بهترین صبحانه برای ورزشکاران

به گزارش مجله بوشهری ها، براساس ماهیت فعالیت ورزشی و ویژگی های ورزشکار، احتیاج به کالری در طول شبانه روز متفاوت خواهد بود.

بهترین صبحانه برای ورزشکاران

به گزارش خبرنگاران، در صورتی که فعالیت ورزشی ماهیت انفجاری داشته باشد و مدت زمان کوتاهی به طول بیانجامد، معمولا روزانه به حدود 2000 کیلوکالری برای خانم ها و 2500 کیلوکالری برای آقایان احتیاج است و اگر تمرین برای مدت زمان بیشتری به طول بیانجامد و احتیاجهای ویژه ای را طلب کند، ممکن است احتیاج به انرژی تا 5000 کیلوکالری نیز افزایش یابد و باید در نظر داشت که این احتیاج به کالری باید در طول روز و میان تمام وعده ها و میان وعده ها تقسیم گردد، اما می توان یک سوم آن را به وعده صبحانه اختصاص داد.

کربوهیدرات، پروتئین و چربی

بر اساس این مطلب که از سوی کیمیا معینی افشاری، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: کربوهیدرات ها، منبع اصلی تامین انرژی برای بدن هستند، بنابراین به منظور افزایش عملکرد عضلات و بهبود عملکرد ورزشی، وعده های غذایی و به ویژه وعده صبحانه، باید حاوی کربوهیدرات باشد.

توصیه شده است صبحانه ورزشکاران متشکل از 50 درصد کربوهیدرات، 25 درصد پروتئین و 25 درصد چربی باشد و صبحانه سالم برای ورزشکاران می تواند شامل منابع کربوهیدراتی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار مانند نان گندم و یا غلات صبحانه سبوس دار باشد. پروتئین و چربی های طبیعی را نیز می توان با مصرف تخم مرغ، آجیل ها و مغزها، پنیر، ماست، شیر و گوشت ها تامین کرد.

مایعات

تغذیه در ورزشکاران سالم، رژیم غذایی سالم و مصرف کافی مایعات است و با افزایش شدت فعالیت، احتیاج به مایعات افزایش یافته و توصیه می گردد ورزشکاران روز خود را با حداقل 2 لیوان آب شروع نمایند تا به تامین مایعات بعد از خواب شبانه یاری گردد.

آب در نوشیدنی ها و آبمیوه ها نیز یافت و مصرف میوه های کامل به دلیل فیبر و آنتی اکسیدان ها توصیه می گردد و باید مصرف آبمیوه ها به دلیل محتوای قندی بالا و کاهش مواد مغذی به دلیل پوست گیری، مورد توجه قرار بگیرد.

کافئین

بسیاری از مطالعات درباره نقش منفی مصرف بیش از حد کافئین صحبت نموده اند؛ اما در حقیقت، کافئین نقش مهمی را در رژیم غذایی ورزشکاران ایفا می نماید چرا که کافئین به تامین انرژی و افزایش عملکرد استقامتی یاری نموده و مصرف یک فنجان چای یا قهوه به همراه وعده صبحانه در میان ورزشکاران مرسوم است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1381

به "بهترین صبحانه برای ورزشکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین صبحانه برای ورزشکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید