ورود به میانکاله ممنوع شد

به گزارش مجله بوشهری ها، محیط زیست مازندران ورود افراد اعم از جهانگرد و طبیعت گرد به منطقه میانکاله را ممنوع نمود و از رسانه ها هم خواست برای رفتن به این منطقه با روابط عمومی هماهنگی های لازم را انجام دهند.

ورود به میانکاله ممنوع شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محیط زیست مازندران سه شنبه شب در اطلاعیه شماره 3 خود که در پی تلفات مشکوک پرندگان مهاجر منتشر کرد ، نوشته است که این ممنوعیت را جهت جلوگیری از انتشار بیماری و مدیریت و کنترل منطقه اعمال نموده است.

در این اطلاعیه همچنین از افزایش بیش از 150 درصدی تلفات پرندگان مهاجر طی روز سه شنبه نسبت به تمامی چهار روز گذشته خبر داده شده است.

محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد که امروز نیز با اعزام چند اکیپ از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های گلوگاه ، بهشهر و اداره کل ، لاشه 508 قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف شده از سطح خلیج جمع آوری و برای دفن بهداشتی تحویل اداره دامپزشکی بندرگز شد.

بر اساس این گزارش ، با احتساب تلفات پنج روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده به 839 لاشه رسیده است.

محیط زیست مازندران همچنین خاطرنشان کرد که علت دقیق تلفات پرندگان مهاجر پس از آنالیز و اعلام سازمان دامپزشکی کشور اطلاع رسانی می گردد.

مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در میانکاله از پنجشنبه هفته پیش آغاز و روز شنبه این هفته رسانه ای شد.

دامپزشکی ابتدا با فرضیه آنفلوانزای حاد پرندگان یا نیوکاسل موضوع را در دست آنالیز قرار داد ولی در آزمایش های صورت گرفته بر روی لاشه ها این فرضیه رد شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور هم دوشنبه شب در گفت و گو با ایرنا علت اولیه تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان را طبق نتایج آزمایشگاهی بوتولیسم خاطرنشان کرد.

بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری کلوستریدیوم و بوتولینیوم ایجاد می گردد و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می گردد. این باکتری ها به طور وسیع در خاک وجود دارند و برای فعالیت و فراوری سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی هوازی احتیاج دارند.

دکتر علی صفر ماکنعلی علت بروز بوتولیسم در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان را ناشی از ورود مواد آلی خاکی حاصل لاشه موجودات زنده ، برگ پوسیده درختان و سایر فلورهای طبیعی دیگر خاطرنشان کرد .

وی بااین وصف گفت که علاوه بر بوتولیسم ، سایر عوامل تاثیر گذار بر فرایند افزایشی تلفات پرندگان که شامل فلزات سنگین، سموم و عوامل باکتریایی نیز باشد ، در دست آنالیز واقع شده است .

پارسال نیز دهها هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله بر اثر بیماری مشکوک تلف شدند و دامپزشکی پس از آنالیز های آزمایشگاهی علت آن را بوتولیسم اعلام نموده بود.

تالاب بین المللی میانکاله به وسعت حدود 48 هزار هکتار در شرق استان مازندران واقع است. طبق آمارهای رسمی به طور میانگین از حدود 1.5 میلیون بال پرندگان مهاجری که ایران کوچ می نمایند بین 60 تا 70 درصدشان تالاب میانکاله را به عنوان زیستگاهشان انتخاب می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1412

به "ورود به میانکاله ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود به میانکاله ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید