد.

مرکل در مصاحبه با خبرنگاران 6 روزنامه معتبر اروپایی گفت: ما با این مسأله عظیم شده ایم که امریکا می خواهد قدرت دنیای باشد. اینکه حالا آنها می خواهند از این نقش فاصله بگیرند، کاملاً آزاد هستند. اما ما باید خیلی عمیق تر به شرایط جدید فکر کنیم و به دنیا بدون رهبری امریکا بیندیشیم. صدراعظم آلمان اضافه نمود: حضور نظامیان امریکایی تنها به سود آلمان یا اتحادیه اروپا به عنوان عضوی از ناتو نیست بلکه منافعی برای خود امریکا نیز دارد. بدون شک ما باید هزینه بیشتری برای تقویت سیستم دفاعی مان داشته باشیم. گرچه در سال های اخیر نیز تا حدود زیادی به این هدف دست یافته ایم اما باید این راستا را تا تقویت کامل ظرفیت های نظامی مان ادامه دهیم.

به باور ناظران مرکل در حالی اینگونه فاش از به زیر آمدن امریکا از رأس قدرت دنیای می گوید که همیشه صندلی اثرگذار امریکا را در وقایع دنیای تحسین می کرد. اما تغییر نگاه او به امریکا از ماه سپتامبر سال گذشته کاملاً نمود داشت. او سپتامبر 2019 گفته بود: اروپا باید خود به فکر امنیتش باشد. زیرا امریکا دیگر مانند ایام جنگ سرد، به فکر محافظت از اروپا نیست. البته مرکل در زمان اوباما نیز، به دلیل بودجه محدود نظامی بارها مورد سرزنش قرار گرفته بود اما این شرایط با روی کارآمدن دونالد ترامپ به اوج خود رسید و در نهایت منجر به تصمیم ضربتی ترامپ برای کاهش نیروهایش شد. در این شرایط در حالی که بسیاری قصد دارند اظهارات اخیر مرکل را تأییدی بر خواست امانوئل مکرون برای تشکیل حکومت استراتژیک اروپایی بدون تکیه بر امریکا بدانند اما به باور تحلیلگران گاردین، زن اول آلمان موضع محتاطانه تری در این باره داشته است.

لزوم تقویت روابط با چین و روسیه

در شرایطی که هژمونی امریکا در صندلی لرزانی قرار گرفته است، مرکل از منافع مشترک با چین و لزوم تعامل بیشتر اتحادیه اروپا با این کشور گفت: نشست ماه سپتامبر ما با چین به دلیل کرونا لغو شد اما ما همچنان تعاملاتمان با این کشور را ادامه می دهیم چرا که اروپا و چین منافع مشترکی مانند اقدامات مؤثر آب و هوایی دارند. ما بارها مذاکراتی برای قراردادهای سرمایه گذاری داشتیم و حتی باید به تقویت سیاست های مان در آفریقا که چین در بعضی مناطق آن نفوذ دارد بپردازیم. اروپایی ها باید هر کاری برای یکدست شدن انجام دهند در غیر این صورت قدرت خود را از دست می دهند. از طرفی چین تبدیل به یک بازیگر دنیای شده و با یک اتحاد همه جانبه با وجود چالش عظیم در سیستم سیاسی مان می توانیم با این کشور در مسائل مالی، تغییرات آب و هوایی و... همکاری قابل تأملی داشته باشیم.

وی درباره روسیه نیز گفت: مذاکرات سازنده با روسیه نیز احتیاج فعلی ماست و دلیل خوبی نیز برای آن داریم که نقش اثرگذار استراتژیک روسیه در سوریه و لیبی دو همسایه اروپایی است. من همچنان مشتاق این تعامل هستم.

توپ برگزیت در زمین انگلیس

صدراعظم آلمان همچنین با نزدیک شدن به سرانجام ضرب الاجل یازده ماهه انگلیس برای قطع روابط و خروج کامل از اتحادیه اروپا به نوعی در لفافه به دولت بوریس جانسون هشدار داد: انگلیس باید با تبعات تصمیم بوریس جانسون برای ادامه راه مالی و تجاری بدون اتحادیه اروپا زندگی کند و هیچ راه گریزی نیز برای آن نیست. ما نباید برای انگلیس معین تکلیف کنیم بلکه این خود بریتانیا است که معین می نماید چه می خواهد. آن موقع 27 عضو اتحادیه باید درباره آن خواست تصمیم بگیرند. اما اگر آنها خواستار تعامل باشند و قوانین را نپذیرند ما روابطمان را محدود می کنیم.

اتحاد اروپا برای احیای مالی

یکی از موضوعاتی که خبرنگاران روزنامه های اروپایی از مرکل پرسیدند موضع او در خصوص اقتصاد پساکرونا و راه چاره صدراعظم آلمان برای خروج اتحادیه از این بحران سخت بود که او پاسخی نه به عنوان یک عضو که درست مانند رئیس یک مجموعه داد: آلمان بدهی بالایی ندارد و برای احیای اقتصاد اروپا پس از بحران کرونا می تواند هزینه بیشتری را تقبل کند. چرا که آنچه برای اروپا مناسب باشد برای ما هم خوب خواهد بود. صدراعظم آلمان در حالی از آمادگی کشورش برای یاری به کشورهای بحران زده در کرونا گفت که ماه گذشته خودش در کنار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد تخصیص بسته حمایتی 500 میلیارد یورویی به صورت اوراق قرضه را به اتحادیه اروپا داد: شیوع ویروس کرونا، اتحادیه اروپا را با یک چالش پیش بینی نشده روبه رو کرد که در این شرایط آلمان نباید تنها به خودش فکر کند و باید برای یک همبستگی آماده شویم. منافع همه ما در این اتحاد است. اقتصاد اروپا باید احیا گردد چرا که این معضل سبب بروز مشکلاتی مانند بیکاری می گردد که اصول دموکراسی را زیر سؤال خواهد برد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1038

به "برای دنیا بدون رهبری امریکا آماده شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای دنیا بدون رهبری امریکا آماده شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید