متره و برآورد فونداسیون ؛ مراحل و نکات مهم

به گزارش مجله بوشهری ها، نحوه متره و برآورد فونداسیون (پی ساختمان) به چه صورت است؟ در واقع، متره و برآورد هزینه احتمالی و مقدار مصالح لازم برای پی سازی را معین می نماید، که براساس چگونگی کمیت پروژه قابل محاسبه است.

متره و برآورد فونداسیون ؛ مراحل و نکات مهم

این کار باید بدون به خطر انداختن کیفیت نتایج نهایی بوده و مطابق با مقررات مربوط به ساختمان و بهداشت و ایمنی انجام گردد. جهت انجام متره و برآورد فونداسیون، احتیاج به مطالعات امکان سنجی و کنترل ریسک است. این کار با فرایند ساخت بنا که همان خاکبرداری و سپس پی سازی است آغاز می گردد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نحوه متره و برآورد فونداسیون

برای متره و برآورد پی ساختمان باید مراحل مختلفی را به توضیح زیر انجام داد:

  • خاکبرداری
  • قالب بندی
  • بتن مگر
  • آرماتوربندی
  • بتن ریزی

متره و برآورد خاکبرداری فونداسیون

در این بخش هدف میزان محاسبه خاکبرداری برای عملیات پی سازی است. ناگفته نماند امروزه در بسیاری از پروژه های ساختمانی، تمام گود خاکبرداری می گردد. ولی در این مقاله ما تنها به محل هایی که احتیاج به بتن ریزی فونداسیون نواری دارد، بسنده نموده ایم.

برای این منظور، عرض پی نواری معمولاً مقداری تعیینی دارد، برای طول تنها کافی است تمام طول پی های نواری عرض و طولی را به هم جمع بزنید. به دلیل آنکه حجم خاکبرداری بر حسب مترمکعب است، ارتفاع پی نیز مورد احتیاج است.

میزان هزینه حجم خاکبرداری با توجه به فهرست بهاء و حمل تا فواصل معین شده و اعمال ضرایب تعیین، محاسبه می گردد. ناگفته نماند، خاکبردای به صورت دستی و یا با ماشین در فهرست بهاء مقادیر متفاوتی دارد.

متره و برآورد قالب بندی پی

در این بخش هدف میزان قالب مورد احتیاج برای قالب بندی پی است. قالب پی اغلب با استفاده از آجر، فلز یا چوب اجرا می گردد. به هر روی، برای محاسبه احتیاج به ارتفاع قالب و طول آن است. ارتفاع قالب مساوی با ارتفاع پی است، و طول قالب مساوی با طول مسیرهای پی نواری است. در سرانجام بر حسب فهرست بهاء میزان هزینه برآورد می گردد.

متره و برآورد بتن مگر فونداسیون

برای محاسبه حجم بتن مگر مورد احتیاج، ضروری است مسیرهای عرض و طولی پی نواری محاسبه و در ارتفاع معمول بتن مگر به میزان 10 سانتی متر ضرب کنید. واحد بتن مگر بر حسب مترمکعب می باشد. عدد به دست آمده مقدار حجم بتن مگر مورد احتیاج است. عیار سیمان بتن مگر اغلب 100 الی 200 کیلومتر مکعب است. در سرانجام بر حسب فهرست بهاء میزان هزینه برآورد می گردد.

متره و برآورد آرماتوربندی فونداسیون

در این بخش احتیاج است مقدار وزنی آرماتورهای مورد احتیاج فونداسیون را محاسبه کرد. برای این کار ما احتیاج به طول و وزن مخصوص میلگردها احتیاج داریم. هر اندازه از میلگردها باید به صورت جدا محاسبه شوند، برای مثال، میلگرد نمره 14 به صورت جدا و میلکرد نمره 18 هم به صورت جدا باید در دستور کار قرار گیرند.

با در دست داشتن نقشه های اجرایی و دیتیل های فونداسیون، می توان نمره، تعداد و فاصله آرماتورهای طولی و عرضی را مشاهده کرد. به راحتی می توان طول میلگردهای عرضی و طولی را محاسبه و در وزن مخصوص آنها ضرب کرد. ناگفته نماند، میلگردهای عرضی در دو مش بالایی و پایینی قرار دارند. در سرانجام بر حسب فهرست بهاء میزان هزینه برآورد می گردد.

نکته: در صورت استفاده از میلگردهای تقویتی و یا خر ها، ضروری است این آرماتورها نیز در محاسبات متره آورده شوند.

نکته: شرایط محاسبه آرماتورها در همه نوع پی ها اعم از پی نواری، منفرد، گسترده و موارد دیگر یکسان است.

متره و برآورد بتن ریزی پی

همانند بتن مگر، برای محاسبه حجم بتن مصرفی فونداسیون احتیاج به ارتفاع، عرض و طول چی داریم. با توجه به نقشه های اجرایی می توان حجم پی را محاسبه و میزان بتن مصرفی را تخمین زد. واحد بتن فونداسیون بر حسب مترمکعب محاسبه می گردد. اغلب عیار سیمان بتن فونداسیون 350 کیلوگرم بر مترمکعب است. در سرانجام بر حسب فهرست بهاء میزان هزینه برآورد می گردد.

نکات مهم در نحوه متره و برآورد فونداسیون

در نحوه متره و برآورد پی ساختمان به اسناد و مدارک مهمی احتیاج است که عبارتند از:

  • نقشه های کامل اجرایی که شامل نقشه های سازه، معماری و دیتیل های اجرایی دیگر می گردد.
  • جدول صورت شرایط و جداول اقتصادی
  • منابع مربوط به تجزیه بهاء
  • قیمت مصالح، نیروی انسانی و نیروی ماشین (فهرست بهاء منضم به پیمان)
  • شرایط خصوصی پیمان یا سایر مدارک منضم به پیمان

متره و برآورد چقدر اهمیت دارد؟

برآورد میزان هزینه ساخت و ساز در همه پروژه های عمرانی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. تخمین دقیق مقادیر مصالح ساختمانی از یک سو و مقدار بودجه بندی برای آیتم های مختلف پروژه، هدف نهایی ساخت را بر طبق برنامه زمانی تعیین می گردد.

در این میان، وظیفه سنگین مترور (کسی که متره پروژه را بر عهده دارد) او را بر این می دارد که بتواند با استفاده مهارت و تجربه خود، المان های مختلف را محاسبه و در سرانجام برحسب فهرست بهاء سال جدید، برآوردهای لازم را انجام دهد. در این میان، اهمیت متره و برآورد فونداسیون در میزان مدیریت و ایجاد تعادل در ورودی ها (مصالح مورد احتیاج) و خروجی ها (هزینه احتاقتصادی) پروژه مربوطه است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 919

به "متره و برآورد فونداسیون ؛ مراحل و نکات مهم" امتیاز دهید

3 کاربر به "متره و برآورد فونداسیون ؛ مراحل و نکات مهم" امتیاز داده اند | 1.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متره و برآورد فونداسیون ؛ مراحل و نکات مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید