نکاتی که با شیوع کرونا درباره زمین فهمیدیم

به گزارش مجله بوشهری ها، از زمانی که کرونا در دنیا فراگیر شده است این همه گیری درس های زیادی درباره محیط زیست به ما داده است.

نکاتی که با شیوع کرونا درباره زمین فهمیدیم

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، در ادامه 10 درسی که کرونا به ما آموخته است را می خوانیم.

1- طبیعت خودش را احیا می نماید

با تعطیل شدن گسترده شهرهای عظیم دنیا شاهد پدیده هایی جالب توجه هستیم. در سانفرانسیسکو گرگ های کویوت دیده شده است، طاووس ها در بمبئی می رقصند، گرازهای وحشی در بارسلون دیده شده اند، زنبورها و گل های وحشی نایاب در انگلستان توانسته اند خود را احیا نمایند.

انگار حیوانات می خواهند فضاهایی را که از آن ها ربوده شده است را پس بگیرند. گزارش هایی وجود دارند که ادعا می نمایند طی 30 سال اقیانوس ها می توانند کاملاً خودشان را احیا نمایند.

2- توجه به تجارت حیوانات وحشی

صحبت از انتقال بیماری از حیوانات به انسان بسیار زیاد است. شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند منشا ویروس کرونا از بازار فروش حیوانات وحشی در ووهان بوده است. برخی دیگر از ویروس ها همچون ابولا در کنگو و دیپا در مالزی که در اواخر دهۀ 90 رایج شد، هم با تجارت حیوانات وحشی ارتباط داشتند. حتی حیواناتی که در اقیانوس ها زندگی می نمایند هم می توانند عامل بیماری باشند.

تجارت حیات وحش از جمله خرید و فروش حیوانات خانگی عجیب و غریب، رژیم های غذایی مرتبط با مصرف حیوانات وحشی و طب سنتی مبتنی بر استفاده از حیوانات وحشی به عنوان دارو، از زمینه های مهم انتقال بیماری های ویروسی هستند.

60 درصد از بیماری های عفونی جدی از حیوانات منتقل می شوند و سرعت بروز و انتشار آن ها در حال افزایش است. هیچ وقت سابقه نداشته است که مخالفت با تجارت حیات وحش انقدر گسترده شده باشد.

طی هفته های گذشته بیش از 200 گروه فعال در حوزه محیط زیست به سازمان بهداشت دنیای نامه نوشتند و به خاطر تجارت گسترده حیوانات وحشی خواهان تحریم چین شدند. کرونا به ما آموخت که تجارت حیوانات وحشی تا چه حد می تواند مشکل آفرین باشد.

3- دنیا باید از نیمی از ساکنان سیاره زمین مراقبت کند

در طول 40 سال گذشته 60 درصد از جمعیت حیوانی خود و حدود نیمی از جنگل های بارانی را از دست داده است.

برخی فعالیت های انسان مانند جنگل زدایی و گسترش کشاورزی و عظیم شدن شهرها باعث افزایش تماس های انسان با حیوانات وحشی شده است که می تواند احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی را در آینده بالاتر هم ببرد.

عملکرد انسان در طبیعت منجر به ویران کردن محیط زیست شده و تعادل بیولوژیک دنیا را بر هم زده است. تخمین زده می گردد که بیش از 7/1 میلیون ویروس در دنیا وجود داشته باشد.

طی هفته های گذشته کوشش ها برای شناسایی این ویروس ها شدت بیشتری گرفته است تا بتوان از همه گیری آن ها جلوگیری کرد.

طرح هایی در گذشته مطرح شده اند که حاصل مذاکره بین گروه های مختلفی از دانشمندان و سازمان ملل است.

این طرح ها در کوشش هستند تا نیمی از سیاره زمین را به عنوان ذخیره طبیعت در نظر بگیرند و از آن در برابر دست درازی بشر حفاظت نمایند، حالا فضای بهتری وجود دارد که به این طرح ها جدی تر پرداخته گردد.

4- توجه به لزوم کمتر شدن فراوری کربن

تعطیلات گسترده موجب گسترش فراوری داخلی شده است. چنین اتفاقی را قبلاً در تجهیزات محافظت شخصی شاهد بوده ایم.

تکنولوژی پرینتر سه بعدی می تواند امکان گسترش فراوریات داخلی را تسهیل کند. در هر حال گسترش ویروس کرونا باعث شده است که فراوریات داخلی جان بیشتری بگیرند.

این فرایند می تواند موجب کاهش فراوری کربن در کالاهای فراوریی گردد چیزی که برای تغییرات آب و هوایی بسیار حیاتی است.

5- توجه به اهمیت بازیافت

اقتصاد بازیافتی مفهومی است که از 2015 به بعد سو مورد بحث قرار گرفته است. ایده اصلی این شیوه مالی بر مبنای انجام بیشترین میزان بازیافت بر روی مواد تجدیدپذیر است.

بحران کرونا باعث شده است تا به مسئله بازیافت مواد تجدیدپذیر در صنایع پزشکی و دارویی توجه بیشتری گردد.

به واسطه این بحران آن دسته از لباس های پارچه ای و ماسک های ضد عفونی که قابل استفاده مجدد هستند، وارد چرخه بازیافت و مصرف شده اند همچنین به آلودگی حاصل از لباس های جراحی، ماسک و دستکش های پلاستیکی توجه بیشتری می گردد.

میزان استفاده از مواد شوینده نیز بالا رفته است نهایتاً این مواد شوینده به وسیله آبراه ها وارد اقیانوس می شوند و آلودگی های وسیعی به بار می آورند. همین مسئله باعث شده است که فراوری مواد شوینده قابل بازیافت نیز در کانون توجه قرار گیرد.

6- نقش طبیعت در درمان های جدید پزشکی

تست های تشخیص سریع بیماری کرونا به آزمایش PCR معروف هستند. این آزمایش ها انقلابی در زیست شناسی مولکولی محسوب می گردد.

این روش آزمایشی که جایزه نوبل را دریافت کرد به کشف آنزیمی وابسته است که در 1969 در یلواستون، آمریکا کشف شد.

بدون این آنزیم ها نمی توان کیت های تشخیصی کوتاه مدت داشت. حداقل 40 آنزیم وجود دارند که فقط در طبعیت فراوری می شوند و بشر قادر به فراوری آن ها نیست.

این آنزیم ها در اقیانوس ها و سایر محیط های طبیعی فراوری می شوند و دانشمندان از آن ها برای تکنیک های درمانی و تشخیصی استفاده می نمایند.

به همین خاطر باید از محیط زیست خود حفاظت کنیم چراکه بسیاری از کارهای درمانی و تشخیصی ما به طبیعت وابسته است.

7- آلودگی هوا قابل کنترل شدن است

مشاهدات فضایی نشان می دهد که در مدتی که ویروس کرونا دنیاگیر شده است ذرات آلاینده کاهش یافته اند و به تبع کیفیت هوا به شکل قابل توجهی بهتره شده است.

سفرهای زمینی با خودرو حدود 70 درصد کمتر شده است که این با تعداد سفرها در سال 1955 قابل مقایسه است.

نیروگاه ها 20 درصد کاهش فراوری داشته اند و این یعنی 70 درصد کاهش فراوری ذرات معلق و 50 درصد کاهش در فراوری منواکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه ای مانند دی اکسیدکربن، نیتروژن و متان.

کم شدن آلودگی هوا به ما نشان می دهد قبل از اینکه به نقطه ای بازگشت ناپذیر برسیم می توانیم آلودگی هوا را به سرعت کاهش دهیم.

همچنین این بحث به صورت جدی مطرح شده است که می توان به منابع پایدار و قابل بازیافتی برای انرژی دست پیدا کنیم که آلودگی کمتری داشته باشند.

8- ارتباط نیتروژن و کرونا

تحقیقات نشان می دهند که شدت اولیه ابتلا به کرونا با میزان نیتروژن ارتباط دارد. درست است که عواملی مثل سن، جمعیت، میزان فاصله اجتماعی، میزان مسافرت های خارج از کشور و تراکم جمعیت شهری با میزان شیوع ویروس کرونا رابطه دارند اما یافته های جدیدی وجود دارند که از ارتباط بین شرایط بهداشتی جوامع و میزان آلودگی های آن ها می گویند.

دی اکسید نیتروژن آلاینده ای است که محصول آلودگی های نیروگاهی و وسایل نقلیه است. این گاز یکی از اصلی ترین دلایل باران های اسیدی و بالا رفتن آلودگی های نیتروژنی در دریاچه ها و آب های ساحلی است.

دی اکسید نیتروژن با شدت عمل ویروس کرونا مرتبط است و آن را تشدید می نماید. وقتی افراد سالم در معرض دی اکسید نیتروژن قرار می گیرند واکنش های التهابی در ریه و بینی نشان می دهند.

تحقیقات نشان می دهد که در معرض دی اکسید نیتروژن بودن علائم سرماخوردگی را تشدید می نماید. قرارگیری در معرض این گاز سیستم ایمنی را تضعیف می نماید.

واقعیت تلخ این است که این بیماری تا زمانی که واکسن آن کشف گردد در بین ما خواهد بود برای همین باید فکری به حال فراوری میزان دی اکسید نیتروژن کرد.

9- تراکم شهری خطرآفرین است

رشد شهرنشینی در 30 سال گذشته و تراکم جمعیت شهری یکی از معضلات جدی دنیا امروز است. از طرف دیگر میزان تماس های بین المللی به شدت افزایش پیدا نموده است. این دو عامل می توانند سرعت انتقال بیماری های واگیردار را به شدت افزایش دهند.

با در نظر دریافت این موضوع باید فکری به حال تراکم جمعیت شهری و الگوهای حمل و نقل کرد تا درصورت بروز همه گیری های بعدی بتوان امنیت بیشتری داشت.

10- احیای جنبش های محیط زیستی

رهبران دنیا در سراسر کره زمین بر بحران ویروس کرونا و سرنوشت زمین تأکید نموده اند. از دبیرکل سازمان ملل گرفته تا رئیس صندوق بین المللی پول، 13 وزیر اقلیم اتحادیه اروپا، رؤسای سازمان های مردم نهاد، پاپ و سایر رهبران دنیا درباره این مسئله صحبت نموده اند.

به همین خاطر بیش از هرزمان دیگری می توانیم به دنبال تشکیلات جدی تر و قوی تر درباره مسائل محیط زیست باشیم.

تشکیلاتی که بتوانند مسئله فراوری کربن، تأمین پروتئین، تأمین آب شیرین و مدیریت منابع زمین را جدی تر از هر زمان دیگری دنبال نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 938

به "نکاتی که با شیوع کرونا درباره زمین فهمیدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که با شیوع کرونا درباره زمین فهمیدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید