کاربرد های عجیب مایع ظرف شویی!، چطور در خانه مایع ظرف شویی درست کنیم؟

به گزارش مجله بوشهری ها، مایع ظرف شویی، ماده ای شوینده که معمولا اکثر ما با آن سروکار داریم، اما شاید ندانیم که این مایع شگفت انگیز کاربرد هایی دیگر به جز شستن ظروف را نیز یدک می کشد.

کاربرد های عجیب مایع ظرف شویی!، چطور در خانه مایع ظرف شویی درست کنیم؟

به گزارش خبرنگار ، ماده ای شوینده که معمولا اکثر ما با آن سروکار داریم و در طول روز از آن استفاده می کنیم، اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا این مایع شوینده کاربرد های دیگری هم دارد یا اصلا می توان آن را در منزل تهیه کرد؟

امروز قصد دارد تا شما را به پاسخ این سوالات برساند، پس پیشنهاد می کنیم به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

مایع ظرف شویی که در اصطلاح عامیانه به آن ریکا (نام تجاری یک مایع ظرف شویی متداول) گفته می شود، مایعی شوینده است که برای شستن ظروف از آن استفاده می شود، ماده ای کف زا که برای زدودن چربی و اضافات مواد غذایی از روی ظروف طراحی شده است.

نوعی دیگر از این ماده وجود دارد که برای شستن ظروف درون ماشین ظرف شویی ساخته می شود. از نظر شیمیائی مایع ظرفشوئی از ترکیب یک سری مواد اصلی پاک کننده تحت عنوان سورفاکتانت و دیگر مواد افزودنی جهت ایجاد کیفیت و بعضی خصوصیات مختلف مانند نرم کنندگی و عطر تشکیل شده است.

سورفاکتانت ها خود بر اساس نوع ترکیب شیمیایی به نوع آنیونی و کاتیونی و غیر یونی تقسیم می شوند.

انواع مواد شوینده ظرف

از گذشته تاکنون مواد شوینده گوناگون برای شستن ظرف ها ساخته شده و در مصرف همگان قرار گرفته است؛ مایع، قرص، ژل و پودر از انواع مواد شوینده ظروف است.

هر مایع ظرف شویی ممکن است حاوی آنزیم، مواد سفید کننده، اسانس و روغن اکالیپتوس باشد.

برخی از این مواد شوینده برای استفاده با دست و برخی جهت استفاده در ماشین ظرف شویی هستند.

موارد مصرف و کاربرد مایع ظرف شویی

  1. مایع ظرف شویی از آنجا که شوینده ای ملایم است جایگزینی خوب برای شوینده های شیمیایی قوی است.
  2. لکه های چربی روی لباس ها را با مایع ظرف شویی پاک کنید: اگر روی لباس شما لکه چربی ایجاد شد ابتدا مقداری مایع ظرف شویی روی آن مالیده و سپس آن را با آب بشویید، از این راه برای پاک کردن لکه روی هر نوع پارچه ای استفاده می شود، همچنین این روش برای لکه های روی یقه پیراهن عالی است.
  3. کف سرویس بهداشتی و آشپزخانه را با مایع ظرف شویی بشویید.
  4. مبلمان فلزی خود را با مایع ظرف شویی تمیز کنید: برای شستن و تمیز کردن مبلمان فلزی از یک سطل آب گرم و مقداری مایع ظرف شویی بهره ببرید.
  5. زیور آلات خود را با مایع ظرف شویی براق کنید: مقداری مایع ظرف شویی داخل آب گازدار ریخته و زیور آلات خود را 5 دقیقه داخل آن قرار داده و سپس با مسواک تمیز کنید تا مثل روز اول براق و درخشان می شود.
  6. شانه و برس خود را تمیز کنید: یک قطره از مایع ظرف شویی داخل آب گرم بریزید تا مایع ظرف شویی تمام کثیفی ها و لباس هایی که به خاطر ظرافت باید با دست شسته شوند را بشوید.
  7. میوه ها را ضد عفونی کنید: سه قطره مایع ظرف شویی را داخل سرکه ریخته و از آن برای ضد عفونی کردن میوه ها بهره ببرید.
  8. لکه های روی فرش یا موکت را با دستمال آغشته به مایع ظرف شویی و آب از بین ببرید.
  9. کابینت ها را پس از چرب شدن می توانید با دستمال آغشته به مایع ظرف شویی و آب تمیز نموده و سپس با دستمال خشک کنید.
  10. برای تمیز کردن لکه های کف پارکینگ از مایع ظرف شویی و جوش شیرین بهره ببرید.

ویژگی های مایع ظرف شویی مناسب

  1. مایع ظرف شویی باید قدرت پاک کنندگی بالایی داشته باشد. بخاطر کاربرد مخلوطی از سورفکتانت های آنیونیک، نانیونیک و آمفوتریک در فرمول شیمیایی مایع ظرف شویی چربی ها و چرک ها سریع و کامل از روی سطوح پاک می شوند.
  2. مایع ظرف شویی باید غلیظ و با صرفه باشد. مایع ظرف شویی بخاطر کاربرد الکترولیت ها و سورفکتانت ها و آلکانول آمیدها، باید غلظت زیادی داشته باشد.
  3. مایع ظرف شویی باید قدرت کف کنندگی زیادی داشته باشد. به خاطر کاربرد مواد پایدار کننده کف و زیاد کننده غلظت، مانند آلکانول آمید ها، کف تشکیل شده، پایدار است.
  4. مایع ظرف شویی باید pH خنثی داشته باشد و باعث سوزش پوست دست نشود. pH مایع ظرف شویی خنثی است و به خاطر وجود سورفکتانت آمفوتریک، باعث کاهش حساسیت پوستی می شود.
  5. مایع ظرف شویی باید به راحتی با آب کشی ظروف پاک شود. کف فراوری شده روی ظروف باید به آسانی پاک شود.
  6. مایع ظرف شویی دارای رایحه خوش است که هنگام مصرف متصاعد می شود. به همین علت در هنگام مصرف مایع ظرف شویی، احساس خوبی برای فرد مصرف کننده ایجاد می شود.

مایع ظرف شویی با قدرت کف زایی و پاک کنندگی فراوان به راحتی ظروف را تمیز و پاک می نماید. مایع ظرف شویی در مقادیر مختلف متناسب با هر نوع احتیاجی طراحی شده است. مایع ظرف شویی با قدرت پاک کنندگی فراوان، تمام ظروف آشپزخانه را پاک می نماید.

این مایع ظرف شویی غلیظ و با صرفه از قدرت کف کنندگی زیادی برخوردار است و در بسته بندی های نیم، یک، 3 و 4 لیتری در بازار عرضه می شود که جهت مصارف خانگی، اداری، رستوران ، تالار، هتل، سالن های غذاخوری و... مناسب است.

ساخت مایع دستشویی خانگی

مواد مورد احتیاج برای مایع دستشویی خانگی

  • 227 گرم صابون (ترجیحا صابون طبیعی باشه)
  • 2 قاشق غذاخوری گلیسیرین
  • 1 گالن آب مقطر

طرز تهیه مایع دستشویی خانگی

  • ابتدا صابون ها را رنده کنید، ساده ترین راه برای رنده کردن آنها استفاده از بلندر هست، اما از رنده دستی آشپزخونه نیز می توانید بهره ببرید.
  • یک گالن آب مقطر را در یک ظرف بزرگ ریخته و روی اجاق قرار دهید تا گرم شود، احتیاجی نیست آب جوش بیاید تنها به اندازه ای که صابون ها در آن حل شونن کافی است.
  • پس از گرم شدن آب، صابون های رنده شده را داخل آن ریخته و هم بزنید. همزدن را تا جایی که صابون ها کاملا حل شوند ادامه دهید، سپس گلیسیرین را به آنها اضافه کنید.
  • مخلوط را به یک ظرف بزرگ انتقال داده و اجازه دهید به مدت یک شب بماند.
  • صبح روز بعد مخلوط را مقداری میکس نموده و مطمئن شوید غلیط شده است.
  • در آخر مایع دستشویی آماده شده را در ظرف مخصوص و پمپ دار بریزید. حتی می تونید ابتکار به خرج داده و از شیشه های مربا و پمپ قدیمی برای خود ظرف هایی زیبا درست کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 15

به "کاربرد های عجیب مایع ظرف شویی!، چطور در خانه مایع ظرف شویی درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد های عجیب مایع ظرف شویی!، چطور در خانه مایع ظرف شویی درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید