مراحل رشد کودک 5 ساله

به گزارش مجله بوشهری ها، رشد کودک 5 ساله سرشار از بحران های روحی و عاطفی است. او دیگر نه کودکی نوپا با مهارت هایی اندک است و نه کودکی آماده رفتن به دبستان. برای آگاهی از نحوه رفتار با یک کودک 5 ساله، به عنوان پدر و مادر، بهتر است از مختصات رشدی او در این سن آگاهی کامل داشته باشید.

مراحل رشد کودک 5 ساله

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - یک کودک 5 ساله بسیار بهتر از یک کودک نوپا می تواند خود را کنترل کند. بیشتر بچه ها در این سن قادر هستند برای مدتی در یک کلاس نشسته و به صحبت های معلم گوش دهند. همچنین کودک در این سن هنوز در حال یادگیری است تا احساسات خود را کنترل کند، اما همچنان در مواجهه با اتفاقات ناگهانی، مانند ریختن شیر روی لباسش، کنترل خود را از دست می دهد.

رشد کودک 5 ساله از لحاظ جسمی

کودک 5 ساله شما سال های نوپایی خود را پشت سر گذاشته و در آینده نزدیک به دبستان می رود. در این سال حرکات و فعالیت های او دقیق تر شده و تحت کنترل در می آید.

در سن 5 سالگی، بچه ها از حالت نوپای تپل شبیه به بچه ها پیش دبستانی می شوند. این زمانی است که کودک آغاز به از دست دادن چربی و افزایش عضله می نماید. به طور میانگین در سال پنجم تولد بچه ها 2 تا 2.5 کیلوگرم وزن اضافه می نمایند و 5 تا 7 سانتی متر به قدشان اضافه می گردد. در خاتمه پنج سالگی دید کودک 20/20 است.

نکات کلیدی

  • مهارت های حرکتی درشت: توانایی کودک در جست و خیز، پریدن، دویدن و پایکوبییدن در این سن رشد چشم گیری می نماید. همچنین تعادل و هماهنگی عضلات بهتری خواهد داشت.
  • مهارت های حرکتی ظریف: همانطور که عضلات کودک رشد می نمایند، کودک پنج ساله قادر به پوشیدن لباس، باز و بسته کردن دکمه ها و زیپ ها و یادگیری نحوه بستن کفش های خود است.
  • دیگر مهارت ها: غذا خوردن برای کودک 5 ساله، تجربه متفاوتی است. او اکنون به درستی از چنگال و قاشق استفاده می نماید و برای بریدن غذای خود احتیاج به یاری کمتری دارد.

هدایت برای پدر و مادر ها

همانطور که فرزند شما مهارت های جدیدی را یاد می گیرد، زمان بسیار خوبی برای دادن وظایف جدید به او است تا او را به چالش بکشند. به عنوان مثال، هنگامی که در استفاده از ظروف و قاشق و چنگال مهارت کافی یافت، آداب غذا خوردن را به او آموزش دهید.

رشد کودک 5 ساله از لحاظ احساسی

در سن 5 سالگی، بچه ها در حال وارد شدن به دنیای عظیمترها هستند و کنترل بیشتری روی عواطف و احساسات خود دارند. بسیاری از بچه ها 5 ساله آنقدر خوش خدمتی می نمایند تا مورد توجه مثبت پدر و مادر و عظیمتر ها قرار بگیرند. با این وجود، آنها هنوز کودکند و در معرض بحران های عاطفی، رفتار های افراطی و تناقضات هستند.

پنج سالگی زمانی است که بسیاری از بچه ها احساسات خود را با روشی معنی دار بیان می نمایند. به عنوان مثال، یک کودک 5 ساله ممکن است بگوید: من دوست ندارم شب ها زود به رختخواب روم.

بچه ها به طور طبیعی احساس همدلی با دیگران دارند. بطور مثال هنگامی که کودکی 5 ساله دوست خود را پریشان و ناراحت می بیند، ممکن است احساس خود را با بیان این جمله بروز دهد: متاسفم که تو غمگینی. کودک در این سن اگر در خصوص چیزی ناراحت باشد، به سادگی آنچه را که فکر می نماید بیان می نماید و چیزی شبیه به این می گوید: مامان من از دست تو دیوانه شدم! .

نکات کلیدی

  • بدون ناراحتی از پدر و مادرش جدا می گردد.
  • با بچه ها دیگر بازی می نماید و وسایلش را به اشتراک می گذارد.
  • دست کم به مدت پنج دقیقه کار های عظیمتر ها را انجام می دهد.

هدایت برای پدر و مادر ها

اکنون زمانی کلیدی برای آموزش شیوه های کنترل خشم و عصبانیت به کودک است. روش هایی مانند کشیدن یک تصویر، شمردن آرام تا پنج و تنفس عمیق، برای آرام کردن ذهن و بدن بسیار موثر هستند.

رشد کودک 5 ساله از لحاظ اجتماعی

کودک شما دوستان و روابط (از جمله معلمان و همسالان) جدیدی در خارج از حلقه خانواده برای خود تشکیل داده است. این اولین قدم برای استقلال او به شمار می آید. بسیاری از مهارت های اجتماعی و عاطفی که او در این سن به دست آورده، رفتن به مهد کودک را برایش بسیار ساده تر خواهد نمود.

از این رو، دوستی ها برای کودک 5 ساله اهمیت بیشتری پیدا می نمایند. کودک در این سن به سوی دوستانش گرایش خاصی دارد و با دو یا سه کودک دیگر رابطه ای نزدیک برقرار می نماید.

نکات کلیدی

  • می خواهد دوستانش را شاد کند.
  • با قوانین کنار می آید.
  • می خواهد مانند دیگر بچه ها باشد

هدایت برای پدر و مادر ها

بایستی در کلاس های درس و زمین های بازی مراقب کودک باشید تا مورد قلدری دیگر بچه ها قرار نگیرد. در صورت بروز مشکل، حتما مداخله کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع بازی فکری بچه ها از تولد تا 9 سالگی

رشد کودک 5 ساله از لحاظ شناختی

کودک 5 ساله تفاوت بین درست و اشتباه را درک می نماید. او مفهوم قوانین را درک می نماید و می خواهد با پیروی از قوانین عظیمتر ها را شاد کند.

گفتار و زبان

در این سن، بچه ها می توانند با استفاده از واژه ها، احتیاج های خود را بیان نمایند؛ عظیمسالان به راحتی صحبت های آن ها را می فهمند. آن ها می توانند دستورالعمل های پیچیده تر را نیز دنبال نمایند و معنی واژگان موقعیتی را بدرستی می فهمند و خودشان نیز از واژه هایی مانند بالا، زیر یا کنار استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانید: مراحل رشد زبان و گفتار کودک از تولد تا 5 سالگی

بازی

بچه ها 5 ساله از بازی های نمایشی لذت بسیاری می برند. دوست دارند تا با دوستان خود حریم خصوصی داشته باشند و در اتاقی که عظیمتر ها در آن نباشند، بازی نمایند و در بیشتر اوقات می توانند درگیری های جزئی خود را بدون احتیاج به دخالت عظیمتر ها در بازی خود حل نمایند.

نکات کلیدی

  • توانایی شمردن تا 20 را دارند.
  • مهارت های زبانی مانند خواندن و نوشتن در آن ها رشد پیدا می نماید.
  • آواز خواندن، نمایش بازی کردن و پایکوبی را دوست دارند.

هدایت برای پدر و مادر ها

برای کودک فرصت های جدید فراهم کنید تا آن ها مهارت های جدید یاد بگیرند و مهارت های قبلی را تمرین نمایند. معرفی صنایع دستی، ورزش و موقعیت های اجتماعی برای یاری به شکوفایی استعداد های آن ها سودمند است.

سخن آخر

رفتن به پیش دبستانی یک گام عظیم برای بچه ها و پدر و مادرهاست؛ بنابراین دغدغه شما در خصوص اینکه آیا فرزند شما آماده مدرسه رفتن است یا نه، قابل درک است. اگر در خصوص یک مهارت خاص نگرانی دارید، سعی کنید آن را با فرزندتان کار کنید. اگر نگران آماده نبودن کودک هستید، با متخصص بچه ها یا معلم پیش دبستانی صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: مهد کودک رفتن بچه ها چه فوایدی به دنبال دارد؟

برگرفته از: verywellfamily

منبع: setare.com
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1429

به "مراحل رشد کودک 5 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل رشد کودک 5 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید