دلایل و درمان خانگی خارش کف پا

به گزارش مجله بوشهری ها، خارش، ناشی از احساس تحریک کننده روی پوست شما است که باعث ایجاد خراش می گردد. این ممکن است در هر نقطه از پوست شما رخ دهد. خارش پا می تواند آزار دهنده باشد، به خصوص اگر خارش مزمن باشد یا با علائم دیگری همراه باشد، بسیاری از شرایط های مختلف می توانند باعث خارش پا شوند. اگر می خواهید با انواع خارش و بعلاوه راهکارهای ساده و خانگی برای درمان هر یک آشنا شوید می توانید مقاله درمان خارش را مطالعه کنید.

دلایل و درمان خانگی خارش کف پا

پای شما به ویژه آسیب پذیر است زیرا در انواع کفش ها قرار گیرد و عرق کند و این عرق کردن در بسیاری از موقعیت ها می تواند منجر به خارش پا گردد، از جمله قرار گرفتن در معرض:

  • رطوبت
  • محیط های خشک که منجر به خشکی پوست می شوند.
  • تحریک نماینده ها، هنگام پابرهنه راه رفتن.
  • باکتری های عفونی، ویروس ها، انگل ها یا قارچ ها

اگرچه خارش کف پا معمولاً جای نگرانی ندارد، اما می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای پوست یا حتی یک بیماری داخلی عمیق تر باشد. درک اینکه علائمی که باید و نباید نگران باشید می تواند به شما یاری کند تا از نگرانی راحت باشید.

درمان ترک پاشنه پا

علل اصلی خارش کف پا:

پس از اینکه توضیحی راجع به خارش کف پا داده شد، در این بخش قصد داریم به دلایل اصلی خارش کف پا بپردازیم اما این موارد کدامند؟

1- نوروپاتی محیطی:

براساس تحقیقات موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، نوروپاتی محیطی آسیب به سیستم عصبی محیطی است که در سراسر بدن توسعه می یابد. آسیب اعصاب می تواند باعث احساساتی مانند خارش، بی حسی و درد در چندین قسمت بدن، از جمله کف پا یا سایر قسمت های آن گردد.

2- پوست خشک:

خشکی پوست ممکن است گاهی باعث خارش گردد. عوامل خطرناک برای خشکی پوست عبارتند از:

  • سن
  • زندگی در آب و هوای خشک
  • قرار گرفتن در معرض منظم آب، به عنوان مثال به علت شستشوی مکرر دست و پا و سایر موارد
  • شنا در آب کلردار

استفاده از کرم، لوسیون یا روغن می تواند به خشکی پوست شما یاری کند.

درمان خشکی پوست دست

3- پسوریازیس:

  • پسوریازیس یک بیماری پوستی است که منجر به ایجاد پوستی قرمز و پوسته پوسته می گردد. تقریباً می تواند در هر قسمت بدن از جمله پا تأثیر بگذارد. پسوریازیس می تواند بسیار خارش دار و دردناک باشد.
  • این اتفاق زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن فرد به سلول های سالم پوست حمله می نماید. این باعث سرعت بخشیدن به فراوری این سلول ها و فراوری بثورات می گردد. درمان ها معمولاً شامل کرم ها و لوسیون هایی می باشد که ممکن است حاوی سالیسیلیک اسید، کورتیکواستروئیدها یا ترکیبی باشد.

راهکارهای موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

4- اگزما:

  • اگزما، بعلاوه به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می گردد و بیماری است که معمولاً با خشکی پوست و خارش تعیین می گردد. این بیماری می تواند در بسیاری از منطقه ها بدن از جمله کف پا ظاهر گردد. طبق موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی، تعیین نیست که چه عواملی باعث اگزما می گردد، اگرچه به نظر می رسد ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی در آن دخیل باشد. اگزمای دیشیدروتیک نوعی است که اغلب در پهلوها و کف پا ظاهر می گردد. باعث ایجاد تاول های ریز، عمیق و بسیار خارش دار می گردد. زنان احتمالاً دو برابر بیشتر دچار این نوع اگزما می شوند.
  • افراد می توانند خارش حاصل از اگزمای خفیف دیسیدروتیک را با خیساندن پاها در آب سرد یا استفاده از کمپرس های مرطوب و خنک در ناحیه درمان نمایند. اگر اگزما شدیدتر باشد، پزشک می تواند کرم تجویز کند یا راهکار های OTC را توصیه کند.

درمان اگزما دست

5- واکنش های آلرژیک:

حساسیت پوستی می تواند باعث خارش گردد. آن ها ممکن است در اثر بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس یا در اثر تماس با ماده ای مانند لاتکس یا گرده ایجاد شوند. مصرف آنتی هیستامین ها می تواند به مدیریت علائم واکنش آلرژیک یاری کند. این داروها بصورت قرص یا کرم تهیه می شوند.

درمان خشکی پوست سر

6- عفونت های کرم قلاب دار:

  • کرم قلاب دار نوعی انگل است که در روده های انسان زندگی می نماید. افراد با راه رفتن با پای برهنه در منطقه های که تخم این انگل وجود دارد، می توانند کرم قلاب پیدا نمایند. عفونت کرم قلاب دار در مکان هایی که اقدامات بهداشتی کافی دارند نسبتاً نادر است.
  • طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ممکن است فردی در جایی که تخم انگل (لارو) کرم قلاب وارد بدن او می گردد، دچار خارش گردد. پزشکان می توانند عفونت کرم قلاب دار را با داروهایی که انگل ها را هدف قرار می دهند، درمان نمایند.

روشن کردن تمامی قسمت های پوست

7- دیابت:

دیابت یک بیماری طولانی مدت است که بر مقاومت به انسولین و نحوه تغییر بدن غذا به انرژی در بدن تأثیر می گذارد. این می تواند به این معنی باشد که سطح قند خون یک فرد بسیار بالا است، که می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. دیابت می تواند باعث نوروپاتی دیابتی گردد، که می تواند منجر به گزگز، خارش و بی حسی به خصوص در کف پا گردد. گردش خون ضعیف ناشی از دیابت نیز می تواند باعث خارش گردد. بعلاوه، داشتن دیابت ممکن است خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی را در فرد افزایش دهد.

با علائم دیابت بیشتر آشنا شوید!

راهکارهای خانگی برای درمان خارش کف پا:

پس از اینکه با علل خارش کف پا آشنا شدیم در این بخش می خواهیم به راهکارهای ساده و خانگی برای درمان این بیماری بپردازیم.

1- مرطوب کردن پوست خشک:

خشکی پوست می تواند بسیار خارش دار باشد، به خصوص برای بزرگسالان مسن که ممکن است پوست نازک تر باشد. اگر خارش پاهای شما ناشی از پوستی خشک و پوسته پوسته است، هر روز از کرم مرطوب نماینده، لوسیون یا پماد روی پاها بهره ببرید. آن را به داخل پاشنه، کف، پهلوها و بالای پاها و بین انگشتان پا بمالید. در پی محصولی با پایه بنزین باشید که بتواند پوست خشک و ترک خورده را نیز نرم و مرطوب کند.

درمان تمامی مسائل مو

2- از آب خنک بهره ببرید:

پاها را در آب خنک خیس کنید یا یک پارچه مرطوب و خنک را در مقابل خارش پا قرار دهید. آب خنک می تواند برای پوست تحریک شده و خارش دار تسکین دهنده باشد. شما می توانید این کار را روزانه انجام دهید یا حتی چندین بار در روز اما اگر غالباً خیس می شوید، حتما پوست خود را مرطوب کنید.

درمان انواع سردرد

3- جو دوسر:

از وان جو دو سر به طور سنتی برای تسکین خارش پوست استفاده می گردد. دو فنجان بلغور جو دوسر آسیاب شده و یک فنجان جوش شیرین به حمام خود اضافه کنید و پاهای خود را خیس کنید تا یک داروی خارش دار طبیعی باشد. از این درمان ایمن و ملایم می توان روزانه استفاده کرد.

هر آنچه که از مسائل ناخن و درمان آن باید بدانیم!

4- خیس کردن کف پا در آب نمک:

  • پاها را در آب نمک خیس کنید تا درد شما تسکین یابد و به طور بالقوه به خارش و تحریک یاری کند. به ازای هر یک پیمانه آب گرم که استفاده می کنید، 2 قاشق چایخوری نمک حل کنید. از یک ظرف کم عمق یا چند اینچ آب در وان بهره ببرید به مقدار ای که بتواند قسمت بالای پاهای شما را بپوشاند و در حدود 5 الی 10 دقیقه خیس کنید.
  • ببینید آب نمک برای شما چگونه کار می نماید. ممکن است یاری کند، اما نمک بعلاوه می تواند با خشک شدن بیشتر پوست، هر خارش را بدتر کند. می توانید هر ساعتی این کار را انجام دهید تا خارش شما بهبود یابد. نمک می تواند پوست شما را خشک کند، بنابراین پس از خیساندن نمک، پاها را در آب خنک بشویید و پاهای خود را مرطوب کنید.

5- دوری از مواد تحریک نماینده:

خارش می تواند حتی در اثر واکنش خفیف آلرژیک به چیزی که می پوشید یا محصولی که استفاده می کنید، ایجاد گردد. سعی کنید یک بار یک تغییر کوچک ایجاد کنید تا آن را شناسایی کنید. مواد شوینده لباس را عوض کنید، صابون خود را عوض کنید و فقط جوراب های نخی طبیعی بپوشید. اگر می توانید آنچه را که باعث خارش شما شده شناسایی کنید، در آینده از بروز آن جلوگیری می کنید. تازهترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی خبرنگاران مطالعه کنید.

درمان انواع تنگی نفس

6- شناسایی بیماری ها پا در ورزشکاران:

  • یکی از رایج ترین دلایل خارش پا در پای ورزشکار معمولاً باعث ایجاد بثورات قرمز و پوسته پوسته ای روی انگشتان انگشت شما می گردد. ممکن است بعد از برداشتن جوراب و کفش، پای شما خارش دار گردد.
  • پای ورزشکار در اثر رطوبت، اغلب در اثر ورزش یا گرما ایجاد می گردد. یک نوع پای ورزشکار از کف پای شما آغاز می گردد و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن می گردد که از کنار پای شما عبور می نماید. انواع مقالات تازه و متنوع را می توانید در مجله اینترنتی خبرنگاران مشاهده کنید.

در این مقاله با علل و راهکارهای خانگی برای درمان خارش کف پا آشنا شدیم. شما از چه روش های دیگری برای درمان این بیماری تابحال استفاده نموده اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: wikihow / medicalnews / healthline

منبع: اُکالا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1843

به "دلایل و درمان خانگی خارش کف پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل و درمان خانگی خارش کف پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید