دلایلی که باعث می گردد کیک شما ترک بخورد!

به گزارش مجله بوشهری ها، یکی از مشکلاتی که بانوان آشپز در زمان پخت کیک به آن برمی خورند، ترک خوردن کیکشان است که شاید بتوان گفت ترفند طلایی رفع کردن این مشکل را نمی دانند.

دلایلی که باعث می گردد کیک شما ترک بخورد!

به گزارش ، آشپزی و شیرینی پزی جزء یکی از مهارت هایی محسوب می شود که هر کسی نمی تواند آن را کسب کند و علاوه بر آن یک بحث کاملا سلیقه ای است و ذهن خلاقی می خواهد. حال خارج از این صحبت ها این هنر شیرین و لذت بخش بخشی به نام پخت کیک دارد که فوت و فن های خاص خودش را می طلبد.

کیک، جزء شیرینی هایی محسوب می شود که انواع متفاوتی دارد و در زمان پخت آن شاید به مسائلی برخورد کنیم که در جهت جلوگیری از بروز این مسائل رعایت یک سری نکات الزامی است، بطور مثال؛ بسیاری از افراد در زمان پخت کیک با مسئله ای مانند روبرو می شوند که امروز قصد دارد به دلایل بروز این مشکل بپردازد، پس پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید کیک بعدی تان ترک نخورد این مطلب را از دست ندهید.

کیک نوعی شیرینی با منشأ اروپایی است که در تهیهٔ آن معمولاً چهار مادهٔ اصلی آرد، شکر، تخم مرغ و کره بهم زده شده و پس از درآمدن به حالت اسفنجی، پخته می شوند.

به علاوه در برخی از انواع گوناگون کیک ها، از موادی، چون نشاسته، روغن، میوهٔ درخت یا خشکبار و مایعاتی مثل شیر، آب یا آب میوه و ادویه جات گوناگون و همچنین از ماده ای برای حجم دادن به خمیر مثل بیکینگ پودر یا خمیرترش نیز استفاده می شود.

در واژه نامه سطح پیشرفته آکسفورد در بخش کیک این تعریف آمده است:

کیک خوراکی با مزهٔ شیرین است که از آمیختگی تخم مرغ، آرد، کره، شکر و ... تهیه می شود. کیک ها در فر آشپزی یا دستگاه مایکروویو پخته می شوند. کیک ها در شکل ها و اندازه های گوناگون درست می گردند و اکثراً با خامه و یخ چینه تزئین می شوند.

در لغت نامه کمبریج علاوه بر آرد، تخم مرغ و شکر به استفاده از روغن در تهیه کیک نیز اشاره شده است.

واژه نامه معاصر لانگمن از کیک به عنوان یک خوراکی شیرین و نرم یاد می نماید که از مخلوط تخم مرغ، آرد، کره و شکر؛ و به شیوه پخته شدن در فر حاصل می شود.

در فرهنگ لغت وبستر دو تعریف اصلی و یک تعریف استعاری از کیک ذکر شده است: در تعریف های اصلی؛ نخست کیک این گونه شرح داده شده است: کیک یک خوراکی نان مانند است که از خمیر و خمیرابه و معمولاً به روش سرخ کردن و تنوری کردن تهیه شده است. کیک ها در اندازه های کوچک و به شکلی تخت هستند و اغلب به روش ورنیامده طبخ می گردند. در دیگر تعریفی که از کیک آمده، این خوراکی طعامی شیرین مزه توصیف شده که به شیوه فرپزی و با مواد اولیه آرد، شکر، تخم مرغ، خمیر، خمیرابهٔ غلیظ، چربمایه و انواع ورآورنده مثل بیکینگ پودر درست می شود. در تعریف استعاری به هر گونه مادهٔ غذایی که به فرم گرد و تخت و به شیوه تنوری و سرخ کردن طبخ می شود، کیک می گویند مثل کیک ماهی یا انواع کتلت.

کیک جافا، این کیک از سه لایه تشکیل شده است، پایهٔ آن را کیک اسفنجی تشکیل می دهد بر روی آن یک لایه از ژله با طعم پرتقال قرار گرفته است و سطح آن با یک لایه شکلات پوشانده می شود.

تفکیک کیک از دیگر انواع شیرینی مطلبی است که بحث بر سر آن زیاد است. برای مثال معین نیست چگونه می توان یک خط جداکننده بین کیک و شیرینی های دیگر مانند نان شیرین، بیسکویت، مافین، پن کیک، پای و ... کشید.

به علت مبهم بودن تعریف کیک تا بحال چندین بار جهت تشخیص کیک از غیر آن، کار به تشکیل دادگاه کشیده شده است. معروفترین این نوع دادگاه ها، دادگاه رسیدگی به کیک جافا است که در سال 1991 تشکیل شد.

در این دادگاه شرکت مک ویتیس ادعا داشت که محصولی که فراوری نموده یک نوع کیک است و نباید به عنوان بیسکویت شناخته شده و مالیات بیسکویت که جزو اجناس لوکس به شمار می آید، بر آن تعلق بگیرد.

طرف دیگر این دعوا سازمان امور مالیاتی کشورِ انگلستان بود و در نهایت شرکت مک ویتیس توانست در دادگاه پیروز شود.

این شرکت توانست ثابت کند که تفاوت کیک با بیسکویت در این است که اگر کیک در مدتی طولانی به حال خود گذاشته شود، خشک خواهد شد، اما بیسکویت بعد از گذشت زمان نرم تر خواهد شد و محصول فراوری شده به همین علت در گروه کیک ها قرار گرفته است.

دلایل ترک خوردن روی کیک چیست؟

گاهی اوقات هنگام پخت کیک با مسائلی روبرو می شویم. یکی از مسائلی که با آن رو به رو می شویم این است که علت ترک روی کیک چیست؟

ترک خوردن روی کیک به دلیل یکی از اتفاقات زیر است:

  • اگر قسمت وسط کیک شما بالا آماده و ترک خورده است، مهمترین علت دمای بیش از اندازه فر شماست؛ اما دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد.
  • مقدار بکینگ پودر را همیشه دقیق اندازه گیری کنید. مقدار زیاد بکینگ پودر و همچنین جوش شیرین یکی از دلایل ترک خوردن کیک است.
  • مواد بیش از حد مخلوط شده است.
  • میزان آرد مورد استفاده زیاد و مایعات مورد استفاده کم بوده است.
  • کیک در طبقات بالاتر از طبقه وسط فر طبخ شده است. (هنگام گرم کردن فر، توری فر را در طبقه وسط قرار دهید.)
  • تا 30 دقیقه اول پخت، درب فر را به هیچ عنوان باز نکنید؛ زیرا علاوه بر خوابیدن پف کیک، هوای گرم داخل فر خارج و باعث تغییر در دمای پخت می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 18

به "دلایلی که باعث می گردد کیک شما ترک بخورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایلی که باعث می گردد کیک شما ترک بخورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید