نکات مهم برای کمپینگ در کوهستان که باید بدانید

به گزارش مجله بوشهری ها، بی شک، کمپینگ و استقرار چادر در کوهستان یکی از بایدهای کوهنوردی و طبیعتگردی است. توجه و اهتمام به نکات مهم برای کمپینگ در کوهستان می تواند موجب کاستن از اشتباه در یکی از ابعاد مهم کوهنوردی و طبیعتگردی شده و اوقات خوش، صعود پیروز و سلامت را برای یک کوهنورد و طبیعتگرد رقم بزند. با ما در مقاله اصول کمپینگ در کوهستان همراه شوید تا شما را با شرایط کمپینگ در کوهستان آشنا کنیم.

نکات مهم برای کمپینگ در کوهستان که باید بدانید

فهرست مطالب

نظماصول مهم و ضروریایمنیتناسبحمایتبررسی پیش از برنامهآسودگینظافتهم چادری و هم کمپی

نظم

چیدمان داخل و خارج چادر و قرار دادن هرچیزی در جای خود، یکی از نکات مهم برای کمپینگ در کوهستان محسوب می گردد. به عبارتی، نظم یک مقوله مکانی است که اشاره به قرارگیری اشیا و افراد در جای صحیح دارد. نظم اگر رعایت گردد، هست و اگر رعایت نگردد، نیست و وجود یا عدم وجود نظم، منوط به رعایت یا رعایت نکردنش است.

-تعیین لوازم مورد نیاز برای کمپینگ در کوهستان و قرار دادن وسایل اضافی در کوله پشتی

-پرهیز از بکار بردن وسایل تیز، برنده و آتش زا

-اطمینان از ظروف مایعات

-در دسترس بودن وسایل ضروری

-استفاده مناسب از جیب های داخل چادر

-چیدمان آشپزخانه

-معین بودن مکان وسایل مشترک

اصول مهم و ضروری

اصول همانطور که در ساخت بنا و ساختمان مهم بوده، در استقرار کمپ موقتی نیز حائز اهمیت خواهند بود. در ادامه به اصول کمپینگ در کوهستان می پردازیم:

-محل استقرار چادر از لحاظ جهت باد، باران و برف

-توجه به نور آفتاب

-صاف و خشک بودن زیر چادر

-فاصله نسبت به چادرهای دیگر

-اشراف نسبت به منطقه

-دسترسی به آب

-در معرض دید بودن

ایمنی

آرامشی که در هنگام شب دست می دهد، ناشی از احساس ایمنی و اطمینان به محل چادر است. به عبارتی، براساس مقاله شرایط کمپینگ در کوهستان می توان گفت که احساس امنیت در چادر، استراحت شبانه و برنامه روز را تحت تاثیر خواهد داد.

-دوری از بستر رودخانه ها

-دوری از محل حیوانات و آغل ها

-دوری از محل ریزش سنگ

-دوری از شکافهای یخی

-نبودن در جهت بهمن

تناسب

این بخش از اصول کمپینگ در کوهستان به تناسب چادر با فرد و نوع فعالیت کوهنوردی ارتباط دارد. در هر زمان و مکان اگر تناسب بهم بخورد، مشکل ایجاد خواهد شد.

-رنگ: متمایز بودن رنگ چادر با طبیعت

-نوع: بی شک، چادری که برای ارتفاع بالا مناسب است، برای برنامه های تفریحی و گلگشتی مناسب به نظر نمی رسد و عکس این رابطه نیز صادق است.

حمایت

شلاقی شدن یا همان اصلاح پرچم، نشان دهنده این نکته است که برخی از قسمتهای چادر می توانند بخاطر شل شدن و عدم استقرار مناسب با ورزش باد به حالت شلاقی درآمده و مانند پرچم شروع به وزیدن کنند. این حالت موجب پارگی چادر شده که با استقرار مناسب و استفاده از بندهای حمایتی، این حالت برطرف خواهد شد.

بررسی پیش از برنامه

حتما چادری که برای برنامه استفاده می گردد، پیش از برنامه بررسی شده و نقاط ضعف و کاستی های احتمالی برطرف گردند؛ به ویژه اگر از آخرین زمان استفاده مدت زیادی گذشته است. بررسی چادر براساس موارد زیر صورت می گیرد:

-پارگی و آسیب های احتمالی موجود اعم از خرابی زیپ ها، ترک یا خمیدگی دیرک ها

-کاستی های احتمالی در لوازمی مثل دیرک، حمایت ها، میخ ها

-آشنایی با چگونگی استقرار که بی شک هر چادری قلق و روش برپایی متفاوتی خواهد داشت.

-کثیفی

آسودگی

اصل آسودگی نیز به یک اصل نظامی اشاره دارد که می گوید: اگر 10 دقیقه فرصت برای استراحت دارید، 9 دقیقه را صرف استقرار مناسب کنید. البته، رعایت هر کدام از موارد زیر بسته به شرایط و منطقه دارد اما، در شرایط عادی می توان همه موارد را رعایت کرد. یعنی تا آنجا که می گردد، وقت کافی را صرف هر کدام از موارد مطرح شده، کنیم. بی شک، توجه به این اصل تمام فرآیند کمپینگ را تحت الشعاع قرار داده و آسودگی را به همراه خواهد داشت.

نظافت

در حالیکه نظم اشاره به چیدمان مکانی افراد و اشیا دارد، نظافت مقوله بهداشتی و پاکیزگی تلقی می گردد. این یک امر بدیهی است که زیستن در یک مکان بدون در نظر دریافت مسائل بهداشتی و پاکیزگی موجباب بروز مسائلی از جمله آلودگی و بیماری را فراهم خواهد کرد. رعایت نکردن پاکیزگی، موجب کثیفی و عدم توجه به اصول بهداشتی موجب بیماری خواهد شد. با رعایت این موارد که در مقاله شرایط کمپینگ در کوهستان ذکر شده اند، می توان مسائل را به حداقل رساند:

-مدیریت زباله ها

-پاکیزگی بدن با استفاده از مواد پاک کننده

-پاکیزگی ظروف

-دقت در استفاده از آب مصرفی

-دقت در استفاده از کنسروها و مواد غذایی

-تعبیه سرویس بهداشتی موقت صحرایی دور از چادر

هم چادری و هم کمپی

شاید مهمترین بخش استقرار در کوهستان هم چادری باشد. روش تعامل با هم چادری می تواند یک برنامه کوهنوردی را از اوج لذت و سلامت به تعارض و از هم پاشیدگی برساند. به عبارتی، اگر تمایل داریم تا روانی آزاد، همصحبتی شیرین و یاوری مطمئن داشته باشیم، باید توجه ویژه ای به هم چادری، انتخاب آن و فرایند کارهای مشترک داشته باشیم:

-شناخت از قبل

-آشنایی با عادات تغذیه و خواب

-داشتن صبوری در موارد بروز تعارض

-تقسیم کار

-تقسیم ابزار مورد نیاز پیش از برنامه

-تجربه هم چادری بودن با هم

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1253

به "نکات مهم برای کمپینگ در کوهستان که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم برای کمپینگ در کوهستان که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید