اجرایی نشدن قوانین مربوط به نابینایان در کاشمر

به گزارش مجله بوشهری ها، مسئول انجمن نابینایان کاشمر گفت: حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید هم در کاشمر اجرا نمی گردد و این احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

اجرایی نشدن قوانین مربوط به نابینایان در کاشمر

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از مشهد، حسین طلعتی مسئول انجمن نابینایان کاشمر گفت: در حال حاضر 150 نفر نابینا و کم بینای شدید از کاشمر و روستاهای اطراف تحت پوشش انجمن نابینایان و 60 تا 70 نفر این افراد از کاشمر هستند.

او با بیان اینکه درکاشمر از کودک 6 ماهه تا پیرمرد 80 ساله نابینا داریم، اضافه کرد: 30 تا 40 درصد نابینایان تحت پوشش انجمن را خانم ها تشکیل می دهند و پیش بینی می گردد حدود 20 درصد از نابینایان در کاشمر باشند که تمایلی به تشکیل پرونده در بهزیستی ندارند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر که از کودکی کم بینای شدید است، ادامه داد: مشکل اصلی نابینایان ندیدن نیست بلکه دیده نشدن از سوی مسئولان و مردم است و بر همین اساس مسائل فقط در مسائل مالی خلاصه نمی شوند، بلکه صمیمیتی است که باید بین نابینایان و مردم و مسئولان برقرار گردد.

40 درصد نابینایان بیکار هستند

طلعتی مهمترین مشکل نابینایان کاشمر را موضوع اشتغال دانست و اعلام کرد: متأسفانه نابینایان در انزوا به سر می برند و از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند. با توجه به اینکه 90 درصد نابینایان به علت مسائل مالی سال های اخیر مشکل معیشتی دارند طی دو سال اخیر پنج مرتبه سبد کالا بین این افراد توزیع شد.

او توضیح داد: هر چند بر اساس قانون مصوب مجلس نهادها و ادارات باید 3درصد استخدامی هایشان از معلولان باشد، اما تا به امروز فقط یک یا دو نفر از نابینایان کاشمر آن هم به عنوان اپراتور استخدام شده اند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر تاکید نمود: به رغم اینکه بعضی از نابینایان مدارک تحصیلی عالی از جمله دکترا دارند ولی در مشاغل آزاد مشغول به کار هستند، متأسفانه عرف غلط اجتماعی اجازه نداده که بتوانند به خوبی استعدادهای خود را نشان دهند.

استفاده نابینایان از شبکه شاد ممکن شد

طلعتی در ادامه به مسائل دانش آموزان نابینا اشاره و اظهار کرد: باوجود اینکه به علت کرونا ادامه تحصیل دانش آموزان عادی به وسیله نرم افزار شاد فراهم شده، اما در این فضا فکری برای نابینایان نشده است و به علت تصور غلطی که مردم دارند فکر می نمایند نابینایان نمی توانند با گوشی همراه و یا کامپیوتر کار نمایند در صورتی که این تجهیزات برای نابینایان مجهز به سیستم گویا است.

بیشتر بخوانید

او یکی از اقلام مورد احتیاج دانش آموزان را کاغذهای بریل و محدود بودن دستگاه ماشین تایپ نابینایان دانست و اضافه کرد: بهزیستی به ندرت این کاغذها را در اختیارمان قرار می دهد و باید از بیرون خریداری نمایند که هزینه زیادی باید متقبل شوند و در حال حاضر نابینایان از روش سنتی 20 سال قبل و همان کاغذ بریل استفاده می نمایند که همان هم کم است، هر چند هر نابینا به خصوص محصلان باید یک دستگاه تایپ داشته باشند اما در کل شهرستان حدود سه دستگاه بیشتر نیست.

موزائیک های حادثه ساز

مسئول انجمن نابینایان کاشمر در ادامه نحوه رفتار جامعه با نابینایان را قابل پذیرش ندانست و ادامه داد: علت منزوی بودن بیشتر نابینایان به علت نوع برخورد جامعه با این افراد است، اینکه در جامعه حضور ندارند نه اینکه نیستند به علت این است که قدرت خوداتکایی را ندارند تا مستقل بتوانند بیرون بیایند.

طلعتی با انتقاد از رفتارهای ترحم آمیز جامعه نسبت به نابینایان و عدم مناسب سازی محیط اعلام کرد: وقتی اغلب افراد عادی به خاطر عدم مناسب سازی مطلوب از محیط و ادارات نمی توانند به خوبی استفاده نمایند چگونه می توان انتظار داشت که نابینایان از این اماکن استفاده نمایند.

او توضیح داد: متأسفانه مسئولان به ظاهر کارهایی مانند نصب سطوح شیب دار را انجام می دهند اما واقعاً قابل استفاده نیست، همزمان با فرا رسیدن روز نابینا و معلولان مسئولان کارهای ظاهری و دکوری بسیاری انجام می دهند، اما تا سال بعد به فراموشی سپرده می شویم.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر با بیان اینکه پیش بینی می گردد حدود 90 درصد معابر برای نابینایان مناسب سازی نشده باشد، تاکید نمود: هر چند شهرداری برای نابینایان موزائیک های مخصوصی را در معابر نصب کرده اما در همین مسیرها موانعی وجود دارد که مسائل جدی به وجود می آورد، حتی آخر خط بعضی از این موزاییک های زرد رنگ به کانال آب ختم می گردد و هیچ نشانه و هشداری نصب نشده است و این موزائیک های زرد رنگ فقط در معابر اصلی نصب شده و باقی مسیرها مناسب سازی نشده است که می طلبد در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ گردد.

مسئولان توجهی به نابینایان ندارند

طلعتی اظهار کرد: مسئولان برای اینکه بخواهند یک سری گزارش ها و آمارهای ظاهری به مسئولان بالادست خود ارائه دهند برنامه هایی را برگزار می نمایند که خروجی و خاصیت چندانی هم ندارد که حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید هم در کاشمر اجرا نمی گردد و این احتیاج به فرهنگ سازی دارد، هنوز حمل و نقل عمومی وظایف خود را در برخورد با یک نابینا به درستی نمی داند.

او در انتها اضافه کرد: هر چند در سطح جامعه امکاناتی برای رفاه و سرگرمی حال عموم فراهم می گردد، اما در کاشمر نابینایان از 5 درصد این امکانات فقط می توانند استفاده نمایند هیچ مکانی برای استفاده معلولان تا به امروز فراهم نشده است.

منبع؛ ایسنا

/س.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1787

به "اجرایی نشدن قوانین مربوط به نابینایان در کاشمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرایی نشدن قوانین مربوط به نابینایان در کاشمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید