نانو پوشش شیشه با خاصیت پرتو فرابنفش فراوری شد ، مرگ سالانه یک میلیار پرنده در برخورد با ساختمان های آمریکا!

به گزارش مجله بوشهری ها، محققان نانوپوششی ارائه کردند که روی سطح شیشه پنجره قرار داده می گردد که با انعکاس پرتو فرابنفش موجب کاهش برخورد پرندگان می گردد.

نانو پوشش شیشه با خاصیت پرتو فرابنفش فراوری شد ، مرگ سالانه یک میلیار پرنده در برخورد با ساختمان های آمریکا!

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با مشاور ساخت در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، تصاویر درختان و آسمان که در شیشه های ساختمان ها انعکاس پیدا می نماید، برای پرندگان تداعی گر زیست گاه آن ها است. از این رو، پرندگان با مشاهده این مناظر در شیشه ها به سوی پنجره پرواز نموده و با سرعت بالا به این شیشه ها برخورد می نمایند و جان خود را از دست می دهند. 360 میلیون تا یک میلیارد پرنده فقط در آمریکا به دلیل این نوع برخورد ها کشته می شوند.

بینایی پرندگان با انسان ها تفاوت دارد، چشم ما حاوی سه نوع گیرنده مخروطی رنگی است، در حالی که پرندگان نوع چهارمی از گیرنده ها را دارند که از نظر فرکانس دریافت سیگنال با ما انسان ها تفاوت دارد. این گیرنده در چشم پرندگان قادر به دریافت طول موج فرابنفش است، به همین دلیل پرندگان، برخلاف انسان ها، قادر به دیدن پرتو های فرابنفش هستند.

تانیا دی، از دانشکده مهندسی دانشگاه سوانسی می گوید: به همین دلیل است که ما به دنبال استفاده از پوشش ها یا الگو های فرابنفش در پنجره ها هستیم تا با این کار مانع از برخورد پرنده با شیشه شویم.

دی چنین فرض می نماید که تنظیم بعضی خواص انعکاس فرابنفش در شیشه پنجره ها می تواند به انعکاس بیشتر پرتو های فرابنفش یاری شایانی کند که این موضوع به نجات جان پرندگان منجر می گردد. این موضوع در ساختمان های مرتفع و هواپیما ها نقش مهمی دارد.

نانوذرات دی اکسیدتیتانیم یک ماده بسیار رایج در کرم های ضدآفتاب است که موجب مسدود کردن جهت نفوذ پرتو فرابنفش می گردد. همچنین از این ماده برای فراوری رنگ های محافظ در برابر پرتو فرابنفش، جوهر، پلاستیک و منسوجات استفاده می گردد.

این گروه تحقیقاتی به رهبری دی از نانوذرات دی اکسیدتیتانیم برای توسعه فیلم نازکی استفاده کردند که روی شیشه قرار داده می گردد. این فیلم نازک به روش تف جوشی سل ژل فراوری شده که در آن نانوبلور های شفاف دی اکسیدتیتانیم به صورت پوشش نانو روی سطح شیشه قرار داده می گردد.

از آنجایی که بین اثر محافظت در برابر پرتو فرابنفش و اندازه ذرات رابطه وجود دارد، مشخص اندازه بهینه برای بیشینه کردن اثر محافظت، لازم است. این گروه از ذراتی با ابعاد 148 نانومتر برای فراوری فیلم نازک استفاده کردند که این کار موجب افزایش 27.8 درصدی بازتابندگی پرتو فرابنفش می گردد.

گفتنی است؛ البته این پوشش دارای خواص آنتی باکتریال نیز بوده و می تواند برای مقابله با ویروس ها و باکتری مفید باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1027

به "نانو پوشش شیشه با خاصیت پرتو فرابنفش فراوری شد ، مرگ سالانه یک میلیار پرنده در برخورد با ساختمان های آمریکا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانو پوشش شیشه با خاصیت پرتو فرابنفش فراوری شد ، مرگ سالانه یک میلیار پرنده در برخورد با ساختمان های آمریکا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید