طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده در 4 مرحله

به گزارش مجله بوشهری ها، پلو شوشتری یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی شهر شوشتر در استان خوزستان است که به خاطر طعم و عطر دلنشینش معروفیت دارد. این غذا با استفاده از مواد ساده و در دسترس تهیه می گردد و برای یک وعده غذایی کامل و مقوی بسیار مناسب است. در ادامه این مطلب از خبرنگاران مگ به آموزش طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده می پردازیم.

طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده در 4 مرحله

مواد لازم برای تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده

برای تهیه پلو شوشتری ابتدا باید مواد زیر را مهیا کنید. اگر بعضی از مواد لازم را در منزل ندارید نگران نباشید چرا که اغلب این مواد را می توانید به صورت آنلاین از سوپرمارکت خبرنگاران سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

برنج2 پیمانه
لوبیا چشم بلبلی1 پیمانه
پیاز2 عدد
پودر دارچین1 قاشق غذاخوری
شوید خشک یا تازه2 قاشق غذاخوری
زعفران دم نمودهبه میزان دل خواه
نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیر و روغنبه میزان لازم
گوشت چرخ نموده300 گرم
سینه مرغ (دل خواه)1 عدد
سیب زمینی یا نان لواش برای ته دیگبه میزان احتیاج

تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده

در ادامه طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده به به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم:

مرحله اول تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده: آماده سازی لوبیا چشم بلبلی

شب قبل یا حداقل 12 ساعت قبل از زمانی که می خواهید اقدام به پخت پلو شوشتری کنید:

  1. خیساندن لوبیا: لوبیا چشم بلبلی را به دقت بشویید و در ظرفی مناسب بریزید. سپس به میزان ای آب اضافه کنید تا روی لوبیاها کاملاً پوشیده گردد.
  2. تعویض آب: در طول شب، چند بار آب لوبیا را عوض کنید. این کار به حذف نفخ لوبیا و پخت بهتر آن یاری می نماید.
  3. پخت لوبیا: پس از خیساندن، لوبیا را به همراه مقداری آب (حدود دو برابر ارتفاع لوبیا) در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا پخته گردد.

مرحله دوم تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده: تفت دادن گوشت و پیاز

در این مرحله:

  1. آماده سازی پیاز: پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد نمایید.
  2. تفت دادن پیاز: در تابه ای مناسب روغن را گرم نموده و پیازهای نگینی را به آن اضافه کنید. پیازها را به آرامی تفت دهید تا نرم و شفاف شوند.
  3. اضافه کردن گوشت چرخ نموده: گوشت چرخ نموده را به پیازهای تفت داده شده اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا گوشت با پیاز مخلوط شده و تغییر رنگ دهد.
  4. اضافه کردن لوبیا: لوبیاهای پخته شده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا گرم شوند.
  5. اضافه کردن ادویه و شوید: شوید خشک و ادویه های دلخواهتان (مانند زردچوبه، فلفل سیاه، پودر زنجبیل) را به مواد اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید.
  6. افزودن آب: مقداری آب به مواد اضافه کنید تا حدی که روی مواد را بپوشاند. سپس حرارت را کم نموده و درب تابه را بگذارید تا مواد به آرامی پخته شوند.

مرحله سوم تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده: ترکیب برنج با مخلوط گوشت

در این مرحله نیز باید:

  1. برنج را آماده کنید: برنج را از قبل شسته و به مدت یک ساعت با کمی نمک خیس کنید. پس از آن برنج را به همراه آب جوش و مقداری نمک روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا برنج به مرحله نرم شدن (زمانی که برنج را بین دو انگشت له می کنید، باید سطح دانه ها نرم شده و داخل دانه کمی سفت مانده باشد) برسد، سپس کف روی آن را بگیرید و آبکش کنید.
  2. ته دیگ را بچینید: در قابلمه ای که می خواهید پلو را در آن دم بدهید، مقداری روغن بریزید سپس ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید. ته دیگ می تواند نان، سیب زمینی، یا هر چیز دیگری که دوست دارید باشد. اگر از درست کردن ته دیگ های تکراری خسته شده اید و می خواهید این بار کمی به کارتان تنوع دهید، پیشنهاد میکنم که حتما سری به محتوای طرز تهیه 3 مدل ته دیگ خوشمزه با رشته کادایف، سیب زمینی رنده شده و مغز تخمه بزنید.
  3. برنج و مواد را لایه لایه بریزید: مقداری از برنج آبکش شده را به آرامی داخل قابلمه بریزید، سپس مقداری از مخلوط گوشت و لوبیا که در مرحله قبل آماده کردید را روی برنج بریزید. به این ترتیب، لایه های برنج و مخلوط گوشت را تا جایی که قابلمه پر گردد ادامه دهید.
  4. زعفران و کره را اضافه کنید: برای دادن عطر و طعم بی نظیر به پلوی خود، زعفران دم نموده و مقداری کره را روی لایه نهایی مواد بریزید.
  5. بگذارید پلو دم بکشد: در آخر درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید پلو به مدت 45 دقیقه دم بکشد تا تمام طعم ها به خورد هم رفته و پلو به طور کامل پخته گردد.

فوت وفن های پخت برنج آبکش که حتما باید بلد باشید!

مرحله چهارم: تهیه سینه حلزونی (اختیاری)

اگر می خواهید پلو شوشتری تان را به یک غذای مجلسی و خاص تبدیل کنید، می توانید مقداری سینه مرغ حلزونی نیز آماده و در کنار پلوی خود سرو کنید. در ادامه طرز تهیه سینه مرغ حلزونی را نیز به شما آموزش می دهیم:

  1. سینه مرغ را به صورت ورقه های نازک برش دهید و با بیفتک بکوبید تا ضخامت آن یکسان گردد.
  2. زعفران دم نموده، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر را با هم مخلوط کنید و روی سینه مرغ بمالید.
  3. سینه مرغ را از یک سمت آغاز به رول کردن کنید و با خلال دندان آن را فیکس کنید.
  4. در تابه ای روغن را گرم کنید و سینه های حلزونی را به آرامی سرخ کنید تا طلایی و پخته شوند.
  5. پس از پخت کامل پلو، سینه های حلزونی را روی آن قرار دهید و به عنوان تزیین از جعفری یا گشنیز بهره ببرید.

نکات تکمیلی: کالری گوشت چرغ نموده

کالری گوشت چرخ نموده به نوع گوشت، چربی و نحوه پخت آن بستگی دارد. در اینجا خلاصه ای از کالری گوشت چرخ نموده خام به ازای 100 گرم ارائه شده است:

  • گوشت گوساله رایج ترین نوع گوشت چرخ نموده است و کالری آن بسته به چربی گوشت فرق دارد. گوشت چرخ نموده گوساله با چربی کم حدود 200 کالری در 100 گرم، در حالی که گوشت چرخ نموده گوساله با چربی زیاد می تواند تا 241 کالری در 100 گرم داشته باشد.
  • گوشت گوسفندی به طور کلی چربی بیشتری نسبت به گوشت گوساله دارد و کالری آن نیز بیشتر است. 100 گرم گوشت گوسفندی حدود 282 کالری دارد.
  • گوشت مرغ کالری کمتری نسبت به گوشت گوساله و گوسفند دارد. 100 گرم سینه مرغ بدون پوست حدود 164 کالری و 100 گرم ران مرغ با پوست حدود 193 کالری دارد.
  • گوشت بوقلمون کم چرب ترین نوع گوشت چرخ نموده رایج است و 100 گرم آن فقط 112 کالری دارد.

در ادامه چند نکته برای کاهش کالری گوشت چرخ نموده آورده شده است:

  • گوشت چرخ نموده با چربی کم انتخاب کنید: در پی گوشت چرخ نموده با برچسب بدون چربی باشید.
  • چربی اضافی را جدا کنید: قبل از پخت، چربی اضافی گوشت چرخ نموده را با قاشق جدا کنید.

چگونه کالری مورد احتیاج بدن را محاسبه کنیم؟ (همراه با برنامه غذایی هفتگی)

در مجموع

پلو شوشتری، یک غذای سنتی و خوشمزه از خطه خوزستان است. این غذای خوشمزه و لذیذ جنوبی را می توانید به راحتی در منزل تهیه و سفره شام یا ناهار خود را به عطر و طعم آن مزین کنید.

یکی از دلایل محبوبیت این غذا، جدای از خوشمزه و لذیذ بودنش، این است که با مواد اولیه ساده و در دسترس مانند برنج، لوبیا چشم بلبلی، گوشت چرخ نموده، پیاز، شوید و ادویه جات تهیه می گردد و برای یک وعده غذایی کامل و مقوی ایده آل است.

در این دستور پخت، گوشت چرخ نموده گوسفندی به عنوان مواد اصلی استفاده شده است، اما شما اگر می خواهید غذایتان کالری کم تری داشته باشد، می توانید از گوشت مرغ، گوساله، بوقلمون و ختی قارچ نیز به جای آن بهره ببرید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1403 بروزرسانی: 1 تیر 1403 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2263

به "طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده در 4 مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ نموده در 4 مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید