فقر کتابخوان در محله اعیان نشین شیراز، وقتی شعبه پست کتابفروشی می نماید!

به گزارش مجله بوشهری ها، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، حال که تب و تاب فصل تابستان و گرمای حضور علاقه مندان کتاب فروکش نموده است شاید بد نباشد پای صحبت های کتابفروشان خرده پا بنشینیم و از حال و روز آنها جویا شویم.

فقر کتابخوان در محله اعیان نشین شیراز، وقتی شعبه پست کتابفروشی می نماید!

مرکز کتاب قصردشت از جمله کتابفروشی های محله قصردشت شیراز است که بیشتر در زمینه کتاب های کودک و نوجوان و یاری آموزشی فعالیت دارد. این کتابفروشی توسط پروانه رنجبر اداره می گردد.

او مسئولیت مجموعه ای جمع وجور و کوچک را بر عهده دارد که در حوزه خدمت رسانی به علاقه مندان یار مهربان فعالیت می نماید و جمعی از بانوان را گرد هم آورده است.

با سرانجام تابستان انتظار می رود که دانش آموزان دست کم برای تهیه کتاب های یاری آموزشی راهی کتابفروشی ها شوند اما با وجود ارجحیت آموزش مجازی و غیرحضوری بر کلاس درس حضوری آینده معین می نماید، کتاب های یاری آموزشی چه نقشی در این میان بازی خواهند کرد.

پروانه رنجبر به خبرنگار ایبنا می گوید: برای ما حتی با وجود طرح فصلی تفاوتی در میزان مراجعه مخاطبان کتاب ندارد و ما مشتری خودمان را داریم.

این بانوی کتابفروشی شیرازی که از سال 1390 مرکز کتاب قصردشت را بنیان گذاشته است، می افزاید: ما در زمینه ارایه کتاب های عمومی شامل روانشناسی، رمان های خارجی و ایرانی و کودک و نوجوان و یاری درسی از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی فعالیت می کنیم.

رنجبر پیرامون تاثیر همه گیری کرونا بر پیشه کتابفروشی می گوید: این رویداد بر کار ما بی تاثیر نبوده و مانند دیگر مشاغل تقریبا یک ماه و نیم که ناچار به تعطیلی ناخواسته شدیم و پس از بازگشایی آنچه گریبانگیرمان شد، نیامدن مشتری به کتابفروشی بود.

مدیر مرکز کتاب قصردشت با این وجود اعتقادی به استفاده از فضای مجازی برای فروش اینترنتی ندارد و درباره تسهیلاتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مشاغل آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته است، می گوید: گرچه ثبت نام کردم اما هنوز پیروز به دریافت این تسهیلات نشدیم.

رنجبر که 5 نیروی انسانی در مرکز کتاب قصردشت گرد آورده است و آنها را به کار گمارده است، می افزاید: فروش بخش کتاب های عمومی ما به صفر رسیده است درحالی که پیش از همه گیری کووید 19 بیشترین فروش کتاب در زمینه کودک و نوجوان بود.

وی برای خروج از این دوره رکود، می گوید: ما هم مانند دیگر مشاغل انتظاراتی داریم که امیدواریم این انتظارات برآورده گردد. مرکز کتاب قصردشت تنها کتابفروشی این منطقه از شیراز است و از محلات قدیمی شهر به شمار می رود.

مدیر مرکز کتاب قصردشت با این حال ارزیابی درباره میزان مطالعه شهروندان در محله قصردشت نموده و می گوید: من چون سال های گذشته تقریبا حدود 12 سال پیش سمت خیابان زند فعالیت می کردم، در زمینه کتاب های عمومی تمایل مردم در 2 سال اخیر کاهش یافته است که به نظر می رسد شرایط مالی علت آن باشد.

رنجبر در پاسخ به اینکه نقش کتابفروشی های عظیم، لوکس و زنجیره ای بر فعالیت کتابفروشی های خرده پا چگونه بوده است، عنوان می نماید: قطعا این موضوع روی کار ما بسیار تاثیر داشته است و از سویی وجود غرفه های عرضه کتاب در ایستگاه های مترو و اماکن همگانی که با 50 درصد تخفیف کتاب می فروشند بسیار روی شرایط شغلی ما تاثیر منفی گذاشته است.

وی با بیان اینکه سهم کتابفروش از عرضه کتاب های نفیس 25 درصد است، می افزاید: در پارک ها و ایستگاه های مترو این کتاب ها با تخفیف 50 درصد عرضه می شوند که جای سوال دارد.

مدیر مرکز کتاب قصردشت که روبه روی شعبه پُست قرار گرفته است، از راه اندازی غرفه فروش کتاب در این اداره گلایه دارد و می گوید: بارها این موضوع را به نهادهای مسئول گوشزد و اعتراض کردیم اما رسیدگی نشده است.

رنجبر می گوید: معمولا به صورت داوطلبانه تخفیف به مشتریان می دهیم اما اینکه بخواهیم در طرح های فصلی مشارکت کنیم، تا به امروز اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار می نماید: بسیاری از پیشکسوتان و اهالی ادب و هنر معمولا همراه این مجموعه هستند اما روزبه روز با توجه به شرایط مالی از تعدادشان کاسته می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1146

به "فقر کتابخوان در محله اعیان نشین شیراز، وقتی شعبه پست کتابفروشی می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقر کتابخوان در محله اعیان نشین شیراز، وقتی شعبه پست کتابفروشی می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید