برندگان جایزه نوبل فیزیک 2015 معرفی شدند

به گزارش مجله بوشهری ها، به گزارش خبرنگاران، تاکاکی کاجیتا از ژاپن و آرتور بی مک دونالد از کانادا به دلیل تحقیق در زمینه نوسان نوترینوها که نشان می دهد این ذرات جرم دارند، برندگان جایزه نوبل فیزیک سال جاری شدند.

برندگان جایزه نوبل فیزیک 2015 معرفی شدند

نوترینو یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی بوده و به ندرت وارد برهمکنش می گردد. نوترینو به معنی کوچک خنثی، معمولاً با سرعتی نزدیک به حرکت می نماید، از نظر الکتریکی خنثی بوده و قادر است از درون مواد تقریباً بدون هیچ برهمکنشی عبور کند.

برندگان یکصدونهمین جایزه نوبل فیزیک درحالی امروز معرفی شدند که تا پیش از این 108 مورد از این جایزه از سال 1901 اعطا شده است و تنها در سالهای 1916،1931،1934،1940،1941 و 1942 بود که جایزه نوبل فیزیک به کسی اعطا نشد.

فلسفه عدم اعطای جایزه نوبل در این سالها از سوی بنیاد نوبل اعلام شده است. بر این اساس اگر در طول سالی که دستاوردهای علمی این عرصه آنچنان ارزشی نداشته باشد که مفتخر به دریافت جایزه نوبل گردد، پولی که برای این منظور در نظر گرفته می گردد تا سال بعد از آن حفظ می گردد که نمونه شاخص آن به سالهای دو جنگ جهانی اول و دوم مربوط می گردد.

در تاریخ اعطای جوایز نوبل، تاکنون 47 دانشمند به طور انفرادی پیروز به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده اند. همچنین در 31 مورد جایزه به برندگان مشترک (دو برنده) اعطا شده و در 30 مورد نیز جایزه نوبل فیزیک به برندگان مشترک (سه برنده) ارایه شده است.

در تاریخچه نوبل فیزیک، جان باردین تنها دانشمندی است که دو بار پیروز به دریافت این جایزه شده است.

درحالی که متوسط سن دریافت کنندگان جایزه نوبل فیزیک 55 سال است، لاورنس براگ در زمان دریافت این جایزه تنها 25 سال سن داشت تا جوان ترین دانشمندی باشد که این جایزه را دریافت می نماید. همچنین ریموند دیویس که در سال 2002 این جایزه را دریافت کرد 88 سال سن داشت تا مسن ترین برنده تاریخ نوبل فیزیک تا این لحظه لقب بگیرد.

نکته قابل تأمل حضور بسیار کمرنگ زنان در میان برندگان جایزه نوبل است. تنها ماری کوری (1903) و ماری میر (1963) پیروز به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده اند.

به گزارش خبرنگاران، سال گذشته نیز صد و هشتمین جایزه نوبل فیزیک (2014) به طور مشترک به ایسامو آکاساکی و هیروشی آمانو از دانشگاه ناگویا در ژاپن و شوجی ناکامورا از دانشگاه کالیفرنیا سانتاباربارا امریکا تعلق گرفت.

آنها این جایزه را به دلیل تحقیقاتی درخصوص ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی که امکان منابع نور سفید بصرفه را فراهم کردند دریافت کردند.

دیودهای قرمز و سبز از مدت ها قبل ابداع شده بودند اما در این میان بدون نور آبی، ساخت لامپ های سفید امکان پذیر نبود و این معما در حدود سه دهه بدون جواب باقی مانده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 361

به "برندگان جایزه نوبل فیزیک 2015 معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندگان جایزه نوبل فیزیک 2015 معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید