نحوه اجرای سند نقشه جامع علمی کشور تا انتها برنامه ششم توسعه معین شود

به گزارش مجله بوشهری ها، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سند نقشه جامع علمی کشور طبق مواد 64 و 65 قانون باید تا پایان برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده و نحوه اجرای آن تعیین شود.

نحوه اجرای سند نقشه جامع علمی کشور تا انتها برنامه ششم توسعه معین شود

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با بیان اینکه نحوه اجرای سند نقشه جامع علمی کشور باید تا سرانجام برنامه ششم توسعه تعیین شود، گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه ها که شبیه به سند تحول بنیادی است، اگر به نام سند تحول آموزش عالی کشور یا سند علم و فناوری کشور تغییر نام دهد قابل قبول تر است. چرا که عنوان سند اسلامی شدن دانشگاه ها بسکمک از افراد را به این فکر می کشاند که این سند تنها به مقوله اسلامی شدن همه دانشگاه ها و ضوابط و قوانین خاص اسلامی مربوط است اما این سند دارای بخش های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و مدیریتی است که اجرا شدن آن از مأموریت های مهم آموزش عالی باید باشد.در واقع از سال 1392 اجرایی شدن این سند یکی از مطالبات کمیسیون آموزش مجلس است.

وی افزود: اجرای سند نقشه جامع علمی کشور یکی از مطالبات کمیسیون آموزش مجلس است که طبق مواد 64 و 65 قانون باید این موضوع تا سرانجام برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده تا بدانیم به کجا می خواهیم برسیم.

زاهدی گفت: توجه به حوزه فرهنگی در وزارت علوم از مواردی است که تا کنون به آن بی توجهی شده است باید با سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی نسبت به تحول فرهنگ در دانشگاه ها گام برداریم. البته باید به این نکته اشاره کنم که توجه به فرهنگ نباید بگونه ای باشد که به صورت نظری تنها به اعتقادات بپردازیم بلکه باید بگونه ای رفتار شود که دانشجویان ما عاشقانه وارد فرهنگ نظام اسلامی شوند.

وی ادامه داد: در بحث بیانیه گام دوم انقلاب نخستین محور آن مقوله پژوهش است که ما برای رسیدن به دانشگاه تمدن ساز باید فعالیت های پژوهشی را با سرمایه گذاری و قدرت بیشتر دنبال کنیم و با تأمین زیرساخت های آن به هدف نهایی خود برسیم. این در حالی است که برای رسیدن به دانش های تمدن ساز بین 30 تا 40 سال زمان احتیاج است چرا که باید با پایه ریزی زیرساخت های آن از برنامه هفتم توسعه این موضوع انجام شود همچنین ما برای انقلاب نسل چهارم صنعتی مباحث خوبی را در مجلس یازدهم خواهیم داشت.از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که باید حتما در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها نظارت دقیقی صورت گیرد چرا که داشتن برنامه تعیین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که می تواند مهارت های زندگی را از کودکی به نسل بعدی آموخت.

وی گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز باید در مدارس و دبیرستان ها مورد توجه قرار گیرد حوزه پرورش و مهارت های زندگی است چرا که مقوله مهارت زندگی در داخل موضوع پرورش واقع شده است. همه مسائل پرورشی تنها به مقوله عقیدتی محدود نمی شود و باید مسائل و رویکردهای پرورش در آموزش و پرورش به طور کلی بازنگری شود که این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است.

زاهدی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم و حیاتی برای کشور ساماندهی و نظارت بر مؤسسات آموزش و مراکز غیردولتی است که موضوع شهریه آنها مورد رضایت مردم نیست. چرا که در این زمینه به خانواده ها در حوزه پرداخت شهریه فشار زیادی می آید که در واقع از نگاه دیگری می توان گفت به خانواده ها ظلم می شود. از طرف دیگر نیز معلمان این مؤسسات نیز به واسطه فعالیت آموزشی که انجام می دهند حق الزحمه مناسب و استانداردی را دریافت نمی کنند.

وی گفت: وجود ویروس کرونا برای حوزه آموزش کشور تجربه خوبی به وجود آورد چرا که با توجه به پیشرفت های علم و فناوری و شیوه های جدید آموزشی باید حتماً نگاه ویژه ای به مقوله آموزش مجازی شود. در زمان اوج شیوع ویروس کرونا که مدارس و دانشگاه ها به آموزش مجازی روی آوردند، نقطه مثبتی برای تغییر و تحول در سیستم نظام آموزشی بود، اما از آنجایی که این نوع آموزش به صورت مقطعی انجام شد، احتیاج است که نسبت به زیرساخت های آن اقدامات لازم انجام شود چرا که در صورتی که بار دیگر احتیاج به آموزش مجازی پیدا کنیم زیرساخت های کنونی نمی تواند جوابگوی احتیاج واقعی آموزش و پرورش باشد و همه آن احتیاجها را تأمین کند.

من معتقدم برای پیشرفت در حوزه آموزش باید آموزش سکویی طراحی شود که ممکن است این نوع آموزش یکسال طول بکشد تا احتیاج به سرمایه گذاری دارد که البته برای انجام آن باید یک برنامه منسجم داشته باشیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: یکی از ضرورت های جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حضوری این است که در سال های گذشته ما شاهد مسأله آلودگی هوا بودیم که باعث تعطیلی مدارس در زمان های مختلف شد.اگر ما زیرساخت های آموزش مجازی را تأمین کنیم می توانیم در مواقع لازم به جای تعطیلی کلاس از آموزش مجازی استفاده کنیم.به طوری که هیچگاه دیگر شاهد تعطیلی درس و کلاس نباشیم.

وی گفت: یکی دیگر از مهمترین مسائل مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاه ها حقوق شاغلین و بازنشستگان فرهنگی است که از نظر اقتصادی از استانداردهای لازم فاصله دارد. البته اعضای هیأت علمی دانشگاه ها هم از نظر درآمد ماهیانه دچار مسائل بسیار زیادی هستند. حتی بازنشستگان آموزش عالی نیز که قبل از سال 84، بازنشسته شده اند همچنان با مشکل کمبود حقوق روبرو هستند که در این رابطه باید قانون همطرازی حقوق شاغلین انجام شود.از طرفی اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان یکی از مهمترین برنامه هایی است که باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات مثبت در این زمینه انجام شود.

وی افزود: در چند سال اخیر مبالغ مختلفی به حقوق بازنشستگان اضافه شده که از آن به نام نظام رتبه بندی یاد می کنیم که این کار از پایه غلط بوده و به شدت با آن مخالف هستم چرا که اجرای نظام رتبه بندی احتیاج دارد تا یک لایحه به مجلس داده شود و پس از تأیید و تصویب اجرایی شود.

زاهدی شرح داد: موضوع عدالت آموزشی یکی از مباحثی است که بسیار حائز اهمیت است چرا که ما نباید در هیچ نقطه ای از کشور مکانی داشته باشیم که فاقد مدرسه باشد. امروز دیگر تشکیل کلاس درس در چادر غیرقابل قبول و غیرمنطقی است از طرفی اگر بخواهیم آموزش را به معنای واقعی در سطح کشور مشاهده کنیم باید نسبت به کوشش خوب معلم در همه نقاط کشور اقدام کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه آموزش کشور انجام می شود مقوله برگزاری کنکور است که متأسفانه ما دارای یک مافیای کنکور در آموزش و پرورش هستیم که آنها از برگزاری آزمون های استاندارد جلوگیری می کنند. این در حالی است که اجرای آزمون استاندارد به عنوان پایه و اساس پذیرش و سنجش انجام می شود. که در این زمینه تا کنون غفلت شده است. به طور مثال در حال حاضر آزمون استاندارد تنها برای مقطع دوازدهم برگزار می شود در صورتی که این آزمون باید برای همه کلاس های درسی به خصوص مقاطع دهم و یازدهم نیز اجرا شود در واقع هر سه مقطع تحصیلی احتیاجمند برگزاری آزمون استاندارد هستند که در این رابطه باید بگویم متأسفانه دست هایی خارج از آموزش و پرورش وجود دارد که مانع از برگزاری آزمون می شود که مهمترین علت آن هم این است که می خواهند مانع حذف کنکور شوند چرا که با برگزاری این آزمون ها ما دیگر در سطح کشور احتیاج به برگزاری کنکور نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: من معتقدم برای جلوگیری از برخی موضع گیری ها و توافقات پنهانی که اثرگذاری منفی به عنوان نفوذ در درون آموزش و پرورش وجود دارد باید قوانین و مقررات محکمی در این رابطه اتخاذ شود. به طور مثال نهادهای بین المللی به کمک برخی از نهادهای داخل کشور مطالبی را آماده کرده بودند که درباره فهم مسائل جنسی بود که خوشبختانه از آموزش و تدریس آن جلوگیری شد و نتوانستند اخبار نفوذی خارج از کشور به اهداف دست پیدا کنند.

زاهدی شرح داد: اعزام معلمان به خارج از کشور از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن نگاه ویژه ای داشت چرا که در این زمینه گزارشاتی از خروج معلمان در کشورهای دیگر به دست آمد که باید در رابطه نظارت جدی صورت گیرد. در واقع یکی از اولویت های مجلس یازدهم سازماندهی جدی معلمان در اعزام به خارج از کشور است.

وی گفت: در حال حاضر آموزش عالی شبیه به آموزش و پرورش دارای مسائل خاص خود است به طور مثال یکی از مسائلی که دانشگاه های ما با آن روبه رو هستند موضوع کمبود تجهیزات است که باید نسبت به تأمین آن اقدام فوری انجام شود. در واقع باید به این نکته اشاره کنم که بیشتر دانشگاه ها با مشکل فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی روبرو هستند با توجه به اینکه سرعت پیشرفت علم و فناوری بسیار بالا است ما باید تجهیزاتی که اکنون در دانشگاه ها و مراکز علمی ما وجود دارد که بیشتراً مربوط به 50 سال قبل است را جایگزین تجهیزات جدید و به روز بکنیم. البته خیلی از دانشگاه های ما احتیاج به بازسازی بنا دارند.

زاهدی افزود: ما برای کمک به آموزش و پرورش در زمینه تأمین تجهیزات مورد احتیاج آموزشی قانونی را تصویب کردیم که در این قانون درآمدی را که از محل عوارض مصرف گاز به مدارس تأمین می شود برای خرید تجهیزات مدارس و هنرستان ها مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر 120 هزار کلاس درس در سطح کشور احتیاج به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارند. همچنین 30 درصد ساختمان های آموزشی تحت پوشش وزارت علوم نیز که شامل کلاس درس و آزمایشگاه است احتیاج به بازسازی دارند.

سرانجامی پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1029

به "نحوه اجرای سند نقشه جامع علمی کشور تا انتها برنامه ششم توسعه معین شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه اجرای سند نقشه جامع علمی کشور تا انتها برنامه ششم توسعه معین شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید