بلید رانر 1997؛ اثری سایبرپانکی که باید تجربه کنید

به گزارش مجله بوشهری ها، ریدلی اسکات هرگز روی یک بازی ویدیویی کار ننموده است، اما صدها مورد از آن ها را به صورت غیر مستقیم کارگردانی نموده است. فیلم هایی نظیر بلید رانر و بیگانه چارچوب هایی را برای تیم های توسعه ارائه نموده اند که تا دهه ها از آن ها استفاده نموده و ظاهر، احساس و صدای آثار علمی تخیلی تعاملی را همانطور که امروزه می شناسیم، تعریف می نمایند. در واقع بدون آن ها، هیچ مس افکت، هیچ Homeworld و قطعا هیچ سایبرپانکی وجود نداشت.

بلید رانر 1997؛ اثری سایبرپانکی که باید تجربه کنید

با این حال این فرآیند بدون نقص نیست. هر بار که المان هایی از بلید رانر کپی می گردد، بعضی از ویژگی های خاص نسخه اصلی محو شده و آنچه زمانی چشم اندازی دقیق و زیبا از آینده بود، به طرز ناگزیری لکه دار و مبهم می گردد. در آثار الهام گرفته شده، معمولا المان های نئونی و عمودی در یک لس آنجلس در حال فروپاشی در کنار یک موضوع مبهم در خصوص معنای انسان بودن و اینکه آیا می توان آن را تقلید کرد یا خیر، وجود دارد. با این حال بهتر است که گاهی اوقات به منبع اصلی بازگشت.

اثری به نام بلید رانر

زمانی که استودیوی وست وود (Westwood) بازی بلید رانر را در سال 1997 عرضه کرد، فیلم آن تقریبا یک دهه و نیم قدمت داشت. از آنجایی که استودیو سازنده نمی توانست از هیچ کلیپ یا صدایی از فیلم به علت مسائل مربوط به مجوز استفاده کند، بازی بلید رانر اثری متمایز از فیلم ریدلی اسکات بود. شما در بازی نقش دکارد (Deckard) را بازی نمی کنید، بلکه در نقش یک شکارچی رپلیکانت با نام مک کوی (McCoy) قرار می گیرید که مشکلاتی در تشخیص واقعی بودن یا نبودن خاطراتش دارد. داستان شما به موازات داستان فیلم پیش می رود، بدون اینکه از جلوی چشمان اسکات بگذرید.

به عنوان مک کوی، شما در نزدیکی بازیگران و محیط های این اثر کلاسیک هستید؛ به عنوان مثال از هرم شرکت تایرل تماشا می کنید، با این حال اجازه ندارید که به آن وارد شوید. در ادامه در هتل یوکان نیز حضور پیدا نموده و اگر خیلی خوش شانس باشید، ممکن است نگاهی اجمالی به هریسون فورد در پس زمینه یک عکس در بازی داشته باشید. بیشتر فیلم های مشابه بلید رانر، آثاری خام هستند. با این حال رویکرد این بازی برعکس است و شما را برای همواره در بازی نگه داشته و تشنه تماشا بیشتر شخصیت های خود می نماید. از طرفی این بازی فانتزی هواداران قدیمی بلید رانر یعنی کاوش در لس آنجلس آینده نگرانه را نیز برآورده می نماید.

داستانی متفاوت اما مرتبط

این واقعیت که نویسندگان در استودیوی وست وود در مسیر خودشان ثابت قدم ماندند، تنها به ارزش بازی به عنوان یک قطعه همراه یاری می نماید. مهم نیست که شما به عنوان یک بازیکن چه چیزی را تغییر می دهید، روایت انشعابی آن هرگز با منبع اصلی در تضاد نیست. داستان کارآگاهی بازی با فیلم مرتبط است، اما متمایز از داستانی است که بازیکنان قبلا می شناختند و دنیا منبع اقتباس را به شکلی متقاعدنماینده توسعه می دهد. در واقع محدودیت های مجوز بود که تیم وست وود را وادار کرد تا برای داستان روی پای خود بایستند و با اطمینان از خلقت اسکات به جای اینکه خیابان های باران زده اش را بازآفرینی نمایند، به خوبی بهره ببرند.

لس آنجلس نوآر

زمانی که ژانر بازی بلید رانر را در نظر بگیرید، آنالیز روند توسعه آن دشوارتر از قبل می گردد. در آن موقع اثری نظیر Full Throttle به عنوان نقطه اوج تجاری بازی های ماجراجویی کمپانی LucasArts، قبلا عرضه و از میان رفته بود و استودیوهای سازنده بازی های اشاره و کلیک مانند وست وود، کوشش می کردند تا خود را با مخاطبان رایانه های شخصی که برای بازی های سه بعدی پیشرفته هیجان داشتند، سازگار نمایند. در واقع آن دوران زمان مناسبی برای سرمایه گذاری روی اثری در چارچوبی نسبتا قدیمی نبود.

با این حال وست وود با استودیوی id Software برای استفاده از فناوری های پیشرفته رقابت می کرد. در نتیجه این رقابت، وست وود در زمینه انیمیشن های مختلف در پس زمینه و نورپردازی پویا دست به پیشرفت هایی زد. این نوآوری ها به این معنی بود که این استودیو می توانست نه تنها چشم انداز فرود یک ماشین پرنده را در یک خیابان شلوغ بازسازی کند، بلکه ترکیبی بسیار خاص از نورافکن ها، مه و غیره را که به بلید رانر آن فضای نوآر متمایز را داده، ارائه دهد.

مانند یک کارآگاه واقعی

در سال 2023، آنچه قابل توجه محسوب می گردد، آنالیز نحوه نفوذ المان های ژانر نوآر به گیم پلی بازی است. در حالی که بسیاری از بازی های ماجراجویی دهه 90 میلادی به علت پازل های مبهم خود مورد نقد واقع می شوند، این بازی در این زمینه به طرز مثبتی برجسته است.هر زمان که در بازی گیر کردید، کافی است تا به صحنه های جنایت برگردید، یک عکس قدیمی را آنالیز کنید یا سرنخ های نو را از رایانه آنالیز کنید. این در نهایت به سرنخ هایی منجر می گردد که شما را به مکان های نوی برای غوطه ور شدن راهنمایی می نماید.

تحقیقات به طور کم و بیش در بخش های انتهای بازی اندکی کنار می روند. مطابق با سنت قدیمی فیلم های نوآر، زندگی شخصی مک کوی به زندگی حرفه ای او نزدیک می گردد، پرونده به هرج و مرج بدتر کشیده شده و وقایع به خاتمه می رسند. انتها های متعددی در بازی در دسترس هستند، اما در هیچ کدام از آن ها قهرمان داستان قادر به جلوگیری از تبدیل شدن به یک آشفتگی نیست.

فراتر از زمان خود

از طرفی این حس که کنترل شما بر داستان در حال از دست رفتن است، منبع جذابیتی بی انتها برای هواداران این بازی است. کافی است تا در منابع مختلف و مصاحبه ها جست وجو کنید تا متوجه شوید که بلید رانر 1997 به طور مداوم در حال تغییر است. پلیس همکار شما یعنی کریستال، طوری به داخل و خارج از چارچوب صفحه حرکت می نماید که گویی بازیکن او را کنترل می نماید.

شخصیت های کلیدی به طور تصادفی به عنوان انسان یا شبیه ساز در ابتدای هر دور از بازی بدون اطلاع شما انتخاب می شوند و بسته به اینکه در مسیری به چپ یا راست حرکت کنید، مظنونان می توانند دستگیر یا گم شوند. مهمتر از همه، این احساس وجود دارد که زمان بدون توجه به پیشرفت شما در بازی در حال سپری شدن است و حس قدرتمندی از ناراحتی و عدم اطمینان را در شما تقویت می نماید. این همان احساسی است که برای اولین بار در فیلم منبع اقتباس آن را تجربه نموده اید.

جمع بندی

در دوره ای که کپی های نه چندان جذابی از اثر کلاسیک ریدلی اسکات به وفور دیده می گردد، بازگشت به گذشته برای تجربه اثری که در کوشش است تا المان های منبع اقتباس را به خوبی بازآفرینی کند، تصمیمی منطقی است. این بازی با این که اقتباس مستقیمی از فیلم نیست اما در خلق دوباره حس و حال آن پیروز عمل می نماید و داستانی را ارائه می دهد که بی توجهی به آن غیرممکن است.

در نهایت اگر با جلوه های بصری قدیمی بازی مشکل دارید، خوشبختانه یک نسخه بازسازی شده از آن نیز با نام Blade Runner: Enhanced Edition در دسترس است که با این که مانند نسخه اصلی در شرایط کاملا ایده آلی قرار ندارد، اما برای هواداران آثار سایبرپانکی گزینه ای مناسب محسوب می گردد که در این روزها نباید از دست بدهند.

منبع: PCGamer

بازی فیفا 23 مخصوص PS5

2,410,000

تومان

بازی FIFA 23 مخصوص PS4

2,420,000

تومان

خرید بازی کنسول

مشاهده همهمنبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2169

به "بلید رانر 1997؛ اثری سایبرپانکی که باید تجربه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلید رانر 1997؛ اثری سایبرپانکی که باید تجربه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید