نکاتی جالب درباره کشور سوئیس

به گزارش مجله بوشهری ها، دوست دارید درباره سوئیس بیشتر بدانید؟ کشور کوه های بلند و دریاچه های چشم نواز. این مقاله مجموعه ای از حقایق جالب درباره فرهنگ، تاریخ و صنعت گردشگری این کشور است.

نکاتی جالب درباره کشور سوئیس

این کشور چیزی فراتر از شکلات های معروف اش دارد. از رشته کوه های آلپ و پارک ملی سوئیس گرفته تا دریاچه ژنو و شهر دو هزار ساله زوریخ، تعداد جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی این کشور محصور در خشکی، بی نهایت است. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا نتوانید از دیدن این کشور زیبا، حتی برای یک بار در تمام طول عمر، بگذرید. اما پیش از سفر به هر کشوری، بد نیست نکات و حقایقی را درباره آنجا یاد بگیریم. یاد گرفتن درباره کشورهای دیگر، جالب و لذت بخش است. شما در این جهت چیزهای جدیدی یاد می گیرید، با آداب و رسوم، نحوه زندگی دیگر ملت ها، زبان آن ها و آشپزی منحصر به فردشان آشنا می شوید. در ادامه، این ویژگی ها را در مورد کشور سوئیس و اهالی آن بررسی می کنیم.

تاریخ سوئیس به حدود 150,000 سال قبل باز می شود. تخمین زده می شود که قدیمی ترین شهرک کشاورزی یافت شده در این منطقه به 5300 سال قبل از میلاد تعلق دارد. La Tène یکی از اولین فرهنگ هایی است که که در این منطقه شکوفا شده و در طول عصر آهن در حدود سده پنجم قبل از میلاد پیشرفته است. هلوتی ها (Helvetii) یکی از مهم ترین قبایل سلتی در سوئیس بودند، اما در جریان جنگ Bibracte، ارتش روم به رهبری ژولیوس سزار آن ها را شکست داد.

آیا می دانستید که نام رسمی این کشور، کنفدراسیون سوئیس (Confoederatio Helvetica) است که در سال 1292 تاسیس شده است؟ علاوه بر این، سوئیس در زبان آلمانی Schweiz، در ایتالیایی Svizzera، در فرانسه Suisse و در زبان رومانش Svizra نامیده می شود. در سال 1292، سوئیس اتحادیه ای از سه کانتون (یکی از انواع تقسیمات کشوری در برخی از کشورها) اصلی بود که تحت حکومت هابسبورگ (Habsburg) قرار داشت و در سال 1815 آزاد شد.

مرکز آن برن است و واحد پول رسمی آن فرانک سوئیس است. نزدیک به هفتاد درصد این سرزمین را کوه های سر به فلک کشیده پوشانده که 60 درصد این منطقه کوهستانی در کوهستان آلپ واقع است. سوئیس با مساحت 41,283 کیلومتر مربع، کشور کوچکی به شمار می رود و از طریق پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش و لیختن اشتاین احاطه شده است. پنج شهر مهم سوئیس عبارت اند از: بازل، ژنو، برن، لوزان و زوریخ. این کشور 26 کانتون دارد. 17 بخش آن به زبان آلمانی و اهالی 4 کانتون غربی یعنی ژنو، نوشاتل (Neuchâtel)، ژورا (Jura) و کانتون وو (Vaud) به زبان فرانسوی صحبت می کنند. ایتالیایی نیز زبان چهار منطقه جنوبی در کانتون های گروبوندان (Graubünden) و تیچینو (Ticino) است و زبان رومانش (Romansh) که ریشه لاتین دارد تنها در گروبوندان شنیده می شود.

آب و هوای سوئیس از منطقه ای به منطقه دیگر فرق دارد. آب و هوای غالب آن، معتدل به همراه تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد و برفی است. بلندترین یخچال کوهستان آلپ به طول 14 مایل که میراث جهانی یونسکو نیز است، در سوئیس واقع شده است. مرتفع ترین ایستگاه قطار اروپا Jungfraujoch با ارتفاع 11,330 پا در این کشور واقع شده است. مقر اروپایی سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، سازمان بهداشت جهانی، کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، مجمع جهانی اقتصاد، سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO)، اتحادیه بین المللی فرودگاه ها و کتابخانه مجازی شبکه جهانی وب در ژنو قرار دارند.

بعد از سوئد، سوئیس، بالاترین سن امید به زندگی در اروپا را دارد. سوئیس دارای سابقه طولانی بی طرفی در مناسبات سیاسی و نظامی است. تنها کشوری است که به ازای هر کیلومتر مربع مساحت، بیشتر از یک کیلومتر جهت پیاده روی دارد. به علاوه زیباترین و مشهورترین پیست اسکی جام جهانی داونهیل یا سرعت در کوه Lauberhorn واقع شده است. این کشور بهترین مکان برای تجربه لذت بخش قایق سواری است. مژده به علاقه مندان گلف که به سوئیس سفر می کنند؛ این کشور یکی از بهترین زمین های گلف کل اروپا را در اختیار دارد. بیشتر مردم سوئیس کاتولیک و پروتستان هستند. فوتبال، هاکی روی یخ و تنیس از ورزش های مورد توجه و علاقه مردم است. دو بازیکن مطرح تنیس راجر فدرر و مارتینا هینگیس از این کشور هستند.

سوئیس اولین کشوری است که دموکراسی مستقیم را که شامل دادخواست های عمومی و همه پرسی می شود، اجرا کرده است. نستله (Nestlé) ، بزرگ ترین تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی جهان است که دفتر مرکزی آن در وو وه (Vevey) واقع شده است. اولین شکلات تخته ای جهان نیز در سال 1819 از طریق François-Louis Cailler، همینجا تولید شد. مردم سوئیس، به طور میانه سالانه در حدود 22 پوند، شکلات می خورند. کشاورزی و باغ داری جایگاه خاصی در این کشور دارد. این مقاله تنها گوشه ای از ویژگی های منحصر به فرد این کشور زیبا را بازگو می کند. اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟ برای دیدن شگفتی های بی نظیر این بهشت زمینی، چاره ای ندارید جز این که برای سفری به یادماندنی به سوئیس، برنامه ریزی کنید.

منبع: کجارو / buzzle.com
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2042

به "نکاتی جالب درباره کشور سوئیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی جالب درباره کشور سوئیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید