کشت شالی به 40 درصد سفره های آب زیرزمینی گلستان خسارت زد

به گزارش مجله بوشهری ها، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت:کشت شالی در 10 سال گذشته، سبب از بین رفتن 40 درصد سفره های آب زیرزمینی استان شده و از این پس استفاده از آب زیرزمینی برای کشت این محصول محدودیت دارد.

کشت شالی به 40 درصد سفره های آب زیرزمینی گلستان خسارت زد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور لوکس کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مختار مهاجر در جلسه شورای کشاورزی شهرستان گنبدکاووس افزود: براساس مصوبه هیات دولت، از سال جاری می باید جلوی کشت شالی در گلستان گرفته می شد که باتوجه به وقوع سیل و خسارت های آن از یک طرف و آورده آب مناسب ازسوی دیگر، این مصوبه از سال آینده در استان اجرایی خواهد شد.

وی گفت: از سال آینده محدودیت هایی برای کشت شالی با استفاده از آب زیرزمینی در گلستان لحاظ شده و کشت این محصول فقط باید به روش خشکه کاری و یا استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار انجام گردد.

دکتر مهاجر افزود: سال جاری به دلیل سیل گلستان و آورده خوب آب در این بخش، اراضی زیادی در استان به کشت شالی اختصاص یافت و درآمد 45 هزار میلیارد ریالی عاید کشاورزان کرد که تاحدود زیادی خسارت سیل را جبران و جهادکشاورزی هم 25 هزار تن انواع کود شیمایی بین کشاورزان خسارت دیده از سیل توزیع کرد.

ویگفت: سیل سال جاری درمجموع 19 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی گلستان وارد کرد که تا الان هزار و 200 میلیارد ریال یاری بلاعوض به کشاورزان این استان پرداخت شده و درآمد 45 هزار میلیارد ریالی کشت شالی درسالجاری هم بخش قابل توجهی از خسارت سیل را جبران کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین رویکرد جدید وزارت جهادکشاورزی را افزایش فراوری با مدیریت بهینه آب، سوخت و رعایت الگوی کشت گفت و گفت: به دلیل کمبود 60 درصدی منابع آبی در استان بویژه در شهرستان گنبدکاووس، استفاده از روش های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله و رعایت الگوی کشت امری لازم است.

مهاجر از اختصاص تسهیلات و اعتبارات مورد احتیاج برای تجهیز سالانه هزارو 500 تا دو هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس به روش ها و سیستم های آبیاری تحت فشار اطلاع داد و افزود: استفاده از این روش ها راندمان بهره وری آب را از 30 به 75 درصد افزایش می دهد، ضمن اینکه رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت شالی در این شهرستان نیز برای مدیریت منابع آبی لازم است.

وی توسعه کشت های گلخانه ای را از دیگر سیاست های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش فراوری دانست و گفت: شرایط اقلیمی گنبدکاووس و وجود سالانه 270 روز آفتابی برای توسعه این نوع کشت ها بسیار ایده ال است و هم اکنون برای احداث 247 هکتار گلخانه در این شهرستان تقاضا شده است.

مهاجر افزود که از این پس بایدبساط فراوری سبزی و صیفی در اراضی زراعی گلستان و نیز در گنبدکاووس که 45 روزه است، جمع گردد و فراوری این محصولات به فضای گلخانه ای که 10 ماه از سال را می توان فراوری کرد و افزایش درآمد و اشتغال مولد را نیز به همراه دارد، منتقل کرد.

وی اعلام کرد: اکنون گلستان با پدیده نگران کننده تغییر اقلیم روبرو است و کاهش بارش ها یکی از اثرات آن است و ما چاره ای جز رعایت الگوی کشت، مدیریت منابع آبی و خاکی و نیز ترویج کشاورزی حفاظتی نداریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین از توزیع 104 هزار تن انواع کود شیمیایی درسال جاری بین کشاورزان این استان اطلاع داد و گفت که توزیع این مقدار کود که 21 هزار تن آن در گنبدکاووس توزیع شده، 120 درصد مدت مشابه سال قبل است و مسئله ای در تامین این نهاده وجود ندارد.

مهاجر از افزایش چتر حمایتی صندوق بیمه کشاورزی برای زیر پوشش قراردادن اراضی با بارش سالانه کمتر از 180 میلی متر مناطق شمالی گلستان و گنبدکاووس نیز اطلاع داد و افزود: از سال جاری بیمه علاوه بر جبران خسارت در ازای پرداخت حق بیمه عادی، درصورت استفاده کشاورزان از بیمه تکمیلی، تا 80 میلیون ریال هم خسارت برای هر هکتار پرداخت می نماید.

وی در خصوص حق آبه رودخانه اترک نیز گفت: گلستان در حاشیه این رودخانه، 45 هزار هکتار اراضی زراعی از مراوه تپه تا گمیشان دارد که فقط مشمول حق آبه سیلابی و نه حق آبه دائمی می شوند و بر این اساس، درصورت وقوع سیلاب های فصلی، کشاورزان این مناطق می توانند از آب رودخانه برای مصارف کشاورزی و ذخیره آب در قالب آب بندان ها اقدام کنند.

مهاجر به تفاهم نامه بین دو وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی درخصوص برقی کردن چاه های عمیق آب کشاورزی نیز اشاره نمود و افزود: با اجرای این طرح که هزینه آن را وزارت نیرو از محل آزادسازی سوخت می دهد، با برقی کردن هر حلقه چاه عمیق آب، سالانه 27 تا 32 هزار لیتر سوخت صرفه جویی می گردد.

وی اختصاص سهمیه سوخت به کشاورزان بزرگ و عمده بالای 500 هکتار زمین، اجرای طرح افزایش فراوری گوشت قرمز و شیر با وارد کردن گاوهای مولد خارجی، اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی کمباین های گلستان باهدف جلوگیری از ریزش غلات و اهتمام ویژه به طرح پلاک گذاری ماشین آلات بخش کشاورزی را از دیگر فعالیت های در دست اقدام جهادکشاورزی گلستان گفت.

در این جلسه معاون فنی شرکت پخش فرآورده های نفتی گلستان، فرماندار ویژه و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس و نیز بعضی اعضای شورای کشاورزی این شهرستان هم به بیان نظرهای خود پرداختند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 536

به "کشت شالی به 40 درصد سفره های آب زیرزمینی گلستان خسارت زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت شالی به 40 درصد سفره های آب زیرزمینی گلستان خسارت زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید