کتاب وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی روانه بازار نشر شد

به گزارش مجله بوشهری ها، به گزارش خبرنگاران، مکاتب سیاسی اسلامی و فلاسفه آن به نحو سلبی و ایجابی با محیط فکری - فرهنگی و سیاسی - اجتماعی خود ارتباط برقرار نموده و در مسئله ذهنی خود از آنها متأثر بوده اند و متناسب با نوع مسائل زمانه خود با محیط بیرون تعاملات مستقیم و غیر مستقیم داشته و به ازای نوع اقتضائات محیط بیرونی و به میزان تأثیرپذیری از مبانی دینی و از مکاتب فلسفی پیشین(فلسفه یونانی و نوافلاطونی و ایران قدیم و مشرق زمین و...) ماهیت متفاوت یافته و از یکدیگر متمایز شده اند.

کتاب وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی روانه بازار نشر شد

در این اثر نشان داده شده است که در حوزه عمل و زندگی سیاسی می توان از مکاتب چهارگانه فلسفه سیاسی اسلامی (فلسفه سیاسی مشاء، فلسفه سیاسی اشراق، فلسفه سیاسی تقریبی، و فلسفه سیاسی متعالیه) سخن گفت. البته در حوزه نظر مکاتبه شکل گرفته شامل مکاتب سه گانه فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و فلسفه متعالیه هستند.

این کتاب در چهار فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان مشترکات مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی به بیان مشترکات معرفت شناسانه و روشی (منشأ، منابع و انواع معرفت ها و رویکردهای معرفتی در فهم هستی و انسان) پرداخته و مشترکات هستی شناسانه (اصل هستی بخشی حق تعالی و عوالم هستی و کیفیت ارتباط آنها) و مشترکات انسان شناسانه (مدنیت طبیعی انسان و اصل اراده و اختیار انسان) را مورد بررسی قرار داده و مشترکات در مسائل (سیاست فاضله، سعادت، اعتدال و عدالت) را مورد تأکید قرار داده است.

فصل دوم با عنوان تمایزات محیطی مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی به رشته تحریر در آمده و در آن نویسنده زمینه های تاریخی مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی از جمله زمینه های داخلی جهان اسلام نقش شرایط و موانع بیرونی و حوادث و اوضاع فکری - فرهنگی اعصار و قرون گوناگون را مورد بررسی قرار داده است.

تمایزات مبنایی مکاتب سه گانه عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن نویسنده تمایزات معرفت شناسانه (چیستی معرفت و مکاتب و تمایز منابع معرفت شناسانه) و تمایزات روش شناسانه (روش عقلی، روش شهودی/ ذوقی/ دلی و روش ممزوج برهانی کلامی استنادی صدرایی) را بیان کرده، تمایزات هستی شناسانه (هستی شناسی مشائی، اشراقی و حکمت متعالیه) را شرح داده و تمایزات انسان شناسانه؛ کمال نفس و دیدگاه ها (مشاء و فضایل چهارگانه، حکمت اشراق و کمال انسان، حکمت متعالیه و کمال انسان و فلاسفه تقریبی و کمال انسان) را مورد تأکید قرار داده است.

نویسنده در چهارمین و آخرین فصل این کتاب که با عنوان تمایزات مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی تألیف شده، در مسائلی به بیان نبی و نبوت، ریاست و حکمرانی نبی و انسان کامل پرداخته و سعادت، اعتدال و فضیلت را مورد بررسی قرار داده و شریعت/ قانون و محبت را به رشته تحریر درآورده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2205

به "کتاب وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی روانه بازار نشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی روانه بازار نشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید