راهکارهای رسیدن به چشم انداز توسعه بتن، هنوز ارتقای کیفی بتن برای مخاطبین نامفهوم است

به گزارش مجله بوشهری ها، رئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با اشاره به راهکارهای رسیدن به چشم انداز توسعه بتن، گفت: در حال حاضر علی رغم پیشرفت های بدست آمده طی این سال ها، هنوز هم ارتقای کیفی بتن از نظر دوام برای مخاطبین تا حدودی نامفهوم است.

راهکارهای رسیدن به چشم انداز توسعه بتن، هنوز ارتقای کیفی بتن برای مخاطبین نامفهوم است

به گزارش خبرنگاران، محمد شکرچی زاده با اشاره به برگزاری هفدهمین همایش روز بتن از تاریخ 14 مهرماه، شرح داد: اهمیت ترسیم چشم انداز توسعه بتن در صنعت ساخت در افق 1404، به عنوان موضوع هفدهمین همایش روز بتن، شاید از مدت ها قبل تر باید مطرح می شد، گرچه این چشم اندازها در همایش ها و کنفرانس ها بصورت موضوعی و منفرد بیان شده است، اما لازم بود تا بصورت منسجم تر به این قضیه توجه شود تا بتوان برنامه ها و سیاست های راهبردی دقیقی را برای آن تعریف کرد. بدین منظور لازم است تا به برخی آمارهای سیمان و بتن اشاره کنیم و سپس راهکارهای رسیدن به چشم انداز توسعه بتن را روشن کنیم.

وی با بیان این که پیش بینی می شود در 1404 ظرفیت تولید در ایران به فراتر از 105 میلیون تن برسد، ادامه داد: در 1404 پیش بینی می شود بیش از 90 میلیون تن سیمان تولید شود؛ قبلاً این رقم بیش از 95 میلیون تن بود که محدودیت های موجود ظرفیت سازی را کند کرد و تولید نیز تحت تأثیر آن قرار گرفت.

شکرچی زاده با بیان این که بر اساس آمارها رتبه ایران در سال 2012 در تولید سیمان 4 (پس از چین و هند و آمریکا و گاه برزیل) و در صادرات سیمان 2 (پس از ترکیه) است، شرح داد: امروزه سالانه بیش از 13.5 میلیون تن صادرات سیمان پرتلند خاکستری و سفید وجود دارد (سال 2012) و درصد صادرات نسبت به تولید نزدیک به 20 درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات مسکن گفت: مصرف سیمان در ایران در حال حاضر کمتر از 60 میلیون تن است که از این منظر رتبه ششم دنیا را در اختیار داریم.

شکرچی زاده با بیان این که سرانه تولید سیمان در ایران تقریباً نزدیک به یک تن در سال است، گفت: سرانه مصرف سیمان در سال در ایران نزدیک به 800 کیلو است که رتبه چهارم دنیا را در اختیار داریم و مصرف سرانه سیمان در دنیا به طور متوسط حدود 500 کیلوگرم در سال است.

وی شرح داد: صادرات سیمان (معادل واردات) در دنیا 167 میلیون تن در سال 2012 بوده است که اندکی بیشتر از 3 درصد تولید است و جایگاه والای صادرات سیمان از نظر مقدار صادرات، رتبه و درصد صادرات به تولید نشانه توجه به این امر و شرایط جغرافیایی و همسایگان است.

رئیس مرکز تحقیقات مسکن با بیان این که سیمان بیش از 7 درصد برق مصرفی کشور را می بلعد و مصرف می کند، اضافه نمود: سیمان تولیدی کشور نیاز به مصرف حدود 7 میلیون تن گاز طبیعی دارد. بنابراین در مجموع حدود 5 درصد انرژی کشور (نفت و گاز و برق) در صنعت سیمان مصرف می شود و حدود 7 درصد در صنعت بتن و نزدیک به 10 درصد در ساخت سازه های بتنی و قطعات بتنی و سیمانی استفاده می شود.

وی ادامه داد: با احتساب قیمت های داخلی بخش سیمان و بتن و اضافه نمودنی و سنگدانه حدود 6 میلیارد دلار تولید دارد که با قیمت های خارجی بدون احتساب میلگرد و قالب و صنایع وابسته در حدود 9 میلیارد دلار می شود. البته با احتساب میلگرد و قالب قیمت سازه ها و قطعات بتنی و بنایی سیمانی 20 میلیارد دلار (قیمت داخلی) و 25 میلیارد دلار بر حسب قیمت های خارجی است.

رییس مرکز تحقیقات مسکن اظهار کرد: چنین موضوعات مهمی نیاز به برنامه ریزی های مختلف از نظر کمیت و کیفیت دارد و بخش مهمی از جامعه و حتی بخش عمده ای از صنعت ساخت و ساز را در بر می گیرد. تاکنون در برنامه های بالادستی کشور بر موضوع کمیت تأکید شده است و اعلام شد که در چشم اندازهایی مانند تولید سیمان چه ارقامی به چشم می خورد. اما برغم توجه در نزد محققان، در سیاست های موجود کشور بحثی در مورد کیفیت سیمان، سنگدانه و بتن وجود نداشته است و بنابراین هدف های خاصی در این موارد دیده نمی شود. بنظر می رسد باید در این رابطه برنامه های دقیقتر و اجرایی مطرح شود. انواع و کیفیت و رده های مقاومتی سیمان، کیفیت و انواع مختلف سنگدانه طبیعی و مصنوعی و کیفیت بتن و انواع آن نیاز به برنامه ریزی دارد. بطور مؤکد لازم است موضوع دوام بتن مورد تأکید قرار گیرد و در برنامه ریزی های آینده بدان توجه شود.

شکرچی زاده یادآور شد: در حال حاضر علی رغم پیشرفت های بدست آمده طی این سال ها، هنوز هم ارتقای کیفی بتن از نظر دوام برای مخاطبین تا حدودی نامفهوم است؛ زیرا دوام، ابعاد گوناگونی دارد و معیارها و آزمایش های آن نیز رواج ندارد. بنظر می رسد که بهتر است ارتقای کیفی بتن از دریچه مقاومت فشاری دیده شود تا برای عموم مهندسین و دست اندرکاران مفهوم تر و ملموس تر باشد؛ لذا شعار انتخابی در سال 92 بصورت بتن رده C50 در چشم انداز 1404 مطرح شد. دلایل طرح موضوع بتن 1404 عبارت از افزایش دوام و عمر مفید سازه های بتنی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و مصرف انرژی کمتر، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری سازه های بتنی، استفاده از ظرفیت مصالح مصرفی بویژه در سازه ها یا اعضای خاص، کاهش ابعاد مقاطع سازه ای و کاهش جرم سازه ها، ارتقای دانش فنی در صنعت بتن، ایجاد امکان گسترده تر برای اجرای پروژه های خاص، خروج از تولید سنتی بتن و کاهش هزینه های اجرای سازه های بتنی است.

وی با بیان این که رسیدن به اهداف فوق نیازمند بسترسازی و ایجاد زیرساخت هایی است، گفت: تدوین روش های کنترل و تضمین کیفیت مناسب و دستورالعمل های لازم QC/QA، آموزش روش های کنترل و تضمین کیفی و ارتقای فرهنگ فنی عموم مصرف کنندگان و جامعه در ارتباط با بتن از جمله این زیرساختهاست.

شکرچی زاده یادآور شد: برای پیاده سازی چشم اندازهای توسعه بتن در افق 1404 باید به اقداماتی مشابه با عناوین ارائه گواهی نامه های خاص برای تولیدکنندگان مواد اولیه (سیمان، سنگدانه، اضافه نمودنی و الیاف)، ارائه گواهی نامه های خاص برای مجریان سازه های بتنی، تهیه برنامه زمان بندی برای لزوم استفاده از بتن های پرمقاومت در برخی سازه های خاص و برخی اعضای سازه ای، ابلاغ الزام استفاده از بتن پر مقاومت در موارد خاص، الزام استفاده از بتن آماده دارای گواهینامه خاص در این موارد، ایجاد تغییرات لازم در فهرست بهاء ابنیه، راه و ... در جهت تشویق استفاده از بتن های رده های بالا، ایجاد تغییرات لازم در برنامه آموزشی رشته عمران در ارتباط با سرفصل های تکنولوژی بتن و اجرای سازه های بتنی و طراحی سازه ای، ابلاغ الزامات مرتبط با تبعیت از دستورالعمل های تدوین شده و داشتن گواهینامه های خاص و توسعه استفاده از بتن در روسازی های بتنی و سایر کاربردهای جدید بتن در زیرساخت ها متوسل شد.

رییس مرکز تحقیقات مسکن ابراز امیدواری کرد که صاحبنظران و متخصصان در هر یک از این زمینه ها برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را تنظیم کنند تا در افق 1404 بصورت ملموس بتوانیم این حرکت عظیم را احساس کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 332

به "راهکارهای رسیدن به چشم انداز توسعه بتن، هنوز ارتقای کیفی بتن برای مخاطبین نامفهوم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای رسیدن به چشم انداز توسعه بتن، هنوز ارتقای کیفی بتن برای مخاطبین نامفهوم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید