میدل ایست آی: ترامپ ابتدا با جنگ نفت بین ریاض و مسکو موافق بود

به گزارش مجله بوشهری ها، یک پایگاه خبری در گزارشی با اشاره به سلسله رویدادهایی که باعث سقوط شدید قیمت نفت شد نوشت که رئیس جمهور آمریکا ابتدا با جنگ قیمتها میان ریاض و مسکو در بازار نفت موافق بود اما پس از متضرر شدن صنایع نفت و گاز آمریکا، آغاز به فشار به مسکو و ریاض برای کاهش فراوری کرد.

میدل ایست آی: ترامپ ابتدا با جنگ نفت بین ریاض و مسکو موافق بود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تماس تلفنی که ماه پیش میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی انجام شد و با فریاد زدن سر یکدیگر به پایان رسید، سبب شد تا ریاض تصمیم بگیرد بازارهای نفت را بیش از میزان تقاضا، اشباع کند، اقدامی که به سقوط آزاد قیمت نفت منجر شد.

پایاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: این تماس تلفنی درست پیش از نشست اوپک پلاس در تاریخ 6 مارس (16 اسفند) انجام شد و این نشست با وجود کاهش تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز با شکست همراه شد و هیچگونه توافقی برای کاهش فراوری صورت نگرفت.

یک منبع به میدل ایست آی گفت: درست پیش از این نشست تماس تلفنی میان پوتین و محمد بن سلمان انجام شد. بن سلمان در این تماس تلفنی بسیار پرخاشگرانه صحبت کرد و برای پوتین ضرب الاجل مشخص کرد. بن سلمان تهدید کرد در صورتی که توافقی حاصل نگردد، ریاض جنگ قیمت را شروع خواهد نمود.

یک منبع سعودی نیز که خواست نامش فاش نگردد، گفت: این گفت وکوی تلفنی بسیار شخصی بود. آنها سر یکدیگر فریاد می زدند. پوتین ضرب الاجل را رد کرد و تماس تلفنی بسیار بد به پایان رسید.

یک منبع دیگر نیز که خواست نامش مطرح نگردد، گفت بن سلمان پیش از آنکه به صورت پرخاشگرانه با پوتین صحبت کند، موضوع را با جرد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و داماد وی آنالیز نموده است.

از کوشنر به عنوان مهمترین حامی ولیعهد سعودی در داخل کاخ سفید یاد می گردد.

تماس تلفنی پرخاشگرانه بن سلمان با پوتین با حمایت کوشنر صورت گرفته است

این منبع افزود: تماس تلفنی بن سلمان با پوتین با حمایت ترامپ به وسیله کوشنر همراه بوده است. کوشنر از بن سلمان نخواسته که این تماس را انجام دهد اما وی از این تماس آگاه بوده و انجام آن را منع نکرد و بن سلمان نیز نتیجه گیری خود را انجام داده است.

پس از آنکه در نشست اوایل ماه مارس، اوپک به همراه روسیه و دیگر کشورهای فراوری نماینده نفت، نتوانستند بر سر کاهش 1.5 میلیون بشکه ای نفت در روز به توافق برسند، سقوط قیمت این ماده نیز شروع گشت.

گزارش ها از این نشست حاکی از آن بود که عربستان سعودی کوشش کرد که از موضع قدرت با روسیه تعامل کند و بنا بر گفته یک تحلیلگر صنعتی، هر کسی که از پوتین در این نشست حمایت می کرد به انزوا می رفت.

سقوط قیمت نفت در ابتدا با حمایت ترامپ همراه بود. وی معتقد بود که کاهش قیمت نفت فرصتی برای آمریکا فراهم خواهد نمود تا ذخایر خود را با نفت ارزان پر کند.

وی افزود: ما به پرکردن ذخایر خود خواهیم پرداخت و میلیاردها و میلیاردها دلار از مالیات شهروندان آمریکایی را ذخیره خواهیم کرد و به صنعت نفت خود یاری می کنیم که هدف زیبایی است.

اما مدتی بعد و پس از آنکه کاخ سفید با اعتراض فراوری نمایندگان نفت آمریکایی روبرو شد، موضع خود را تغییر داد. بسیار از فراوری نمایندگان نفت در استخراج هزینه بر نفت شیل آمریکا سرمایه گذاری نموده بودند که نیازمند قیمت های بالای نفت بوده تا استخراج را مقرون به صرفه کند.

ماه ها دیپلماسی آرام میان مسکو و روسیه بی اثر شد

مشاجره سعودی ها با پوتین درباره فراوری نفت، ماه ها دیپلماسی آرام میان مسکو و ریاض را بی اثر کرد. این دیپلماسی از زمانی شروع شد که پوتین از عدم واکنش آمریکا به حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو استفاده کرد.

پوتین سپتامبر گذشته (شهریور ماه) و پس از ملاقات با سران ایران و ترکیه در آنکارا به سعودی ها خرید سامانه دفاع موشکی روسیه برای حمایت از تاسیسات نفتی شان را پیشنهاد داده بود.

وی گفت: ما آماده فراهم کردن یاری های مربوطه به عربستان سعودی هستیم و سران سیاسی عربستان سعودی فقط باید تصمیم هوشمندانه بگیرند همانطور که سران ایران در زمان خود با خرید سامانه اس- 300 آن را انجام دادند و ترکیه نیز اخیرا با خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه آن را انجام داد.

تصمیم ریاض برای خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه

منابعی برای میدل ایست آی فاش کردند که اواسط ژانویه (اواخر دی) عربستان سعودی تصمیم گرفت که سامانه دفاع هوایی پانستیر روسیه را بخرد.

این منبع افزود: مسکو و ریاض هیچگونه قراردادی را امضا نکردند. آنها تصمیم گرفتند تا سامانه را خریداری نمایند اما چند تا شرط داشتند. سعودی ها می خواستند تا بخشی از این سامانه روسی را در داخل بسازند. آنها درباره این سامانه جدی بودند. این موضوع سه ماه پس از حملات به تاسیسات آرامکو بود.

این سامانه موشکی روسیه تقریبا جدید بود و سال گذشته در نمایشگاه تجهیزات دفاعی روسیه به نمایش گذاشته شده بود. وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که این سامانه دفاعی برای حمایت از تاسیسات صنعتی-نظامی کوچک طراحی شده و قابلیت مقابله با اهداف پروازی در ارتفاع های پایین را دارد.

حلقه ارتباطی در این مذاکرات را کریل دیمیتریف از نزدیکان پوتین ایفا می کرد.

دیمیتریف اکتبر گذشته در مصاحبه با سی ان بی سی گفته بود که روسیه قصد ندارد به پر کردن خلأ به جا مانده از آمریکا در خاورمیانه بپردازد.

وی گفت: در واقع ما در حال گفت وگو درباره مشارکت راهبردی که سعودی ها با آمریکا دارند، نیستیم و چیزی که ما انجام می دهیم علیه آمریکا نیست. این در واقع ایجاد چیزی است که بسیار مثبت بوده و ساختن چیزی است که به اقتصاد سعودی ها و اقتصاد روسیه یاری نموده و به ایجاد دوستی میان ملت هایمان می پردازد.

وی افزود: ما در دوران شوروی اختلافات زیادی داشتیم. ما اختلافات زیادی در بسیاری از سیاست ها در خاورمیانه داریم اما من می توانم گزارش دهم که ما یک برون رفت عالی ایجاد کردیم و این موضوع به این دلیل است که پوتین و پادشاه سعودی و هم اکنون محمد بن سلمان ولیعهد سعودی واقعا اعتقاد دارند که این امکان وجود دارد که روسیه و عربستان سعودی به یکدیگر نزدیک شوند.

کریل دیمیتریف

دیمیتریف اخیرا نیز نقش کلیدی در توافق عربستان و روسیه که در 12 آوریل (24 فروردین) حاصل شد، داشته است. اوپک پلاس پایان در این نشست با کاهش 10 میلیون بشکه ای نفت موافقت کرد.

این توافق پس از یک سلسله تماس میان سران روسیه، عربستان و واشنگتن حاصل شد.

روز دهم آوریل، کرملین خاطرنشان کرد که پوتین با بن سلمان صحبت نموده و دو طرف بر ادامه تماس ها میان عربستان و روسیه در راستای کاهش فراوری نفت توافق کردند.

با وجود توافق اوپک پلاس برای کاهش فراوری، اما این موضوع برای جلوگیری از سقوط تاریخی نفت در روز دوشنبه کافی نبود. قیمت های نفت روز دوشنبه منفی شد و تا پایان روز به منفی 37.63 دلار در هر بشکه رسید.

ترامپ در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره امکان توقف واردات نفت سعودی توسط آمریکا برای حمایت از فراوری داخل، گفت: ما این موضوع را آنالیز خواهیم کرد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 895

به "میدل ایست آی: ترامپ ابتدا با جنگ نفت بین ریاض و مسکو موافق بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدل ایست آی: ترامپ ابتدا با جنگ نفت بین ریاض و مسکو موافق بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید