نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و اختلاف با ناتو بر سر ی.پ.گ

به گزارش مجله بوشهری ها، ترکیه از وتوی موضوع لهستان و بالکان منصرف شد اما ناتو حاضر نشد ی.پ.گ را به عنوان تروریست معرفی کند و دبیرکل ناتو٬ آشکارا اعلام نمود که سران این پیمان نظامی در خصوص ی.پ.گ دیدگاه های متفاوتی دارند.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و اختلاف با ناتو بر سر ی.پ.گ

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می گردد٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران کوشش می نماید تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و راهنمایی افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

لاشخورها و متکبرین آکپارتی

فواد اوغور ، روزنامه ترکیه

در روزهای اخیر در بسیاری از رسانه ها٬ شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ترکیه٬ نام شهرداری گومگورن استانبول و معاون آن٬ بر سر زبان ها افتاد. این شهرداری در اختیار حزب عدالت و توسعه یا آکپارتی است و ویسل ایپکچی معاون شهردار گون گورن٬ مرتکب یک حرکت زشت٬ ضداخلاقی و ضد انسانی شد که توجه همگان را به سوی خود جلب کرد.

ماجرا چنین است که جناب معاون از راهرو شهرداری عبور می نماید و در این لحظه٬ یکی از رانندگان شهرداری که روی جایگاه نشسته است٬ به احترام معاون٬ از جای خود برنمی خیزد. ایپکچی از این موضوع بسیار ناراحت و عصبانی شده و راننده را شخصاً مجازات می نماید. مجازات او این است که جایگاه اش را کنار توالت شهرداری ببرد و چند ساعت به عنوان نگهبان توالت روی جایگاه بنشیند٬ به هر کسی که رد می گردد سلام کند و از اداره بیرون نرود. در همین حال٬ عکس او را در حال نگهبانی از توالت٬ در فضای مجازی منتشر می نماید تا به قول خودش٬ به او درس احترام و ادب در برابر مسئولین بدهد!

اقدام زشت و مغرورانه معاون شهردار٬ تنها در عرض چند دقیقه با صدها واکنش منفی روبرو شد و شهردار شخصاً مجبور شد به معاون مغرور و متکبر خود مراجعه نموده و عذر او را بخواهد.

شهردار گونگورن با انتشار یک پیغام توییتری اعلام نمود که معاون وی استعفای خود را نوشته و همه چیز به خیر و خوشی تمام شده است. اما سوال من به عنوان یک روزنامه نگار اینجاست: در آکپارتی٬ چند نمونه از افرادی نظیر ویسی ایپکجی وجود دارد؟ متاسفانه بسیارند.

هر شهروندی در پاسخ به این سوال من خواهد گفت: سوال شما بی معنی است. آکپارتی پر از کادرها و مدیران و مسئولینی است که در اوج تکبر و تفرعن و غرور با دیگران رفتار می نمایند٬ زیردستان خود را تحقیر می نمایند و با فیس و افاده از تمام امتیازات حزب حاکم بهره می گیرند.

واقعیت این است که در سالیان اخیر٬ حزب عدالت و توسعه پر شده از این تیپ کادرها و مدیران مغرور که اتفاقاً آدم های بی کفایت و ناتوانی هستند و نه تنها باری از دوش حزب برنمی دارند بلکه خود آنها بار سنگینی هستند که حزب را خسته و ناتوان نموده اند.

پس در چنین شرایطی از من نپرسید چرا لاشخورها در حال تاسیس حزب جدید هستند. از من نپرسید چرا در آنکارا و استانبول شکست خوردیم. آنکارا و استانبول پیشکش. ما قبلاً در استان قیصری٬ بالای 80 درصد رای داشتیم اما در انتخابات اخیر به 50 درصد سقوط کرد. چرا؟ چون در شاخه های استانی٬ صدها کادر به درد نخور و متکبر فعالیت می نمایند که وجود آنها یک بار اضافی و یک خطر بلقوه برای ادامه حیات سیاسی و اجتماعی حزب است.

ترکیه٬ ی.پ.گ و ناتو

سعدی سومونجی اوغلو، روزنامه ینی چاغ

پیش از آن که در هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو٬ نشست سران کشورهای عضو این پیمان نظامی در لندن برگزار گردد٬ ترکیه اعلام نمود که یکی از تصمیمات مهم ناتو را وتو می نماید.

ترکیه اعلام نمود: تصمیم ناتو برای اتخاذ تدابیر دفاعی در خصوص جبهه شمال و موضوعات لهستان و بالکان را وتو می نماید. استدلال ترکیه این بود که قرار نیست ناتو فقط به فکر جبهه شمال باشد و باید به جبهه جنوب نیز بیاندیشد. لذا٬ قبل از شروع نشست لندن٬ آنکارا اعلام نمود که ناتو باید ی.پ.گ را به عنوان عنصر تروریست معرفی کند.

درخواست ترکیه برای اعلام ی.پ.گ به عنوان تروریست و همچنین تصمیم وتوی تدابیر دفاعی لهستان و بالکان٬ موجب بروز اختلاف جدی شد و به همین دلیل قرار شد پیش از نشست سران٬ یک ملاقات چهارجانبه بین اردوغان٬ جانسون٬ ماکرون و مرکل٬ برگزار گردد.

اردوغان پس از انتها نشست اعلام نمود که همه چیز به خوبی پیش رفته و مسئله ای وجود ندارد. اما پس از انتشار بیانیه انتهای سران ناتو٬ دیدیم که درخواست ترکیه را مورد توجه قرار ندادند.

ترکیه از وتوی موضوع لهستان و بالکان منصرف شد اما ناتو حاضر نشد ی.پ.گ را به عنوان تروریست معرفی کند و دبیرکل ناتو٬ آشکارا اعلام نمود که سران این پیمان نظامی در خصوص ی.پ.گ دیدگاه های متفاوتی دارند.

البته جناب دبیرکل٬ فقط به این اکتفا نکرد و ضمن زیرسوال بردن استراتژی دفاع موشکی ترکیه٬ بر این موضوع تاکید نمود که سامانه موشکی اس 400 روسی با سامانه دفاعی ناتو منطبق نیست.

واکنش یونان و مسر به توافق ترکی - لیبی

یاسین آکتای، روزنامه ینی شفق

توافق دریایی و نفتی ترکیه و لیبی٬ اقدام مهمی بود که ظاهراً به اندازه عملیات چشمه صلح٬ توجه جهانیان را به سوی خود جلب نموده و موجب تغییر بعضی موازنات شده است.

یونان٬ نه تنها اعتماد به نفس ندارد٬ بلکه از لحاظ نظامی و سیاسی هم توان آن را ندارد که با ترکیه رویارویی کند. اما دیدیدم که در برابر لیبی تصمیم عجیبی گرفت و اخراج سفیر لیبی از آتن را در دستور کار قرار داد.

اقدام یونان٬ نشان داد که نمی تواند نگرش ملی و مستقل دولت لیبی را تحمل کند.

آتن انتظار داشت که لیبی منافع مردم خود را قربانی یونان کند. اما لیبیایی ها چنین تصمیمی نگرفتند و در راستای حفظ منافع کشورشان٬ با ترکیه به توافق رسیدند.

از دیگر سو٬ از ژنرال عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر نیز انتظار دیگری نمی رفت. او که دیکتاتور مورد علاقه ترامپ شناخته می گردد٬ در این ماجرا٬ حتی به منافع کشورش نیاندیشید و در کنار یونان ایستاد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 493

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و اختلاف با ناتو بر سر ی.پ.گ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و اختلاف با ناتو بر سر ی.پ.گ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید