کاروانسرای زیرو یکی از دیدنی های معروف اردکان به شمار می رود

به گزارش مجله بوشهری ها، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کاروانسرای زیرو یکی از دیدنی های معروف اردکان به شمار می رود.

کاروانسرای زیرو یکی از دیدنی های معروف اردکان به شمار می رود

کاروانسرای زیرو اردکان که به آن کاروانسرای زیرآب هم می گویند، یکی از کاروانسراهای تاریخی ایران بوده که در نزدیکی روستای مغستان از توابع شهرستان اردکان در استان یزد قرار گرفته است. قدمت این کاروانسرا به دوره صفویه بر می شود. سازه و حتی روپوش ها و سقف کاروانسرای زیرو عمدتا از قلوه سنگ ساخته شده است. سبک معماری بنا یکی از نشانه هایی هست که بیشتر کارشناسان معماری برای تاریخ گذاری روی یک بنا به آن استدلال می نمایند. سبک کاروانسرا های دوران صفوی از یک نوع نقشه در منطقه ها مرکزی ایران تبعیت میکرده و آن سبک چهارایوانی اصفهانی بوده است. ولی کاروانسرای زیرو از سبک تک ایوانی با حیاط مرکزی تبعیت می نماید.

این کاروانسرا در قسمتهای شمالی، جنوبی و شرقی در میانه ضلع خود رواقی بزرگتر دارد. ولی از ایوان غربی که همان ورودی بوده، کوتاه تر و کم عمق تر است. نوع قوس ها با قوس های رایج در کاروانسراهای سبک اصفهانی متفاوت بود. قوس ها تیزه دار ولی تند تر و پای طاق ها بلندتر و ایوان ورودی رفیع ساخته شده است. ورودی شترخوان ها از دو ضلع جنوبی و شمالی بوده و برای رسیدن به دو شتر خوان که در دو ضلع غربی و شرقی قرار گرفته است، باید از میان دو اتاق گذشت. کاروانسرای زیرو در سال 1386 به وسیله سازمان میراث فرهنگی با شماره 19906 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2186

به "کاروانسرای زیرو یکی از دیدنی های معروف اردکان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای زیرو یکی از دیدنی های معروف اردکان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید