مردم آثار عضویت ایران در سازمان شانگهای را در اقتصاد خواهند دید

به گزارش مجله بوشهری ها، وزیر امور خارجه با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت که مردم حتما آثار این عضویت را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده خواهند کرد.

مردم آثار عضویت ایران در سازمان شانگهای را در اقتصاد خواهند دید

به گزارش ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه رئیس جمهور به منظور شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه مرکز تاجیکستان حضور دارد، امروز (جمعه) در گفت وگو با شبکه خبر درباره پذیرش عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان گفت: مهم ترین شروع فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای است که ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی و گمرکی و زمینه های متعدد دیگری را شامل می شود.

وی افزود: این عضویت به دولت سیزدهم کمک می کند تا برای اجرای سیاست آسیامحور و کار با آسیا به نام یکی از اولویت های اصلی خود پیروز باشد.

امیرعبداللهیان با بیان این که از سال های پیش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در دستورکار بود، گفت: برای وارد شدن به فرایند عضویت دائم که امروز این اتفاق مهم رخ داد نیازمند پیگیری های جدی بودیم که آقای رئیس جمهور از همه فرصت های تماس های تلفنی و مهمانانی که برای مرنام تحلیف به تهران آمدند و عضو پیمان شانگهای بودند استفاده کرده و شخصا این موضوع را پیگیری کرد و به بنده هم تکلیف کرد که در رایزنی ها با همتایان این موضوع را با جدیت دنبال کنیم که بتوانیم این عضویت را در دوشنبه مرکز تاجیکستان به نتیجه برسانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه برای این عضویت موانع زیادی هم وجود داشت، افزود: اما با مجموع تلاش هایی که در دولت انجام شد خوشبختانه این رخ داد و سران کشورهایی، چون روسیه، چین، هندوستان، پاکستان و تاجیکستان که میزبان اجلاس بود کمک و همکاری کردند و این اتفاق مهم رقم خورد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: باید عضویت ایران در این سازمان را یک دستاورد خیلی مهم این اجلاس به تعداد آورد و حتما مردم عزیزمان آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده و ملاحظه خواهند کرد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: البته فرایند عضویت دائم به گونه ای است که مرحله به مرحله گام هایی اتخاذ می شود که در هر مرحله یکی از حلقه ها فعال می شود و در نهایت در یک فرایند حداکثر یک ساله تا یک سال و نیمه تمام بخش های مربوط به عضویت دائم ما به شبکه بزرگی که در بین کشور های عضو سازمان شانگهای قرار گرفته است، فعال می شوند و این یک شروع خیلی دقیق است.

وزیر امور خارجه بیان نمود: به موازات آن آقای رئیس جمهور با سران کشور های عضو سازمان شانگهای ملاقات های دوجانبه زیادی را داشتند. عمده ملاقات های ما حول محور همکاری های اقتصادی و تجاری، همکاری های گمرکی، ترانزیت و انرژی بود و در مواردی می دانید که ما در این حوزه ها دانشجویان زیادی داریم و برخی از مسائل دانشجویان و تجار و بازرگانان ما که باید حل و فصل می شد مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل این که تعداد زیادی از وزرا همراه رئیس جمهور در این سفر هستند، بلافاصله بعد از هر ملاقات، ملاقات های دوجانبه وزرای همراه را با همتایان خود ساماندهی کردیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1739

به "مردم آثار عضویت ایران در سازمان شانگهای را در اقتصاد خواهند دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم آثار عضویت ایران در سازمان شانگهای را در اقتصاد خواهند دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید