سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد

به گزارش مجله بوشهری ها، به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراهیم سوزنچی در جلسه شورای مدیران و معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی چهار عامل شامل استبداد، استعمار، عناصر وابسته و اقتصاد نفتی به عنوان چهار عامل عقب ماندگی کشور دسته بندی شده اند.

سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد

وی اضافه کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی در خصوص هر 4 عامل فوق توانسته تاثیرگذار و اصلاحگر باشد.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: انقلاب اسلامی استعمار را به طور کامل از کشور اخراج کرد، استبداد سیاسی را از بین برد و عناصر وابسته تا حدود زیادی تاثیرگذاری خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: البته در زمینه اقتصاد نفتی توفیقات کمتری داشته ایم.

سوزنچی گفت: باید برای ادامه جهت پیشرفت انقلاب اسلامی و با استفاده از تجربیات قبلی خط مشی ها و راهکارهای جدیدی وضع گردد. گام دوم به منزله یک پارادایم جدید ولی مبتنی بر اصول اصلی انقلاب است.

وی اضافه کرد: تحقق گام دوم انقلاب احتیاجمند تغییر سازوکارهای علم، فناوری و نوآوری است که ما در دو مقوله علم و اقتصاد دانش بنیان در ستاد علم و فناوری به آنها می پردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای تحقق این هدف به فکر جدید و نیروی حرکت جدید احتیاج داریم و به همین دلیل بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان سخن می گوید چون قشر جوان است که می تواند فکر و حرکت جدید ایجاد کند.

سوزنچی گفت: در بیانیه گام دوم 7 عامل به عنوان عوامل اصلی اشاره شده است. در این میان عدالت و معنویت و سبک زندگی سه اصل مهم هستند و 4 عنصر دیگر حوزه های اصلی پیشرفت هستند که شامل علم و پژوهش، اقتصاد دانش بنیان، استقلال و آزادی و عزت ملی می شوند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: از سخنان رهبری راهبردهای چهارگانه ای استخراج می گردد که تغییر اندیشه ها و ساختارها دو راهبرد ناظر به برطرف موانع و حرکت جهادی و راه های میانبر دو راهبردی است که نیروی حرکت جدید را تعیین می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: با توجه به منحنی رشد تولیدات علمی کشور هم اکنون سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد.

وی اضافه کرد: امروز این سوال به صورت جدی مطرح است که چگونه می توانیم گام دوم انقلاب یا منحنی جدید رشد را در علم و فناوری تحقق بخشیم.

سوزنچی گفت: قالب شکنی ساختاری می تواند به شکل اصلاح مقررات ناظر بر اداره دانشگاه ها و ارتقای اعضای هیئت علمی و... مدنظر باشد ولی ترسیم پارادایم دوم رشد علمی کشور بصورت کامل مبتنی بر راهبردهای فوق هنوز احتیاجمند تحقیق و مصاحبه است.

وی اضافه کرد: تحقق اقتصاد دانش بنیان مستلزم تغییر نگرش به اقتصاد نفتی است و باید یک سازوکار جدی برای تحقق این تغییر در جامعه علمی کشور ایجاد گردد که مدل های اولیه آن استخراج شده و در صحن شورای عالی نیز ارایه شده که مورد استقبال اعضا و سران قوا قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 683

به "سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید