طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی بدون و با آهک

به گزارش مجله بوشهری ها، مربای پوست هندوانه از مجله مرباهای خانگی خوشمزه است. درست کردن با میوه های هر فصل، برترین روش های بهره بردن از خواص انواع میوه و صیفی است. با این کار هم به برنامه غذایی تان تنوع می دهید و هم قیمت تمام شده مربا برایتان بسیار ارزان تر خواهد شد. مربای پوست هندوانه یکی از روش های استفاده از و پوست آن است. البته در کنار طرز تهیه مربا باید اصولی را هم رعایت کنید که در نهایت مربا کپک یا شکرک نزند. در ، طرز تهیه مربا پوست هندوانه به چند روش با آهک و بدون آهک را به همراه نکاتی برای جلوگیری از کپک و شکرک زدن مربای پوست هندوانه به شما آموزش می دهیم. با همراه باشید.

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی بدون و با آهک

مواد لازم برای تهیه مربای پوست هندوانه با آب هندوانه بدون آهک (روش اول)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
پوست هندوانه1 و نیم کیلوگرم
شکر1 و نیم کیلوگرم یا کمی بیشتر
آب هندوانه بدون هسته و صاف شده1 لیتر
پوست لیموترشبه میزان پوست یک لیمو و رنده شده
آب لیموترش تازه یا آبلیمو1 قاشق غذاخوری
جوهر لیمو1/4 قاشق چای خوری
ادویه مخلوط مربا1/4 قاشق چای خوری
گلاب3 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه ادویه مخلوط مخصوص تهیه انواع مربا

معمولا حرفه ای ها برای تهیه مربا به خصوص مرباهایی مثل پوست هندوانه، ادویه خاصی را به آن اضافه می نمایند که به ادویه مخلوط مربا معروف است. برای درست کردن ادویه مخلوط مربا مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
چوب دارچین9 سانتی متر
تخم گشنیز2 قاشق غذاخوری
جوز هندی2 قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل2 قاشق چای خوری
میخک درسته و سالم1 قاشق چای خوری

مدت زمان آماده سازی مواد: 10 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت مربای پوست هندوانه بدون آهک: 60 دقیقه

مراحل طرز تهیه مربای پوست هندوانه خانگی بدون آهک

برای درست کردن مربای پوست هندوانه مجلسی مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: ادویه مربا را درست کنید

چوب دارچین، تخم گشنیز، جوز هندی، پودر زنجبیل و میخک را با هم در آسیاب کن برقی بریزید و پودر کنید. بعد از آسیاب شدن، این پودر را الک نموده و در ظرف دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. هر بار به میزان 1/4 قاشق چای خوری یا کمی بیشتر از آن (بسته به حجم مربا) به مربای خود اضافه کنید.

مرحله دوم: پوست هندوانه را برای پخت مربا آماده کنید

در این مرحله از نحوه تهیه مربا پوست هندوانه بدون آهک، قسمت داخلی هندوانه یعنی قسمت قرمز یا صورتی رنگ را از قسمت سفید آن جدا کنید. پوست سبز روی هندوانه را هم با چاقو ببرید یا با پوست کن بتراشید. در پایان باید فقط از قسمت سفید هندوانه برای درست کردن مربا بهره ببرید. پوست هندوانه را بشویید.

مرحله سوم: پوست هندوانه را برش بزنید

با قالب آغاز به شکل دادن قسمت سفید پوست هندوانه به صورت گل و هر شکلی که دوست دارید کنید. اگر قالب در دسترس ندارید، می توانید پوست سفید را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. سعی کنید برش ها به یک میزان باشند.

مرحله چهارم: پوست هندوانه را با آب بجوشانید

برش های پوست هندوانه را در یک قابلمه بریزید و روی آن را تا جایی آب سرد بریزید که سطح پوست هندوانه ها را کاملا بپوشاند. قابلمه را روی حرارت میانه رو به بالا قرار دهید تا آب آغاز به جوشیدن کند. بعد از این که آب جوشید و روی ظرف کف تشکیل شد، کف ها را با قاشق دور بریزید.

6 تا 10 دقیقه، بسته به ضخامت پوست هندوانه، اجازه دهید پوست هندوانه بجوشد. بعد از این که پوست هندوانه نرم شد، آن ها را در آبکش بریزید و روی پوست ها آب سرد بگیرید.

مرحله پنجم: شهد مربای پوست هندوانه را درست کنید

در یک قابلمه به میزان 1200 گرم از شکر را با آب هندوانه و پوست هندوانه جوشیده و آبکش شده بریزید و روی حرارت میانه روی به بالا قرار دهید تا آب هندوانه آغاز به جوشیدن کند. کف های روی سطح آب هندوانه را دوباره بگیرید و دور بریزید.

بقیه شکر را هم اضافه و حرارت را روی حالت میانه رو به پایین تنظیم کنید. درب ظرف را نیمه باز بگذارید.

برای تهیه شکر می توانید از فروشگاه های به روش های و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: بقیه مواد را به مربا اضافه کنید

10 دقیقه بعد قسمت سبز پوست لیموی رنده شده همراه با آبلیمو، جوهر لیمو و ادویه مربا را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید مربا، کاملا غلیظ گردد و قوام پیدا کند. در آخرین مرحله از طرز تهیه مربا پوست هندوانه، میزانی از شهد یا شربت مربا را با قاشق در یک بشقاب سرد که از قبل در یخچال گذاشته بودید بریزید. اگر شهد پخش نشد و شکل دایره ای ماند، مربا آماده است.

یک روش دیگر تست غلظت شهد مربا هم این است که یک قطره از شهد مربا را در نصف لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد ته نشین شد و متلاشی نشد، غلظت شهد مربا کافی و مناسب است.

سپس گلاب را در این مرحله اضافه کنید و 5 دقیقه بعد شعله گاز را خاموش کنید.

در صورت دلخواه می توانید گلاب، آبلیمو و ترکیبات ادویه مربا از جمله دارچین و پودر زنجبیل را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله آخر: مربای پوست هندوانه را در شیشه بریزید

اجازه دهید مربا در قابلمه کاملا از دما بیفتد و خنک گردد سپس، مربا را در بطری های شیشه های درب دار تمیز و خشک بریزید.

شما می توانید انواع را به روش های اینترنتی و حضوری از هم بخرید.

طرز تهیه مربای پوست هندوانه با آهک (روش دوم)

استفاده از آهک در طرز تهیه مربا پوست هندوانه، باعث ظاهر بهتر و بافت تردتر مربا می گردد و تاثیری روی طعم مربا ندارد. در روش درست کردن مربای پوست هندوانه با آهک باید 15 قاشق غذاخوری آهک را با 12 لیوان آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید.

سپس همین میزان پوست خرد شده هندوانه در این رسپی را برای 7 تا 8 دقیقه در این ترکیب قرار دهید و بعد پوست ها را چند بار بشویید و آبکش کنید. باید اجازه دهید پوست ها برای 3 ساعت در آب تمیز و خالص بمانند و بعد دوباره آن ها را آبکشی کنید و سپس سایر مراحل پخت مربا را همچون روش قبل انجام دهید.

ضمناً طرز تهیه مربای هندوانه با آهک هم مرسوم است.

روش تهیه مربا پوست هندوانه با جوش شیرین

در طرز تهیه مربای پوست هندوانه با جوش شیرین، به ازای یک کیلوگرم پوست هندوانه، یک کیلوگرم شکر، 2 لیوان آب، 1 قاشق چای خوری آبلیمو و 1 چوب دارچین، شما به میزان 1 قاشق چای خوری جوش شیرین هم احتیاج دارید.

در این روش، آب و جوش شیرین را با هم باید مخلوط کنید و پوست هندوانه شسته و آماده شده را در آن بریزید و به مدت 4 ساعت صبر کنید تا پوست هندوانه ها در محلول آب و جوش شیرین بمانند. سپس آنها را آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید.

پوست هندوانه را با شکر و آبلیمو به مدت 40 دقیقه بجوشانید و وقتی شهد مربا به قوام رسید، شعله را خاموش کنید. صبر کنید مربا در قابلمه خنک گردد، سپس مربا را در بطری های تمیز و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

فوت و فن های طرز تهیه مربای پوست هندوانه

  • در طرز تهیه مربای پوست هندوانه بهتر است از هندوانه هایی بهره ببرید که پوست سالمی دارند و فرم شان بیضی شکل است.
  • برای درست کردن این مربا، تا جای ممکن، قسمت صورتی هندوانه را جدا کنید و پوست سبز خارجی آن را هم بگیرید. فقط از قسمت سفید پوست هندوانه بهره ببرید.
  • طرز تهیه مربا پوست هندوانه با بیکینگ پودر هم مثل مربا پوست هندوانه با جوش شیرین است با این تفاوت که در آن به جای جوش شیرین از بیکینگ پودر استفاده می گردد.
  • هر چه قسمت پوست سفید هندوانه ضخامت بیشتری داشته باشد، مربای شما بهتر از آب در خواهد آمد.
  • برای ظاهر بهتر مربا، می توانید از قالب های مخصوص بهره ببرید و پوست هندوانه را به شکل گل، ستاره، لوزی و … شکل بدهید.
  • شکل و ضخامت برش های پوست هندوانه را به یک میزان بزنید تا در زمان پخت، راحت تر باشید.
  • بعد از جوشاندن پوست هندوانه در آب، کف های سفیدی را که روی آب جمع می شوند، با قاشق جمع کنید و دور بریزید. این کار باعث شفافیت مربا می گردد. هر بار که کف روی آب تشکیل شد، آن را دور بریزید.
  • بعد از آبکش کردن پوست هندوانه های جوشیده در آب، روی آن ها را آب سرد بریزید تا شکل و رنگ پوست حفظ گردد و تغییر شکل ندهد.
  • در طرز تهیه مربای پوست هندوانه می توانید برای معطر کردن مربا از چند عدد هل هم بهره ببرید.
  • در طرز تهیه مربای پوست هندوانه مجلسی اگر دوست دارید رنگ مربای شما قرمز گردد، می توانید میزانی زعفران دم نموده غلیظ و چند قطره رنگ خوراکی قرمز هم بهره ببرید.
  • اضافه کردن میزانی خلال پسته و خلال بادام به مربا پوست هندوانه خانگی موجب می گردد تا هم ظاهر زیباتری پیدا کند و هم خوشمزه تر گردد.
  • برای تهیه مارمالاد پوست هندوانه می توانید بعد از نرم شدن پوست هندوانه آن را میکس کنید و یا با گوشتکوب برقی له کنید و بعد مربا را بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.

ترفندهایی برای جلوگیری از شکرک زدن مربای پوست هندوانه

2- در طرز تهیه مربا پوست هندوانه از سرکه، آبلیمو یا جوهر لیمو بهره ببرید تا مایه مربا حالت اسیدی به خودش بگیرد. در این صورت قند دیرتر متبلور می گردد و از شکرک زدن مربا جلوگیری به عمل می آید.

3- اضافه کردن اسانس هایی مثل گلاب یا هل را برای خوش طعم و خوش عطر شدن مربا، به مراحل پایانی پخت مربا پوست هندوانه موکول کنید.

4- به خاطر داشته باشید که اگر در حین پخت مربا، حرارت را بالا ببرید، آب میوه و شربت زود تبخیر می شوند. هر چند با این کار پخت مربا سریع تر اتفاق می افتد ولی بعد از مدتی باید منتظر دانه های شکرک روی لبه و دیواره ظرف مربا بعد از پخت باشید.

بیشتر بخوانید:

برای این که مربای پوست هندوانه کپک نزند چه کنیم؟

1- اگر شکر مربا کم باشد، حتما به مرور زمان کپک می زند.

2- اگر مربای پوست هندوانه به میزان کافی نجوشیده و شهد آن غلظت کافی پیدا ننموده باشد، بعد از مدتی کپک می زند. پس تا جایی مربا را بپزید که شهد آن کاملا غلیظ (مثل عسل) و بدون آب باشد.

3- جنس بطری هایی که برای نگهداری مربا استفاده می کنید، بهتر است شیشه ای باشد که از واکنش دادن با مواد داخل بطری جلوگیری گردد. در بطری هم حتی الامکان فلزی و بدون زنگ باشد.

4- بطری هایی را که مربا در آن می ریزید، کاملا بشویید و خشک کنید. برای اطمینان بیشتر قبل از ریختن مربا در بطری شیشه ای، آن را استریل کنید. برای استریل کردن، بطری ها را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس کاملا خشک کنید.

5- تا جای ممکن، شیشه هایی را که برای نگهداری مربا پوست هندوانه انتخاب می کنید، سایز کوچکی داشته باشند تا مربا زودتر تمام گردد و به دفعات زیاد، درب آن ها باز و بسته نگردد.

6- و اینکه یادتان باشد شکرک زدن مربا نشانه خرابی آن نیست. برای برطرف شکرک مربا، دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید و بجوشانید. میزانی آبلیمو یا جوهر لیمو هم اضافه کنید.

اصول نگهداری از مربای پوست هندوانه

1- بعد از هر بار استفاده از مربا درب بطری را کاملا ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.

2- مربا را در جای خنک مثل یخچال قرار دهید تا باکتری ها امکان رشد نداشته باشند. (حداکثر دمایی که انواع مربا را می توانید در آن قرار دهید، 25 درجه سانتیگراد است.)

3- مربای پوست هندوانه و سایر مرباها را در مجاورت نور خورشید قرار ندهید.

4- اگر به هر دلیلی مربایتان کپک زد، کل مربا را دور بریزید.

فوت و فن های خوشمزه شدن مربای پوست هندوانه

در طرز پخت مربای پوست هندوانه بدون آهک از چه موادی استفاده می گردد؟

برای درست کردن مربای پوست هندوانه بدون آهک شما به پوست هندوانه، شکر، آب هندوانه، پوست لیمو، آب لیمو ترش، جوهر لیمو و میزانی ادویه مخصوص مربا احتیاج دارید.

در طرز تهیه مربای پوست هندوانه خانگی با آهک، پوست هندوانه چند دقیقه باید در آب و آهک بماند؟

در تهیه مربای پوست هندوانه با آهک باید پوست ها را برای حدود 7 تا 8 دقیقه در آب آهک بگذارید.

نسبت شکر و پوست هندوانه در طرز تهیه مربا پوست هندوانه چقدر باید باشد؟

به طور متداول، به میزان وزن پوست هندوانه، شکر به کار می رود. یعنی به ازای یک کیلو پوست هندوانه، یک کیلو شکر به کار ببرید، کافی است. اما معمولا این نسبت بسته به ذائقه شما می توانید تغییر کند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2256

به "طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی بدون و با آهک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی بدون و با آهک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید