لزوم ارائه باکیفیت دروس تخصصی و عمومی در دانشگاه ها

به گزارش مجله بوشهری ها، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی بر لزوم ارائۀ باکیفیت دروس تخصصی و عمومی در دانشگاه ها، تاکید نمود و گفت: از استادان معارف انتظار داریم وضعیت کلاس های دروس عمومی را ارتقا بدهند و برای اداره کلاس، برنامۀ منسجم و منظم داشته باشند.

لزوم ارائه باکیفیت دروس تخصصی و عمومی در دانشگاه ها

به گزارش خبرنگاران، دکتر شجاع احمدوند در نشست با استادان معارف اسلامی به تعریفی از دانشگاه باکیفیت به عنوان هدف و چشم انداز همۀ فعالیت های حوزه آموزش پرداخت و گفت: دانشگاه باکیفیت، دانشگاهی است که از یک نظام آموزشی قابل رقابت در سطح ملی، منطقه ای و جهانی برخوردار باشد و در نهایت بتواند دانش آموختگانی شاغل، موثر در توسعه کشور و متخلق به اخلاق حرفه ای آکادمیک تربیت کند و تولیدنماینده علم کاربردی و تامین نمایندۀ دانش مورد احتیاج جامعه و اقتصاد باشد.

وی در ادامه بیان نمود: دانشگاه کارآفرین باید در حل چالش های ملی و حتی بین المللی توانمند و در اندیشه ورزی و نظریه پردازی فعال عمل کند در این صورت است که دانشگاه مورد اعتماد جامعه، کارآفرین و مشکل گشا خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی به ارکان اصلی تحقق دانشگاه کارآفرین اشاره نمود و اعلام نمود: یکی از این ارکان استاتید هستند. در واقع اسایتد که ستون راسخ دانشگاه و محور و مدار همه فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، بین المللی و فناوری است باید واجد ویژگی های خاصی باشد. همچنین رکن دوم این دانشگاه را دانشجویان مستعد، علاقه مند و خواستار دانش اندوزی به معنی واقعی تشکیل می دهد.

احمدوند ادامه داد: رکن سوم تحقق دانشگاه کارآفرین، برنامه ریزی دقیق درسی است که به روز، مدرن، و همگام با احتیاجهای داخلی و تحولات جهانی است. منابع اقتصادی، انسانی، لجستیکی و تجهیزاتی هم رکن چهارم هستند. برای ورود به فاز جهانی جدید محیط دانشگاه باید مجهز به تکنولوژی ها و تجهیزات نوین هم باشد.

وی اضافه نمود: در میان این ارکان، استادان نقش بسیار مهمی دارند که باید به وسیله ارتقای توانمندی های فنی و حرفه ای آنها به خوبی از عهده ایفای این نقش برآیند. استادان معارف البته در این میان وضعیت دشوارتری دارند، چون هم باید نماد اخلاق و عمل در محیط دانشگاه باشند و هم نماد عرضۀ باکیفیت دروس تخصصی و عمومی که عهده دار تدریس آن هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی ارتقای وضعیت کلاس های دروس عمومی را بعضی از انتظارت معاونت آموزشی از استادان معارف برشمرد و گفت: این اساتید باید برای اداره کلاس، برنامۀ منسجم و منظم داشته باشند. مسئله طرح درس که این روزها در همه جای دانشگاه با جدیت مطرح و پیگیری می گردد و ما مصمم هستیم که هیچ استادی بدون طرح درس وارد کلاس نگردد به واقع نقشۀ اداره کلاس است.

به گفته احمدوند، بین سرفصل (Syllabus) و طرح درس (lesson plan و Course outline) این تفاوت وجود دارد که سیلابس به شما می گوید در کلاس چه چیزی بگویید ولی طرح درس می گوید چگونه کلاس را مدیریت کنید تا مطلبتان را به بهترین شکل بیان کنید و به مخاطب برسانید.

وی تاکید نمود: استادان معارف کوشش نمایند که حتماً با طرح درس به کلاس بروند. طرح درسی که سه عنصر آن خیلی مهم است. یکی، تبیین اهداف یا نتایج قابل انتظار از درس. دوم، بخش ها و فصل هایی که محتوای کلاس شما در یک دوره 16 هفته ای به آن تقسیم می گردد و سوم، محتوای مطالبی که قرار است بیان گردد.

احمدوند افزود: انتطار دوم از اساتید معارف، ارائۀ درس با روش های جدید، به روز و علمی برای دانشجو است. امروزه در همۀ جهان تدریس با تکنیک های بسیار جدید عرضه می گردد. مثلاً استفاده از پاورپوینت و ارائه تصاویر، نمودارها، دیاگرام ها و… که در کلاس می تواند هدف درس را سریعتر تحقق بخشد. انتطار این است که همه در کلاس های ارتقای توان حرفه ای استادان که به این منظور پیش بینی و از سوی این معاونت برنامه ریزی و اجرا می گردد شرکت نمایند و استفاده از این فنون جدید تدریس را فراگیرند و به کار ببندند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار کرد: انتظار سوم، استفاده از منابع قوی در کلاس است. دانشجویانی که دورۀ پُر زحمت دبیرستان را طی نموده و وارد دانشگاه علامه طباطبائی شده اند حتماً دانشجویانی مستعد، شاخص و با رتبه های بالای کنکور سراسری بوده اند به طوری که ده ها و حتی صدها کتاب معتبر را خوانده اند تا به اینجا رسیده اند. اما اگر ما منابع قوی در کلاس های درس معرفی نکنیم و صرفاً به بعضی جزوه های ساده و مباحث شفاهی اکتفا کنیم، آنها را دچار یأس، سرخوردگی و فاصله دریافت از کلاس خود می کنیم.

وی توضیح داد: انتظار چهارم از اساتید معارف، روشمند کار کردن در کلاس است. روش هایی که استادان معارف که تجربه تحصیل در حوزه و نظام مباحثه را دارند می توانند در کلاس در پیش بگیرند، اگر درست به کار گرفته گردد و با شرایط امروزی اجرا گردد می تواند هم قدرت درس خوانی دانشجویان، هم توان دیالوگ و گفت وگوی آنها را و هم ظرفیت درک مطلب دانشجویان را بالا می برد.

احمدوند اظهار کرد: امروزه در بعضی دانشگاه های معتبر اروپایی در حوزه اندیشه سیاسی که من آگاه هستم همین روش در کلاس ها به کار می رود، یعنی کلاس متن محور است. استاد مثلاً کتاب هگل را جلویش می گذارد و خط به خط می خواند و گاهی یک جلسه برای یک خط کتاب توصیح می دهد. اگر منابع ما در کلاس معتبر باشند این روش می تواند دانشجو را به کلاس و درس ما جذب کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 396

به "لزوم ارائه باکیفیت دروس تخصصی و عمومی در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ارائه باکیفیت دروس تخصصی و عمومی در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید